۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نیروگاه شهید رجایی سوخت مازوت مصرف می‌کند
کد خبر: ۳۵۳۹۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۷ ساعت: ۱۳:۳۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک:

نیروگاه شهید رجایی سوخت مازوت مصرف می‌کند/ تالاب‌های آبیک در محاصره بحران بی‌آبی هستند

امید رحمانی با اشاره به احیای تالاب الله آباد گفت: هم اکنون تالاب یعقوب آباد بدون آب است و تالاب‌های همجوار آبیک نیز در همین وضعیت قرار دارند که در صورت عدم تامین حق آبه برای تالاب‌ها، ریزگردها در سطح منطقه منتشر می‌شوند.

نیروگاه شهید رجایی سوخت مازوت مصرف می‌کند
امید رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه میزان آلایندگی آبیک در طول سال متفاوت است؛ اظهار کرد: از آنجایی که آلایندگی هوا باتوجه به اقلیم و بحث هواشناسی متغیراست نمی‌توان میانگین خاصی برای آن ارائه داد.

وی افزود: طبیعتا در فصول پر بارش مانند پاییز و زمستان اگرچه بحث وارونگی هوا و افزایش بار آلودگی به وجود می‌آید اما وضعیت بهبود پیدا می‌کند؛ اما در تابستان که وزش باد، کم‌بارشی، خشکسالی هوا و ریزگردها را داریم، آلایندگی بیشتر می‌شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک با بیان اینکه خشکسالی و عدم تامین حق آبه باعث انتشار ریزگرد از دشت و تاثیر آن روی چندین استان می‌شود؛ گفت: باتوجه به بادهای جنوب شرقی به شمال غربی که آلودگی و ریزگردهای استان همجوار را به استان ما سوق می‌دهد نیز می‌تواند آبیک را تحت تاثیر قرار دهد؛ از سوی دیگر شروع فصل کشت و برداشت در کشاورزی نیز بحث آلودگی را تشدید می‌کند.



موقعیت جغرافیایی آبیک آلودگی هوای این شهرستان را تشدید می‌کند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عامل انسانی آلودگی هوا متنوع است؛ ادامه داد: تردد خودروها در اتوبان، ترددهای شهری؛ کارخانه سیمان، معادن و نیروگاه شهید رجایی از عوامل مهم انسانی آلودگی هوا به شمار می‌رود.

رحمانی از مناسب بودن وضعیت دشت‌های آبیک در سال گذشته خبر داد و ابراز کرد: استفاده از چاه‌های آب زیرزمینی غیرمجاز مخصوصا برای بخش کشاورزی و چرای بیش از حد دام به ویژه شتر باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و بیابانی شدن دشت‌ها می‌شود.

وی افزود: بیشتر کشاورزان از آب رودخانه‌ها و مسیر برای آبیاری استفاده می‌کنند و حتی اگر در اراضی بالا دست بارندگی داشته باشیم، مسیرانتقال آب باعث سیرابی دشت نمی‌شود مگر اینکه با ورود سیلاب‌ها به دشت حق آبه تامین شود.

رحمانی با تاکید براینکه از سال 1398 به واسطه تصمیم شورای تامین شهرستان زه‌کش بسته شده است؛ گفت: زه‌کش یکی از عوامل تاثیرگذار خروج سریع آب از دشت بود که باعث آسیب دیدن دشت الله آباد می‌شد؛ اما طی این سه سال با نگهداری حق آبه علاوه بر اینکه پوشش گیاهی دشت در حال احیاست، گل آلود بودن دشت نیز مانعی برای ورود و چرای دام به آن منطقه است.

تالاب‌های آبیک رو به خشکی است

وی با بیان اینکه احیای طبیعت خیلی سخت‌تر از یک واحد صنعتی است؛ عنوان کرد: از آنجایی که تخریب طبیعت سریع اما احیای آن زمانبر است برای عملکرد بهتر به فاکتورهایی مانند نیرو، بودجه و تجهیزات نیاز داریم.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون تالاب یعقوب آباد بدون آب است و تالاب‌های همجوار آبیک نیز در همین وضعیت قرار دارند که در صورت عدم تامین حق آبه برای تالاب‌ها، ریزگردها در سطح منطقه منتشر می‌شوند.

رحمانی تصریح کرد: به استناد اصل پنجم قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است اما یک دستگاه‌ متولی مانند منابع آب باید بتواند بحث حق آبه خود را از آب منطقه‌ای تامین کند؛ یا اینکه می‌شود از پساب‌های صنعتی استاندارد برای احیای این مناطق استفاده کرد.

وی درباره گونه‌های شاخص جانوری حوزه شکار و تیراندازی ممنوع دشت الله آباد و یکی از مناطق هم مرز با الموت گفت: در مورد پستانداران پلنگ، گرگ، گراز، بزکوهی، سیاهگوش، شغال، کفتار، روباه، و در مورد پرندگان نیز عقاب ماهی‌گیر، سنقر گندم‌زا، بالابان، شاهین، فلامینگو در زمانی که تالاب آب داشته باشد، و انواع اردک‌ها در این حوزه‌ها مشاهده شده است.



نیروگاه شهید رجایی سوخت مازوت می‌سوزاند

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست آبیک با بیان اینکه ایران یک کشور نیمه بیابانی است؛ بیان کرد: تنش‌آبی و خشکسالی، استفاده از چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های زیرزمینی، عدم تخصیص حق آبه رودخانه‌ها، چرای غیرمجاز دام و عدم وجود پوشش گیاهی نیز از عوامل ایجاد ریزگردهاست.

وی درباره ایجاد آلایندگی توسط نیروگاه شهید رجایی اظهار کرد: اکنون این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کند اما به استناد ماده 13 و 17 قانون هوای پاک باید تمامی واحدهایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند سوخت‌هایی مانند گاز را جایگزین یا اینکه بحث فیلتراسیون را انجام دهند.

رحمانی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی شهر آبیک به ویژه در روزهایی که افزایش تردد در اتوبان را داریم یکی از عوامل مهم آلودگی هوای این منطقه است؛ همچنین آتش زدن بقیای کشاورزی و وجود گاوداری‌های متعدد نیز می‌تواند جزو این عوامل باشد.

وی در پایان گفت: محیط زیست طی چندماه اخیر پیگیر تهیه آمار عوامل موثر در آلودگی هوا است که احصاء آن می‌تواند نشانگر درصد عوامل تاثیرگذار برروی آلایندگی هوای شهرستان آبیک باشد.

انتهای پیام/ ۳۰۰۳

دیدگاه ها

زهراسرشته داری / ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲

عالی
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان