۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تنور کیفیت در نانوایی‌های قزوین داغ نیست!
کد خبر: ۳۵۳۶۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۲۲ ساعت: ۱۶:۲۲ ↗ لینک کوتاه

مطالبه عمومی شهروندان قزوینی؛

تنور کیفیت در نانوایی‌های قزوین داغ نیست!

علی رغم افزایش قیمت نان اما همچنان مردم نان بی‌کیفیت را از نانوایی‌ها تحویل می‌گیرند که باعث گلایه شهروندان قزوینی شده است.

تنور کیفیت در نانوایی‌های قزوین داغ نیست!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ نان به عنوان مهم‌ترین بخش از سبد غذایی خانواده‌های ایرانی شمرده می شود، بیشتر مردم از پخت نامناسب نان گلایه‌مند هستند و برخی نانوایان علت آن را پایین بودن کیفیت آرد عنوان می‌کنند.

توجه به پخت «نان سالم»، از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما سلامت نان‌های سنتی در سال‌های اخیر، با توجه به استفاده از برخی افزودنی‌ها، با چالش‌هایی همراه شده است، کیفیت گندم مصرفی، میزان سبوس‌گیری آرد، خمیر و فرآیند تولید نان و مهارت نانوایان در کنار میزان افزودنی‌ها در فرآورده‌های نانوایی تاثیر بسیاری بر کیفیت نان دارند.

متاسفانه با وجود اینکه قیمت نان افزایش یافته اما همچنان مردم با نان بی‌کیفیت بر سر سفره‌هایشان همراه هستند.

یکی از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ضمن گلایه از کیفیت نان‌ها اظهار کرد: با توجه به  شرایط اقتصادی اکنون نان به عنوان غذای اصلی خانوار محسوب می‌شود بنابراین نیاز است که نظارت لازم بر روند کیفیت این ماده غذایی انجام شود.


وی افزود: متاسفانه علی‌رغم افزایش ۷۰ درصدی قیمت نان، ما همچنان شاهد نان بی‌کیفیت و سوخته بر سر سفره‌هایمان هستیم که همین عامل سبب دور ریزی بیشتر می‌شود، البته که نانوایان نیز از بی‌کیفیتی آرد گلایه دارند.

چگینی بیان کرد: انتظار می‌رفت مسئولین پس از افزایش  قیمت نان حداقل نظارت لازم را بر اجرای فرآیند داشته باشند اما متأسفانه اندازه نان نیز کوچک‌تر شده است.

در ادامه یکی دیگر از شهروندان قزوینی در این باره اظهار کرد: با توجه به اعلام رسمی بانک مرکزی، خط فقر در سال جاری ۱۱ میلیون تومان است لذا بر همین اساس درصد قابل توجهی از مردم ایران زیر خط فقر هستند بنابراین توانایی تهیه برنج و اقلام دیگر را ندارند و به ناچار برای گذراندن چرخه زندگی خود در دو وعده یا بیشتر، نان مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به کم‌‌فروشی‌های صورت گرفته در برخی نانوایی‌های سطح شهر ادامه داد: معمولا نان لواش عرضه شده در واحد‌های نانوایی آنقدر نازک و خمیر است که قابلیت مصرف را ندارد

قربانی تصریح کرد: نان سنگک و بربری را هم به قدری بی‌کیفیت هستند که بعد از گذشت چند ساعت از زمان پخت، دیگر قابل مصرف نیستند و مسئولین باید به جای مقصر کردن نانوا، به دنبال افزایش کیفیت نان باشند.

در ادامه شیرین نادری "کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین" در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در مورد وضعیت نان استاندارد اظهار کرد: نان به عنوان یکی از مهمترین اقلام سبد غذایی همه خانواده‌ها است لذا توجه به بهبود کیفیت آرد و نان و نظارت بر تهیه آن بسیار اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: عوامل متعددی در بهبود کیفیت نان تاثیر دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کیفیت آرد، تجهیزات پخت، مهارت نانوا و فرآوری صحیح خمیر و افزودن برخی افزودنی‌ها مانند نمک و جوش شیرین اشاره کرد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و استاندارد ملی در نان‌های‌ سنتی میزان نمک در نان پخته شده نباید بیش از یک درصد باشد همچنین به هیچ عنوان در نان و رومال آن از جوش‌شیرین استفاده نشود.


نادری ابراز کرد: کارشناسان بهداشت محیط معاونت بهداشتی زمانی که در واحد‌های نانوایی حاضر می‌شوند سعی‌کنند علاوه بر بازدید از فضای فیزیکی نانوایی، نظافت و پوشش کارگران، از کیفیت نان و افزودنی‌های غیرمجاز را مورد بررسی قرار دهند.

این مسئول اذعان کرد: همچنین کارشناسان معمولا مجهز به پرتابل قابل حملی برای اندازه‌گیری میزان نمک و جوش‌شیرین در محل واحد‌های نانوایی هستند که در صورت احتمال هرگونه تخلف، نمونه‌برداری لازم را انجام داده و به آزمایشگاه غذا و دارو ارسال می‌کنند تا جواب آن به صورت کتبی در اختیار ما قرار گیرد.

نانوایی‌های قزوین در مصرف جوش شیرین به درستی عمل می‌کنند

وی ادامه داد: بر اساس آخرین بازرسی که در نیم سال اول سال جاری صورت گرفته خوشبختانه نانوایی‌های ما از نظر میزان مصرف جوش‌شیرین دستورات لازم را رعایت می‌کنند و با توجه به نمونه‌برداری که به آزمایشگاه غذا و دارو ارسال شده ۹۰ درصد از نمونه نان‌های بربری که مورد آزمایش قرار گرفته حاوی جوش‌شیرین نیست و تنها میزان مصرف این افزودنی در رومال نان است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: متأسفانه در استان ما تنها ۴۵ درصد از نانوایی‌های مصون از مصرف جوش‌شیرین هستند و مابقی نانوایی‌ها به منظور پخت چشمگیر و استقبال مردم برای خرید از این ماده افزودنی استفاده می‌کنند.

نادری اضافه کرد: بنابر اظهارات نانوایان برای بالا بردن کیفیت نان مجبور به استفاده از جوش‌شیرین هستند اما در صورت معرفی جایگزین مناسب دیگر از سوی اداره، از این پیشنهاد استقبال خواهند کرد.

این مسئول با بیان اینکه ۵۴ درصد از نمونه‌برداری‌هایی که از نان لواش صورت گرفته دارای نمک استاندارد نبودند، بیان کرد: از نظر میزان استفاده جوش‌شیرین در نان لواش، سنگک و تافتون روند مناسبی پیش گرفته شده است، اما از نظر میزان استفاد نمک در این نان‌ها شاهد وضعیت مطلوبی نیستیم.

وی اذعان کرد: بر اساس بررسی‌های لازم در نیم سال اول سال جاری میزان مصرف نمک در تمام واحدهای نانوایی‌های به‌ویژه در نانوایی‌های که باید نان در تنور پخت شوند وضعیت مطلوبی حاکم نبوده است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: به گفته نانوایان یکی از دلایل استفاده از نمک در نان جهت انسجام بیشتر برای پخت است از طرفی برخی نانوایان نیز مهارت لازم برای پخت را ندارند و یا مدت زمان لازم برای فرآیند عمل آمده خمیر را رعایت نمی‌کنند.

نادری اضافه کرد: طبق آخرین گزارش، سازمان مربوطه در نظر دارد با مخلوط کردن دو نوع آرد کیفیت آن را افزایش دهد که همین امر موجب کاهش میزان مصرف نمک و افزایش کیفیت نان خواهد شد.


این مسئول تصریح کرد: یکی از دلایل سنجش میزان مصرف نمک در نان پیشگیری از فشار خون بالا است که متأسفانه در کشور ما میزان مرگ و میر در اثر سکته و بیماری‌های قلبی  جزو اولین عامل مرگ‌ومیر محسوب می‌شود به همین دلیل وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم کاهش میزان نمک در نان را به عنوان مهمترین راهکار مطرح می‌کند.

وی مهارت لازم نانوایان را نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در کیفیت نان دانست و گفت: اتحادیه نانوایان و سازمان فنی‌حرفه‌ای باید زمینه لازم برای آموزش عملی به نانوایان را فراهم کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: حدود ۱۶۰۰ واحد نانوایی در استان مشغول فعالیت هستند که ۷۰۰ واحد نانوایی در شهرستان قزوین است و کارشناسان موظف هستند فصلی یکبار از این واحدها بازدید کنند که با توجه به شرایط بیماری کرونا و اهمیت رعایت اصول بهداشتی میزان بازدیدها به هر ۴۵ روز رسیده است.

شهروندان تخلفات نانوایان را به سامانه ۱۹۰ اطلاع‌ رسانی کنند

نادری اذعان کرد: شهروندان می در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و گزارش لازم را به ما ارائه کنند تا در اسرع وقت کارشناسان مسئول در محل مورد نظر حاضر و موضوع را بررسی نمایند.

این مسئول ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌ها هر واحد نانوایی مجاز به استفاده از آرد مخصوص همان نان در واحد نانوایی است که کارشناسان در این باره بازدید از کیسه‌های آرد نیز انجام می‌دهند.

وی افزود: با توجه به شرایط بیماری کرونا رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و لباس کار، رعایت فاصله فیزیکی متصدی با مشتری و حدالامکان استفاده از کارت‌خوان، قرار دادن مواد ضدعفونی کننده در کنار دستگاه کارت‌خوان توصیه می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: طبق آخرین بازرسی که از دهم تا شانزدهم آبان‌ماه سال جاری صورت گرفته در نهایت درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجموع نانوایی‌ها ۷۶ درصد بوده و به عبارتی ۲۴ درصد از واحد‌های نانوایی هنوز هم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تخلفاتی دارند.

نادری ابراز کرد: بر اساس آخرین گزارش درصد رعایت بهداشت در نانوایی‌ها ۸۷ درصد، استفاده از ماسک ۷۶ درصد، فاصله‌گذاری اجتماعی ۸۶ درصد و استفاده از تهویه مناسب ۸۸ درصد اعلام شده است.

در ادامه علیرضا سبزعلی‌پور، نایب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره افت کیفیت نان در برخی واحد‌های نانوایی سطح شهر اظهار کرد: در تهیه نان خوب و مرغوب چند مسئله اهمیت دارد که  اصلی‌ترین آن‌ها گندم و آرد مرغوب، تهیه خمیرمایه مناسب و نانوای ماهر است که بتواند نان خوب پخت کند.

وی افزود: اگر آرد خوب به دست نانوا برسد، قطعا نان خوب هم به دست مردم می‌رسد اما از آنجایی که دولت تمام گندم کشاورزان داخلی اعم از گندم بی‌کیفیت و باکیفیت را خریداری می‌کند و در اختیار شرکت‌های تولیدکننده آرد قرار می‌دهد و آردی که در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد کیفیت لازم را ندارد.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین بیان کرد: پختن نان با آرد بی‌کیفیت به تبحر نانوا باز می گردد لذا نانوایان مجبور هستند برای انسجام و کشسان بودن خمیر  دست به راه‌های مختلف از جمله افزودن نمک بزنند لذا نمک نان بیش از حالت استاندارد خواهد شد و چون این کار بر خلاف قوانین اداره بهداشت است معمولا نانوایان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

سبزعلی‌پور ادامه داد: در این شرایط نانوا مقصر نیست بلکه بی‌کیفیتی آرد است که نانوا را مجبور به استفاده از نمک می‌کند که در همین راستا جلسه‌ای با حضور نهادهای ذی ربط در استانداری تشکیل شد و اعضای اتحادیه نانوایان گلایه خود را به صورت مکتوب و رسمی بیان کردند که مقرر شد ۳۰ تا ۴۰ درصد گندم خارجی وارد کارخانه‌های تولیدی آرد کنند تا با گندم داخلی مخلوط شود که امیدواریم با این روند کیفیت نان افزایش یابد.

بخش اعظمی از بی‌کیفیتی نان به مرغوبیت آرد باز می‌گردد

این مسئول ابراز کرد: اگر گاهی ممکن است برخی نانوایان دقت لازم را در پخت نان نداشته باشند اما در کل هیچ نانوایی نمی‌خواهد نان بی‌کیفیت به دست مشتری دهد چراکه به ضرر خودشان خواهد بود پس بنابراین بخش اعظمی از بی‌کیفیت نان به مرغوبیت آرد باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: با این حال اتحادیه نانوایان آمادگی دارد تا دوره آموزشی با حضور نانوایان پیشکسوت برگزار کند تا نانوایان بتوانند آموزش لازم را دریافت کنند و بتوانند خدمات مناسبی به مردم ارائه نمایند.


نایب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین تشریح کرد: از زمانی که قیمت جدید نان اعلام شده است، اتحادیه نانوایان در کنار اداره صمت، استانداری و فرمانداری پابه‌کار بوده و از تمام واحد‌های نانوایی بازدید به عمل آورده است و درصورت هرگونه تخلف تذکرات شفاهی و کتبی به نانوایان ارائه کرده است.

سبزعلی‌پور با بیان اینکه درصد تخلف کم‌فروشی در واحد‌های نانوایی‌ها پایین است، عنوان کرد: طی بازدیدهای به عمل آمده حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تخلفات از جمله کم فروشی، رعایت اصول بهداشتی، عدم حضور متصدی و یا گاها تخلف آرد فروشی بوده که با متخلفین برابر قانون تعزیرات مقررات نظام صنفی برخورد شد.

این مسئول درباره افزودنی‌های غیر مجاز در نان بیان کرد: به صراحت اعلام می‌کنم که نانوایان شهر قزوین در نان‌های لواش و سنگک به هیچ وجه از جوش‌شیرین استفاده نمی‌کنند چون نیازی به این کار ندارند تنها در رومال بربری و تافتان از جوش‌شیرین استفاده می‌شود البته که نانوایان آمادگی دارند تا کارشناسان مواد افزودنی جایگزین به آن‌ها معرفی کنند.

وی عنوان کرد: درصد سبوس‌گیری آرد بسیار بالاست بطوری که اگر نانوا باتجربه نباشد نمی‌تواند خمیر خوبی را به عمل آورد و اکنون درصد سبوس‌گیری از آرد سنگک، لواش و تافتان و بربری به ترتیب ۱۲ ، ۱۵ و ۱۸ درصد می‌باشد.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان در پایان گفت: برخی مشتری‌ها تمایل به استفاده از نان سبوس‌دار دارند لذا نانوایان سبوس بهداشتی تهیه و به خمیر اضافه می‌کنند که اوایل اداره بهداشت با این موضوع مخالفت داشت اما بعد از تحقیقات لازم اعلام کردند که اگر با آرد مخلوط شود هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ به نظر می‌رسد حل مشکل نان در گرو اصلاح گندم تولیدی است و به وفور احساس می‌شود که خلا نظارت در گندم‌های وارد شده به کارخانه‌های تولیدکننده آرد وجود دارد که حاصل آن آرد بی‌کیفیت در نانوایی‌ها خواهد بود لذا با توجه به حساسیت موضوع لازم است تا دستگاه‌های تولید نان در خصوص تهیه آرد، نان و سلامت آن استانداردسازی داشته باشند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان