۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین چهره زخمی مناطق اصیل شهر قزوین در سایه نبود امکانات/ اینجا حاشیه پررنگ‌تر از متن است
کد خبر: ۳۵۳۶۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۳ ساعت: ۸:۵۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

چهره زخمی مناطق اصیل شهر قزوین در سایه نبود امکانات/ اینجا حاشیه پررنگ تر از متن است

محله‌های دباغان و شاهزاده حسین (ع) از جمله محلات تاریخی شهر قزوین است که ساکنان این مناطق با چالش‌هایی روبه‌رو هستند و این محلات در سایه بی توجهی از سال‌های گذشته گرد فراموشی را به خود گرفته است.

چهره زخمی مناطق اصیل شهر قزوین در سایه نبود امکانات/ اینجا حاشیه پررنگ‌تر از متن است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛  ساکنان جنوب شهر قزوین از سالیان گذشته با چالش‌هایی از نوع آسیب‌های اجتماعی اعم از فقر، نبود امکانات رفاهی و فرهنگ‌سازی مناسب مواجه هستند و همین امر موجب تشدید چهره ناهمگون بافت شهری در این مناطق شده است.

وجود برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در برخی از نقاط جنوب شهر نه تنها چهره شهر را بر هم زده بلکه امنیت و آسایش شهروندان را سلب و نارضایتی آنها را فراهم ساخته است.

مناطق امامزاده علی (ع) شامل شهرک هفت‌سنگان، پردیسان، باغ نشاط، محله کنار هتل قدس، ولی عصر(عج)، باغ دبیر، تهران قدیم، سپه، ملک‌آباد، بلاغی، راه‌ری، تالار و شرق راه‌آهن، ناحیه امامزاده حسین (ع)، تبریز، مولوی، محله آخوند، منتظری، محله شیشه‌چی، محله دباغان و دوراهی همدان جزو اصلی‌ترین محلات منطقه یک قزوین با قدمت دیرینه معروف است.

محال است پای صحبت‌های مردمان کهن شهر قزوین بنشینی و پیوند دیرینه فرهنگ زیبا، آداب و رسوم و اصیل محلات دباغان و شاهزاده حسین (ع) با مردمانش برایت بازگو نشود؛ محلاتی که در بازه‌ای از تاریخ قزوین زبانزد عام و خاص بود.

محلات جنوب شهر، محلاتی که بهره‌ای از آبادانی نبرده‌اند!

دباغان، شاهزاده حسین (ع)، منتظری و  محلات دیگر مناطق جنوب شهر قزوین برخلاف آوازه‌ و اصیل بودنشان اما از آبادانی و توسعه شهری هیچ بهره‌ای نبرده‌اند و در سایه مشکلات و آسیب‌ها غبار فراموشی را به چهره خود گرفته‌اند.


امروز متاسفانه در سایه کمبود امکانات و بی‌توجهی مسئولین در مناطق جنوب شهر نیز شاهد معابر و کوچه‌هایی با آسفالت نامناسب، سطل‌های زباله بی‌‎کیفیت، جوی‌های آب با وضعیت نامناسب و معتادانی که مخروبه‌ها را خانه امنی برای خود دانسته و به کابوس‌های شبانه‌روزی ساکنان محلات تبدیل شده هستیم.

این تنها بخشی از مشکلات محله دباغان و امامزاده حسین (ع) است و اصلی‌ترین مشکل مربوط به بیکاری جوانان و نبود درآمد کافی برای امرار معاش بوده که چنین شرایطی آنها را به فعالیت در مشاغل کاذب و گاهی حتی مخرب سوق می‌دهد.

خانه امن معتادان در قلب پلاک‌های تخریبی پروژه امامزاده حسین (ع)!

یکی از ساکنان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، می‌گوید: اینجا برخلاف اسم و رسمش، خبری از امنیت ندارد و به علت ناتمام ماندن پروژه ساماندهی امامزاده حسین(ع) گاها شاهدیم برخی معتادان در پلاک‌های تخریب شده پناه گرفته و به استفاده از مواد مخدر روی می‌آوردند.

وی عنوان می‌کند: هرچند وعده‌هایی از میراث فرهنگی و اوقاف برای اجرای پروژه امامزاده حسین (ع) داده شده است اما در اثر تخریب پلاک‌ها، ساختمان‌های مجاور نیز آسیب دیده است و هر لحظه امکان فرو ریختن آنها وجود دارد.

یکی دیگر از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، می‌گوید: محلات دباغان و امامزاده حسین (ع) نیازمند مرمت و توجه ویژه است چراکه گاها شاهد بحث و جدل ساکنان محلات برای پارکینگ خودروهایشان هستیم و حتی در این بین درگیری فیزیکی هم روی می‌دهد، این اتفاقات روی خوشی در محله ندارد.

وی تصریح می‌کند: وجود آستان مقدس امامزاده حسین (ع) در جنوب شهر زمینه‌ساز حضور بیشتر مردم شده اما این حضور میزان ترافیک خودروها را در طول هفته به ویژه روزهای پنج‌شنبه و جمعه افزایش داده است و توجه ویژه مسئولان را برای حل ترافیک می‌طلبد.

به گزارش صبح قزوین، دفتر تسهیلگری و مشارکت اجتماعی امامزاده حسین (ع) در محدوده‌ای به وسعت 60 هکتار مشتمل بر محله دباغان، خنده‌قبار و بخشی از راه‌آهن در خردادماه سال 1398 با هدف انتظام بخشی و آگاهی رسانی به ساکنان و جلب مشارکت‌ در پروژه ساماندهی امامزاده حسین (ع) راه‌اندازی شد.



جواد شهدوست، مسئول دفتر تسهیل‌گری و مشارکت اجتماعی امامزاده حسین (ع) قزوین  درباره مشکلات این محلات اظهار می‌کند: برخی از پلاک‌های محلات دباغان و امامزاده حسین (ع)، فاقد کاربری و دارای ورثه است و به این پلاک‌ها رسیدگی نمی‌شود، همین امر موجب خسارت به چهره شهری و محلات شده است.

وی می‌گوید: باید یک مرمت‌سازی در محلات منطقه یک به ویژه محله امامزاده حسین (ع) صورت بگیرد و لکه‌های تخریب شده و خطرساز در این محلات را پاکسازی کنیم؛ با تیم‌هایی که در اختیار داریم می‌توانیم در این مسیر گام برداشته و معضلات و آسیب‌ها به صورت نفر به نفر شناسایی شود.
 
شهدوست عنوان می‌کند: بسترسازی مناسب در راستای مشارکت ساکنان در تصمیم‌گیری امور محله به ستاد تسهیل‌گری واگذار شده است لذا تجربه جنوب شهر تهران می‌تواند در این مسیر نقش کمک‌کننده داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: با برگزاری جشنواره‌ خانوادگی در مناسبت‌های سال می‌توان از ظرفیت مردم برای فضاسازی محلات بهره‌مند شد و از طرح پرسشگری در این زمینه استفاده کرد چراکه استفاده از این راهکارها می‌تواند در حل مشکلات محله موثر واقع شود.

مسئولان وفاق کاملی نسبت به طراحی ایرانی اسلامی در بافت جنوب شهر ندارند

این مقام مسئول یادآور می‌شود: آسیب‌های مختلفی در محلات دباغان و امامزاده حسین (ع) وجود دارد که از موارد آن می‌توان به معتادان متجاهر، درگیری لفظی و ضرب و جرح برای پارکینگ خودرو، ترافیک ورودی آستان مقدس در طول هفته به ویژه پنج‌شنبه و جمعه اشاره کرد.

شهدوست بهسازی محیطی، شناسایی ویژگی‌های محله و طراحی نمای ایرانی_اسلامی را از جمله وظایف تعریف شده برای دفتر تسهیل‌گری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: برخی از مسئولان هنوز وفاق کاملی نسبت به طراحی ایرانی_اسلامی ندارند و جای خالی آن در محلات منطقه یک احساس می‌شود.

وی بیان می‌کند: ایستگاه آتش‌نشانی موجود در منطقه یک علاوه بر پوشش این منطقه، مناطق منفصل شهری را نیز پوشش می‌دهد در حالی که به علت مسائل ترافیکی نیز دسترسی کافی برای رفع خطر برای همان پایلوت آتش‌نشانی در منطقه دباغان وجود ندارد.

مسئول دفتر تسهیل‌گری و مشارکت اجتماعی امامزاده حسین (ع) قزوین عنوان می‌کند: مهاجرت از روستا به شهر و حضور اتباع خارجی در منطقه یک را شاهد هستیم و اگر بتوانیم در حوزه فرهنگ سازی این بخش‌ها تلاش کنیم، قطعا اثرات مثبت خود را به همراه خواهد داشت.

شهدوست در پایان یادآور می‌شود: باید بین مردم و محله ارتباط برقرار کنیم تا برای مشارکت در توسعه محله ترقیب شوند.

به گزارش صبح قزوین، شناسایی محلات آسیب‌پذیر منطقه یک ابتدائی‌ترین و به نوعی آغاز کار دفتر تسهیل‌گری است، مسلما پیگیری برای حل این مشکلات جزو فعالیت‌های مراحل بعدی خواهد بود چراکه شناسایی و احصاء دغدغه‌های مردم می‌تواند گره‌گشا در حل آنها باشد.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان