۲۰/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۱ شنبه

صبح قزوین ۴۰ هزار قزوینی در کتابخانه‌های استان عضویت دارند
کد خبر: ۳۵۳۷۷۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۲۶ ساعت: ۱۲:۴۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

۴۰ هزار قزوینی در کتابخانه‌های استان عضویت دارند/ قزوین جزو سه استان پیشتاز در حوزه کتابخوانی

فاطمه محمدبیگی با بیان اینکه ۴۰ هزار قزوینی در کتابخانه‌های استان عضویت دارند، گفت: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران که در سال ۹۹ ارائه شد، استان قزوین رتبه سوم کشوری را پس از استان‌های یزد و قم از نظر میزان سرانه مطالعه به خود اختصاص داده است.

۴۰ هزار قزوینی در کتابخانه‌های استان عضویت دارند
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به وجود 59 کتابخانه‌ در سطح استان اظهار کرد: استان قزوین دارای 37 کتابخانه نهادی، 21 کتابخانه مشارکتی، یک کتابخانه سیار و دو سالن مطالعه خودگردان است.

وی افزود: هم اکنون 40 هزار نفر در سطح استان قزوین عضو کتابخانه‌های عمومی هستند؛ همچنین یک میلیون نسخه کتاب برای استفاده مخاطبان در کتابخانه‌های استان موجود است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بحث مجموعه سازی است که معمولا مبتنی بر نیاز مخاطبان انجام می‌شود؛ به طور مثال ممکن است نیاز یک کتابخانه در شهرستان قزوین با نیاز مخاطبان منطقه دیگر استان متفاوت باشد از این رو تلاش می‌شود تامین منابع متناسب با نیازسنجی صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: منابعی هم که به کتابخانه‌ها اهدا می‌شود مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت به مناطق و کتابخانه‌های عمومی که از نظر منابع در سطح پایینی قرار دارند ارسال می‌شود؛ ضمن اینکه بخشی از منابع هم از طریق خرید و بستگی به میزان اعتبارات تهیه شده و بخشی دیگر نیز توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متناسب با سهمیه اختصاص یافته ارسال می‌شود.

40 هزار نفر در استان قزوین عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

محمدبیگی با اشاره به اهدای 25 هزار جلد کتاب در سال گذشته به کتابخانه‌های استان بیان کرد: همواره پذیرای منابع اهدایی کتاب به کتابخانه‌ها هستیم و مردمان فرهیخته استان قزوین مردمانی کتابخوان هستند که معمولا علاقه دارند تا کتب مطالعه شده خود را به کتابخانه‌ها اهدا کنند از این رو میزان ورودی منابع اهدایی ما در سطح مناسبی است.

وی ابراز کرد: همچنین منابع اهدایی را در بسیاری از مواقع در اختیار مساجد و مدارسی که از ما برای جامعه هدف خود درخواست کتاب دارند، قرار می‌دهیم به عبارتی چرخه امانت و مطالعه کتاب هیچ وقت قطع نمی‌شود.

این مقام مسئول در مورد سرانه مطالعه استان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی متولی اعلام سرانه مطالعه نیست بلکه این کار توسط مرکز آمار یا مرکز پژوهش‌های وزارت ارشاد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران که در سال 99 ارائه شد، استان قزوین رتبه سوم کشوری را پس از استان‌های یزد و قم از نظر میزان سرانه مطالعه به خود اختصاص داده است.

راه‌اندازی اولین کتابخانه عمومی سیار در استان قزوین

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: قرار گرفتن استان در جایگاه سوم کشوری از نظر سرانه مطالعه رتبه بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که استان قزوین مردمان کتابخوانی دارد که به این حوزه علاقه دارند و امیدواریم با فضای مطالعاتی مناسب و تجهیزات و امکاناتی که برای آنان فراهم می‌شود بتوانیم شرایط مطلوب‌تری را برای جامعه مخاطبان ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه با مساعدت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین یک کتابخانه سیار در استان قزوین ایجاد شد و اولین کتابخانه عمومی سیاری است که در منطقه الموت فعالیت خواهد داشت.

محمدبیگی ابراز کرد: کتابخانه عمومی سیار دارای برکات فراوانی است چراکه مردم مناطق محروم یا کمتر توسعه یافته استان که امکان دسترسی به کتابخانه را ندارند از طریق راه‌اندازی کتابخانه سیار بیش از 80 درصد خدمات ارائه شده در سایر کتابخانه‌ها را دریافت می‌کنند.

اجرای طرح
"اهدای کتاب، اهدای دانایی"

وی بیان کرد: پیگیر آن هستیم که از ظرفیت‌های موجود در استان برای توسعه کتابخانه سیار استفاده کنیم، زیرا برخی مناطق روستایی صعب العبور محروم از این نعمت هستند؛ لذا تلاش داریم تا نیازهای مطالعاتی مردم ساکن این مناطق را تامین کنیم.

این مقام مسئول در مورد اهم برنامه‌های هفته کتابخوانی در استان گفت: هم اکنون 6 پروژه در حال ساخت در شهرهای بیدستان، شریفیه، نرجه، قشلاق، بوئین زهرا، سگزآباد و روستای اردلان دشتک وجود دارد که بیش از 50 درصد این کتابخانه‌ها بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم تا پایان سال حداقل دو یا سه کتابخانه به بهره‌برداری برسد.

وی عنوان کرد: نشست تخصصی آشنایی با نهج البلاغه با همکاری کانون قرآن و عترت، جلسه نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب چشم در چشم، برگزاری محافل ادبی، نشست‌های کتابخوان مجازی، نشست‌های کتابخوان تخصصی، نشست مشاوره‌ای خانواده و فرزندپروری، نشست خانواده و بهداشت روانی و تجلیل از برگزیدگان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی از جمله برنامه‌های هفته کتابخوانی است.

محمدبیگی در پایان گفت: اجرای طرح "اهدای کتاب، اهدای دانایی"، عضویت رایگان از طریق دریافت کد از لینک libs.plib31.ir، طرح بخشودگی جرائم در صورت تحویل کتاب به کتابخانه تا یکم آذرماه و برگزاری نشست کتابخوان ملی اساتید از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان