۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۱ مورد مشکوک به سرخک در شهرستان قزوین شناسایی شد
کد خبر: ۳۵۴۰۲۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۸ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

معاون فنی مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین:

۲۱ مورد مشکوک به سرخک در شهرستان قزوین شناسایی شد

فاضل ترخان گفت: در سطح شهرستان قزوین از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۲۱ مورد مشکوک مبتلا به سرخک شناسایی شد. 

۲۱ مورد مشکوک به سرخک در شهرستان قزوین شناسایی شد
فاضل ترخان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ اظهار کرد: سرخک یا روبلا یک بیماری حاد عفونی تنفسی است که در اثر نوعی ویروس از گونه موربیلی ویروس‌ها ایجاد می‌شود و انسان تنها مخزن بیماری است که می‌تواند برای کودکان بسیار جدی و حتی کشنده باشد.
 
وی افزود: با انجام واکسیناسیون سرخک، میزان مرگ و میر بیماری در سایر کشورها و ایران روند کاهشی دارد اما با این وجود هنوز میلیون‌ها نفر در جهان در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که اکثراً کودکان زیر پنج سال هستند.
 
ترخان راه‌های انتقال این بیماری را از طریق قطرات ریز تنفسی از فردی به فرد دیگر دانست و افزود: سرخک همچنین از طریق تماس مستقیم با ترشحات بینی و حلق بیمار صورت می‌گیرد و بیشتر در مناطقی که افراد به صورت تجمعی بخصوص در فضایی بسته حضور دارند، منتقل می‌شود. 
 
معاون فنی مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین ادامه داد: بدیهی است در فصل زمستان موارد بروز و شیوع تمامی بیماری‌های تنفسی افزایش خواهد یافت و سرخک نیز از این موضوع مستثنی نیست.
 
وی با اشاره به اینکه این بیماری خود را به صورت تب و بثورات پوستی نشان می‌دهد، اظهار کرد: ممکن است بیماری با آبریزش بینی، گلو درد، خستگی، سرفه و قرمزی چشم همراه باشد و دوره نهفتگی بیماری ۱۰تا ۱۲روز طول می‌کشد، همچنین دوره سرایت پذیری این بیماری ۲ تا ۴ روز قبل از ظهور بثورات پوستی و ۴تا۹ روز پس از ظهور بثورات است.
 
مهرعلیان افزود: از جمله عوارض این بیماری در کنار سایر علایم آن اوتیت مدیا، پنومونی، اسهال، تشنج ناشی از تب، کوری، آنسفالیت، سوء تغذیه است و در نهایت ممکن است باعث مرگ در کودکان شود.
 
تنها راه پیشگیری واکسیناسیون است
 
معاون فنی مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین با بیان اینکه تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون است، عنوان کرد: این بیماری از نظر انتقال به مادر باردار بسیار مهم است و در صورت تماس با مادر باردار ممکن است باعث سقط، مرده زایی یا ایجاد بیماری قلبی مادرزادی، اختلال بینایی، شنوایی یا اختلال در سیستم عصبی مرکزی در جنین شود و تنها راه پیشگیری واکسیناسیون(MMR سرخک ، سرخجه و اوریون) در 12ماهگی و 18ماهگی است.
 
وی اظهار کرد: در سطح شهرستان قزوین از ابتدای سال 1400 تاکنون، ۲۱ مورد مشکوک به سرخک شناسایی شد که با روند پیگیری و انجام آزمایشات لازم و تکمیلی، موارد قطعی به ثبت نرسید.
 
مهرعلیان افزود: اقداماتی که توسط مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در این خصوص صورت گرفت، شامل تشکیل گروه‌های ضربتی شناسایی بیماری، تشکیل گروه های آموزش مجازی و اطلاع رسانی، تشکیل گروه‌های علمی در خصوص راه‌های پیشگیری بیماری، مکاتبه با بیمارستان‌ها و مسئولین کنترل عفونت و همچنین کلیه مطب‌ها و درمانگاه‌های سطح شهرستان، اعلام هشدارهای لازم در صورت مراجعه موارد تب‌دار همراه با بثورات جلدی و اقدام به جداسازی و گزارش به مرکز بهداشت شهیدبلندیان است.
 
معاون فنی مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین با بیان اینکه افراد در معرض تماس باید حداقل به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند، گفت: افراد باید از شروع علایم تحت مراقبت قرار گیرند و نیز از نظر سابقه واکسیناسیون بررسی شوند و در صورت نداشتن سابقه واکسن یا ناقص بودن آن واکسینه شوند.
 
انتهای پیام/ ۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان