۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تنور داغ دلالان زیبایی با تزریق اعتماد به نفس کاذب در جوانان
کد خبر: ۳۵۳۶۰۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۷ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تنور داغ دلالان زیبایی با تزریق اعتماد به نفس کاذب در جوانان/ بیش از ۶۰درصد جراحی‌های زیبایی غیرضرور است

تحقیقات انجام شده در بنیاد علوم رفتاری نشان می‌دهد که باتوجه به روند صعودی گسترش فرهنگ جراحی‌های زیبایی نیز در حال حاضر تعداد اینگونه جراحی‌ها در ایران ۷ برابر اروپاست؛ این درحالی است که طبق تحقیقات نیز حدود ۶۵درصد جراحی‌ها غیرضروری است.

تنور داغ دلالان زیبایی با تزریق اعتماد به نفس کاذب در جوانان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ این روزها صفحات مجازی و دنیای واقعی پر شده است از تبلیغاتی که مردم را برای زیباترشدن تشویق می‌کنند و درحال پایه‌گذاری فرهنگی بیگانه هستند که برای زیباجلوه دادن افراد هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد.

ترویج چنین فرهنگ بیگانه‌ای باعث می‌شود مردم در هر وضعیتی خود را با دیگران مقایسه کنند و همواره احساس نارضایتی داشته باشند و این امر به مرور زمان شکل ظاهری افراد جامعه را تغییر می‌دهد و در نهایت جامعه را با نسلی مواجه می‌کند که از نظر ظاهری دچار بی‌هویتی شده‌اند.

ایران میان کشورهای منطقه بالاترین آمار جراحی‌‌های پلاستیک و زیبایی را پس از ترکیه دارد به طوری که کشور انگلیس حدود 500 تا 600 جراح پلاستیک و زیبایی و ایران دارای 330 جراح پلاستیک است که در منطقه خاورمیانه بیشترین آمار جراحان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

تحقیقات انجام شده در بنیاد علوم رفتاری نشان می‌دهد که باتوجه به روند صعودی گسترش فرهنگ جراحی‌های زیبایی نیز در حال حاضر تعداد اینگونه جراحی‌ها در ایران 7 برابر اروپاست؛ 90 درصد جراحی‌های انجام شده در کشور مربوط به جراحی بینی است و بقیه جراحی‌های نقاط مختلف بدن است.

این آمار و ارقام بالای جراحی‌های زیبایی در حالی خودنمایی می‌کند که براساس تحقیقات انجام شده نیز حدود ۶۵درصد جراحی‌ها غیرضروری است و همچنین افراد ۱۸سال تا ۶۵سال بیشترین کاندید عمل زیبایی را به خود اختصاص داده‌اند.

سعیده عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه جراحی‌های غیرضروری ناشی از مشکلات روانشناختی است، اظهار کرد: درمورد عمل‌های زیبایی نیز ضروری یا غیرضروری بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در جراحی های ضروری نکته قابل بحثی وجود ندارد و فقط در جراحی‌های تفننی می‌توان بحث آسیب شناسی را مطرح کرد.

وی ادامه داد: این مشکلات را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ برای مثال وجود کمالگرایی در افرد باعث می‌شود که بخواهند از هر نظر کامل به نظر برسند و اگر نقصی در خود ببینند نگران عدم تایید دیگران باشند؛ بنابراین افراد کمالگرایی که از نظر روانشناختی خود را قبول ندارند همواره به دنبال بی‌نقص بودن هستند.


عمل زیبایی یک سرپوش برای مشکلات جدی است

این روانشناس با بیان اینکه خودبیمار انگاری در افراد دارای وسواس و با اعتمادبه نفس پایین به وجود می‌آید، افزود:‌ در خود بیمار انگاری افراد با این تفکر که دروجودشان یک بیماری نهفته است و یا زشت هستند به سراغ جراحی زیبایی می روند در حالی که انجام جراحی و کارهای ظاهری صرفا گذاشتن سرپوش برروی مشکل است و آن را به طور دائم حل نمی کند.

عابدی با اشاره به اینکه پزشک باید درصورت نیاز بیمار را به روانشناس معرفی کند، تصریح کرد: گاهی چشم‌وهم‌چشمی، مد و یا حتی جو ناشی از تبلیغات، افراد و بخصوص جوانان را به سمت جراحی‌های تفننی سوق می‌دهد؛ معمولا اگر اشخاصی که مشغله فراوانی روی ظاهر خود دارند و بدون عمل زیبایی خود را زشت می‌بینند در مرحله انکار نباشند می‌توانند متوجه خلا روحی خود شوند؛ اما در هرصورت این وظیفه متخصص زیبایی است که در مواجه با این بیمار آگاهی لازم را به او بدهد.

وی با بیان اینکه والدین نقش جدی در کسب هویت فرزند خود دارند، گفت: روانشناس می‌تواند در مصاحبه بالینی متوجه ‌شود نقصی که فرد در خود می‌بیند ناشی از یک بیماری جدی یا تقلیدهای کورکورانه از گروه هم سالان است؛ معمولا اینگونه تقلیدها و تغییر ظاهر در نوجوانان زمانی رخ می‌دهد که نوجوان در هویت خود دچار مشکل باشد و به همین دلیل نیز به سمت ارزش‌ها و توانایی‌های ظاهری می‌رود.

این روانشناس ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که در کنار نوجوانان افراد بزرگسال زیادی وجود دارند که دچارمشکل "بدریخت‌انگاری" شده‌اند و برای همین به سراغ جراحی‌های زیبایی می‌روند؛ معمولا افراد بااعتماد به نفس پایین جراحی‌ها را برای به دست آوردن مقام و منزلت در جامعه انجام می‌دهند. 

عابدی در پایان گفت: توجه به زیبایی از گذشته امری مهم و طبیعی بوده است اما اکنون تعریف زیبایی محدود به نمایش سلبریتی‌ها در دنیای مجازی و واقعی می‌شود؛ بنابراین ما هر روز با افراد ناراضی مواجه می‌شویم، پس توصیه می‌کنم افراد و بخصوص زنان معیارهای خود درباره زیبایی جدی‌تر بگیرند و همواره سعی کنند در انتخاب الگو با احتیاط قدم بردارند.

به گزارش صبح قزوین؛ ایجاد یک تغییر جدی در صورت با جراحی امکان‌پذیر است و هرفردی که به سراغ این کار می‌رود باید ریسک زیر تیغ جراحی رفتن را قبول کند؛ در این بین یک پزشک ماهر سعی می‌کند بیمار خود را نسبت به وضعیتی که دارد و خواهد داشت آگاه کند.

سالانه  حدود ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می شود و رتبه اول جراحی زیبایی را در ایران دارد؛ این در حالی است که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که 65 درصد جراحی‌های زیبایی غیرضرور است.

محمدبقائی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه برداشت هر فرد از زیبایی ظاهری یک مسئله کاملا سلیقه‌ای است، اظهار کرد: نمی‌توان گفت که بحث زیبایی استاندارد و الگوی مشخصی برای همه افراد وجود دارد؛ بنابراین هرفرد به شرطی که اقدامات زیبایی در ابعاد اجتماعی و پزشکی قابل قبول باشد می‌تواند باتوجه به علایق خود در پی آن باشد.

وی افزود: بعضی از افراد اختلال شناختی نسبت به بدن خود دارند و باید آنها را نسبت به این موضوع آگاه ساخت که تغییر مدنظر با جراحی به دست نمی‌آید و این جراحی‌ها الزاما یک تغییر دائمی را ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین پزشک باید کسی را که مشکل جدی ندارد راهنمایی کند.



بازار جراحی‌های زیبایی به دست افراد غیرمتخصص گرم شده است

این فوق‌تخصص جراحی پلاستیک با بیان اینکه هردرخواستی از سوی بیمار نباید به جراحی منتهی شود، گفت: وقتی از مقوله جراحی زیبایی حرف می‌زنیم باید بدانیم که این فقط ایجاد یک تغییر برای زیبایی نیست و باید مسئله عملکرد فیزیولوژیک ارگان‌ها و سلامت بدن را نیز در نظر بگیریم؛ بنابراین یک جراح زیبایی باید مشکل را شناخته و با بیمار صحبت کند و اگر جراحی معقول بود باکمترین میزان آسیب و اختلال عملکردی به بدن آن را انجام بدهد.

بقائی تاکید کرد: گاهی فرد ناراضی به پزشک مراجعه می‌کند؛ در این مواقع در نظر گرفتن مسائل روانشناسی و روانپزشکی در برخورد با بیمار خیلی مهم است و شاید بتوان یک انتظار نامعقول را با یک مشورت روانشناسی حل کرد؛ گاهی نیز فرد با بدن خود مشکل دارد و پزشک باید آگاهی داشته باشد که مشکل این افراد با جراحی حل نمی‌شود.

وی درباره ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه ابراز کرد: جراحی‌ زیبایی در قزوین و یا در شهرهای دیگر استانداردهای مشخصی دارد و باید از سوی جراحان پلاستیک به مردم آگاهی داده شود؛ اکنون تقریبا بازار جراحی‌های زیبایی را افرادی گرم می‌کنند که صلاحیت و مجوز انجام این کار را ندارند و بسیاری از موارد مرگ و میر، یا ایجاد عوارضی که اصلاح آنها دشوار است نیز توسط همین افراد اتفاق می‌افتد.

این پزشک با اشاره به اینکه بیشترین جراحی زیبایی استان جراحی بینی است، تصریح کرد: بهتر شدن وضع ظاهری و توجه به آن خوب است اما نباید این اتفاق صرفا از راه جراحی زیبایی به دست آید؛ مثلا وقتی می‌توان با داشتن یک رژیم تغذیه‌ای و فعالیت‌های ورزشی مناسب به هدف خود رسید نباید به راحتی زیرتیغ جراحی و عوارض بعدی ناشی از آن رفت.

بقائی ادامه داد: بسیاری از افرادی که متقاضی جراحی هستند به عمل نیاز ندارند؛ بنابراین باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد تا مردم نخواهند که با تغییر در جسم به اهداف خود برسند؛ در هر صورت برای کم شدن جراحی‌های بی‌مورد باید روی زیرساخت‌های فرهنگی کار شود نه اینکه علم را زیر سوال ببریم.

این جراح در پایان گفت: از آنجایی که افراد وارد شده به این حوزه تخصص‌هایی غیر از جراحی پلاستیک دارند یا حتی پزشک نیستند نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد جراحی‌هایی که انجام می‌شود ارائه داد؛ اما در هرصورت باید مردم آگاه باشند که جراحی‌های زیبایی برخلاف باور عمومی جامعه ساده نیست و با تصور اینکه اینگونه جراحی‌ها بدون عارضه هستند نیز سلامتی خود را با اعتماد نابه جا به افراد فاقد صلاحیت علمی و عملی در معرض خطر قرار ندهند.

به گزارش صبح قزوین؛ رونق اعمال زیبایی که روی صورت و بدن صورت می‌گیرد و پولسازی این فعالیت باعث شده است که حتی افراد غیرماهر مانند آرایشگران نیز دست به بعضی از کارها بزنند که از نظر قانونی خطاست و نباید صورت بگیرد.



انجام هر گونه عمل زیبایی در آرایشگاه‌ها ممنوع است

مریم مرادی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه نباید هیچ گونه دخالت در امر پزشکی از طرف آرایشگر صورت بگیرد ،اظهار کرد: انجام خال برداری، لک برداری، پلینگ و میکرو لیدینگ باید زیر نظر پزشک انجام شود؛ همچنین استفاده از دستگاه‌های پزشکی پاک سازی صورت مانند هایفو در آرایشگاه‌ها غیرقانونی است و بعضی از دستگاه‌های سالنی مانند سولار که وجود دارد به هیچ وجه مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی نیست و اگر آرایشگاهی بخواهد از این دستگاه‌ها استفاده کند از طرف اتحادیه با آنها برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه قزوین بیان کرد: ما و بازرسان اماکن دو روز در هفته از آرایشگاه‌ها بازرسی می‌کنیم ولی شناسایی فردی که در خانه کار انجام می‌دهد برای ما سخت است و معمولا تخلفات از طرف کسانی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند صورت می‌گیرد؛ بنابراین نیاز داریم که افراد فعالیت اینگونه آرایشگاه‌ها را به ما اطلاع دهند؛ همچنین عرضه هرگونه محصولی در آرایشگاه غیرقانونی است و به محض مشاهده با فرد خاطی برخورد می‌شود؛ در نهایت نباید همه آرایشگران را به یک چشم ببینیم و خطای عده‌ای را به پای همه بنویسیم.

به گزارش صبح قزوین؛ جراحی زیبایی تصمیمی است که شاید خیلی‌ها آن را عملی کرده‌اند و خیلی‌های دیگر نیز در انجام آن دو دل هستند اما واقعیت این است که حتی یک عمل موفقیت‌آمیز هم مصائبی به همراه خواهد داشت که مرور زمان آن را آشکار می‌کند.

سمیرا یوسفی، یک شهروند قزوینی است که دست به جراحی زیبایی زده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره علت جراحی زیبایی‌اش اظهار کرد: با تشویق دوستانم و تبلیغات صفحات مجازی تصمیم گرفتم روی بینی‌ام جراحی زیبایی انجام دهم؛ در ابتدا خانواده‌ام با این کار مخالفت کردند اما توانستم رضایت آنها را جلب کنم.

وی افزود: بعد از جراحی دوران سختی را برای بهبود کامل گذراندم و از تغییری که در چهره‌ام ایجاد شده بود رضایت داشتم؛ مخصوصا اینکه اطرافیانم اعتقاد داشتند بسیار زیباتر از گذشته شده‌ام و این یعنی جراحی موفقیت‌آمیزی داشته‌ام.

این شهروند قزوینی تصریح کرد: فکر می‌کنم این رضایت ظاهری عمر بلندی نداشت و از همان اوایل احساس خوشایندی نداشتم زیرا حس می‌کردم گاهی در خواب دچار مشکل تنفسی می‌شوم از طرفی از اینکه هربار بشنوم بعد از جراحی زیبا شده‌ام نیز حالت افسردگی به من دست می‌داد.

یوسفی ابراز کرد: اکنون بعد از گذشت چندسال از جراحی زیبایی‌ام احساس پشیمانی می‌کنم و اگر به گذشته بازگردم هرگز این تصمیم را نمی‌گیرم چراکه دقیقا بعد از آن جراحی احساس کردم باید کارهای زیبایی دیگری را نیز انجام بدهم تا اعضای صورتم در کناریکدیگر فرم بهتری بگیرد اما ضربه‌ای که جراحی زیبایی بینی به من وارد کرده بود باعث شد از انجام دیگر جراحی‌ها خودداری کنم.

به گزارش صبح قزوین؛ اگرچه امروز جراحی‌های زیبایی رواج و رونق زیادی دارد اما تغییر ظاهرغیرضروری با سختی‌هایی که یک عمل به همراه دارد می‌تواند، خبر از بیماری‌ها و مشکلات مختلف روان را بدهد بنابراین لزوم اهمیت جدی به این مسئله را برای ما آشکارتر می‌کند تا در آینده از ایجاد مشکلات مختلف فرهنگی و اجتماعی جلوگیری کنیم.


به قلم سمیه بابایی
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان