۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کتابخانه‌ها از اعتبارات کنترل آسیب‌های اجتماعی برخوردار می‌شوند
کد خبر: ۳۵۳۸۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱ ساعت: ۱۵:۱۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خبرداد

کتابخانه‌ها از اعتبارات کنترل آسیب‌های اجتماعی برخوردار می‌شوند/تجهیز ۱۰۰ درصدی کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به وای‌فای

فاطمه محمدبیگی گفت: در حوزه اعتبارات برای نخستین بار اعتبار کنترل آسیب‌های اجتماعی به کتابخانه‌ها تخصیص یافت.

کتابخانه‌ها از اعتبارات کنترل آسیب‌های اجتماعی برخوردار می‌شوند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ فاطمه محمدبیگی ظهر امروز(دوشنبه) در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار قلم قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: کتابداران در خط مقدم مقابله با دشمن در جبهه فرهنگی به ارائه مشاوره و راهنمایی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه امروزه یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی کشورها سرانه مطالعه است، افزود: کتاب محصول دانش بشری و آموزه‌های انسان‌هاست و مبنای فرهیختگی جوامع نیز میزان کتاب‌ها، نویسندگان و سرانه مطالعه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: در شرایطی که سایه کرونا تقریبا همه حوزه‌ها را در حالت رکود قرار داده بود اما کتابخانه‌ها به بهترین شکل از این وضعیت بهره بردند و در فضای مجازی ارتباط خود را با کاربران حفظ و از طریق راه‌های خلاقانه آن را تقویت کردند که محتواهای بسیار ارزشمند در این دوران تولید شد.

وی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با بازتعریف و بازنگری در ماموریت‌ها و فعالیت‌ها به برگزاری پویش‌های مختلفی در سطح ملی اقدام کرد به طوریکه پویش هر کتابدار یک کتابخوان، هر خانه یک کتابخانه، راه‌اندازی محافل ادبی، راویان بالندگی، نشست‌های مختلف و هر روز یک آیه نیز بخشی از فعالیت‌های اصلی است که به صورت ملی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه رقم خورده است.

۱۰۰ درصد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به وای‌فای رایگان مجهز شدند

محمدبیگی بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در این ایام اقدامات ارزشمندی توسط همکاران و کتابداران انجام داد و با راه‌اندازی صفحات مجازی در پیام‌رسان‌ بله و اینستاگرام در حقیقت یک کتابخانه اجتماعی شکل گرفت که امکان تعامل از طریق تولید محتوا فراهم شد.

وی ابراز کرد: در این ایام حدود ۱۰ هزار برنامه فرهنگی اجرا شد که این رقم در سطح کشور حدود ۲۴۰ هزار برنامه فرهنگی بود.

این مقام مسئول گفت: ۱۰۰ درصد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در شهرها و روستاها به وای‌فای رایگان در راستای استاندارد سازی کتابخانه‌ها و ارائه خدمات بهینه به کاربران و مخاطبان مجهز شده است.

وی عنوان کرد: تولید دسته‌های مطالعاتی و تولید پادکست کتابخوان در راستای معرفی منابع فاخر و ارزشمند شکل گرفت و کارگاه‌ها و نشست‌های متعدد با موضوعات مختلف از جمله مباحث روان شناختی، مذهبی، فرزندپروری و بصیرتی با مشارکت افراد و دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

راه‌اندازی میز مرجع مجازی با هدف پاسخگویی به نیازهای مطالعاتی کاربران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: با توجه به شرایط کرونا که دغدغه افراد فراهم شدن منابع اطلاعاتی و دسترسی به آن بود؛ لذا میز مرجع مجازی با هدف پاسخگویی به نیازهای مطالعاتی کاربران شکل گرفت.

محمدبیگی از دسترسی به بیش از ۱۲۵ میلیون رکورد اطلاعاتی از ۱۸۰۰ پایگاه اطلاعات علمی از سوی کاربران قزوینی خبر داد و گفت: اجرای طرح کتاب‌رسان در راستای تامین منابع اطلاعاتی کاربران در زمانی که بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا کتابخانه‌ها تعطیل اعلام شد، پاسخگوی نیاز کاربران بود.

وی اضافه کرد: اولین کتابخانه‌ سیار عمومی با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین در استان جهت خدمات دهی به مردمان شریف منطقه الموت راه‌اندازی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: در حوزه اعتبارات نیز برای نخستین بار اعتبار کنترل آسیب‌های اجتماعی به کتابخانه‌ها تخصیص یافت؛ ضمن اینکه صنعتی بودن استان قزوین ظرفیت خوبی است تا حمایت صنعت را در کنار فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم که خوشبختانه شهرستان‌های البرز و بوئین زهرا و آبیک در این زمینه پیشگام بودند.

کتابخانه‌ها به مراکز تولید علم و رویش استعدادها تبدیل شدند

وی با بیان اینکه منابع اهدایی خیرین قزوینی رشد بسیار خوبی داشته است؛ گفت: امروزه کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فعال فرهنگی و اجتماعی تبدیل شدند و در حال گذار از شکل سنتی هستند، در این دوران که مردم با حجم بسیار زیادی از منابع اطلاعاتی مواجه هستند، ضرورت دارد منابع خوب به مردم معرفی شود.

محمدبیگی در پایان گفت: کتابداران به عنوان مشاوران امین و مطلع در راه اعتلای علمی و فرهنگی به معرفی منابع فاخر پرداختند و در پیشرفت و توسعه کشور بسیار موثر بودند، امروزه کتابخانه‌ها از حالت سنتی خارج شده و به مراکز تولید علم، دانش، اندیشه‌سازی و رویش استعدادها تبدیل شدند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان