۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نقش سرنوشت‌ساز بسیجیان قزوینی در هشت سال دفاع مقدس
کد خبر: ۳۵۳۹۸۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۶ ساعت: ۱۵:۱۰ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت هفته بسیج:

نقش سرنوشت‌ساز بسیجیان قزوینی در هشت سال دفاع مقدس

در هشت سال دفاع مقدس، خیل عظیم بسیجیان قزوینی نیز همراه با هموطنان خود برای مقابله با دشمن عازم جبهه شدند و در جانفشانی های مربوط به این دوران نقش پررنگ و قابل توجهی داشتند.

نقش سرنوشت‌ساز بسیجیان قزوینی در هشت سال دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ نگاهی به ساختار بسیج نشان می‌دهد اعضای این نیرو بر اساس اعتقادات دینی، باور‌های فرهنگی، انقلابی و علایق شخصی در این سازمان گرد آمده‌اند و نه تنها بابت حضور و فعالیت خود حقوق و مزایایی دریافت نمی‌کنند، بلکه در مواقعی علاوه بر هزینه‌کرد وقت خود، متحمل هزینه‌های اقتصادی نیز ی‌شوند

.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد تبلور و تکامل فرهنگ دفاعی کشور با باور‌های جدید در کشور بودیم. این فرهنگ نمود عینی خود را با حضور بهترین فرزندان این مملکت به صورت داوطلبانه در دفاع مقدس و سایر میدان‌های نیاز انقلاب اسلامی نشان داده است و امروز باید به عنوان یک تکیه گاه و ذخیره انقلاب اسلامی همچون دردانه‌ای مورد مراقبت قرار گیرد.


مرور تاریخ دفاع مقدس نشان می‌دهد برتری ایران اسلامی در برابر نیرو‌های تا دندان مسلح رژیم بعثی عراق، در کنار رشادت‌های نیرو‌های ارتش و سپاه، به واسطه حضور داوطلبان بسیجی بود.
بسیجیان از یک سو، به علت روحیات خاص خود، فضای سخت جنگ را تلطیف و نزدیک به فضای جامعه کردند، از طرف دیگر تمام اقشار جامعه را تمام‌قد به پشتیبانی از فرزندان رزمنده خود کشاندند که باعث افزایش روحیه رزمندگان حاضر در جبهه‌ها گردید. بنابراین اگر بخواهیم به نقش بسیج در کنار کارآمدی نظامی و راهبردی آن، نگاهی گذرا داشته باشیم که متأسفانه در سال‌های بعد از دفاع مقدس کمتر به آن توجه شد و مورد دقت و مطالعه جدی قرار نگرفته یا این بحث آغازی باشد برای کار دقیق و عمیق اندیشمندان، محققان و مراکز پژوهشی، با توجه به حوصله این بحث می‌توان به مواردی چند اشاره کرد:
تقویت فرهنگ دفاعی در میان نیرو‌های نظامی، کاهش هزینه‌های جنگ، تزریق اعتماد به نفس مضاعف به رزمندگان اسلام، کشف استعداد‌های جدید، ظهور و تثبیت فرهنگ ایثار و شهادت، تسهیل مشارکت و همراه کردن مردم با شرایط و فرماندهی جنگ و...

در این هشت سال دفاع مقدس، خیل عظیم بسیجیان قزوینی نیز همراه با هموطنان خود برای مقابله با دشمن عازم جبهه شدند و در جانفشانی های مربوط به این دوران نقش پررنگ و قابل توجهی داشتند به طوری كه امروز تقریبا در هر كوی و برزن نام و نشان شهیدی وجود دارد و وجود سه هزار شهید، نقاط مختلف استان ما را عطرآگین ساخته است . نقش نیروهای بسیج و رزمندگان قزوین در 8 سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست. از همان اوایل پیروزی انقلاب که کردستان به دست ضدانقلاب اشغال شد نیروهای داوطلب مردمی، پاسداران، جهادگران و بسیجیان و نیروهای ارتش قزوین در شمال غرب و غرب کشور حضور یافتند.

 

هر جا که دلاور مردان و رزمندگان و نیروهای قزوینی حضور پیدا کردند مخلصانه، بدون ادعا و گمنام جنگیدند. به‌طوری که شهدای بسیاری نظیر شهید حسن پورها و اللهیاری‌ها و شالباف‌ها و سه هزار شهید استان نقش آفرینی کردند. گفتنی است عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را از جمله عملیات‌های موفق سپاه است در آن رزمندگان و بسیجیان قزوینی نیز به ایفای نقش و حماسه پرداختند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان