۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کرونا و آوار چاقی بر سلامت دانش‌آموزان/ اجرای طرح‌های "توسعه سواد حرکتی" راهی برای به تحرک واداشتن دانش‌آموزان
کد خبر: ۳۵۳۵۸۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۲۲ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

وقتی هم سوادها نم کشید و هم سلامتی پر کشید؛

کرونا و آوار چاقی بر سلامت دانش‌آموزان/ اجرای طرح‌های "توسعه سواد حرکتی" راهی برای به تحرک واداشتن دانش‌آموزان

کرونا کرکره مدارس را پایین کشید و دانش‌آموزان را مجبور به خانه نشینی کرد و اکنون زنگ خطر چاقی و اضافه‌وزن به صدا درآمده و مسئولان آموزش و پرورش و خانواده‌ها را به انجام اقدامات جدی‌تر واداشته است.

کرونا و آوار چاقی بر سلامت دانش‌آموزان/ اجرای طرح‌های "توسعه سواد حرکتی" راهی برای به تحرک واداشتن دانش‌آموزان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ کرونا که آمد هیچ‌کس تصور نمی‌کرد مدت زمان زیادی ماندگار شود و همه امیدوار بودند که به زودی سایه نحسش از روی جوامع برداشته شود؛ اما اکنون نزدیک به دو سالی است که این ویروس در زندگی ما جا خوش کرده و با جهش‌های گاه و بی‌گاهش، هر روز سیمایی تازه از خود به نمایش می‌گذارد.

هرچند واکسیناسیون گسترده کورسویی از امید مبنی بر ریشه‌کنی کرونا در دل همگان روشن کرده اما همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتناب از حضور غیرضروری در بیرون از منزل تاکید می‌شود.

تاثیرات منفی کرونا فقط محدود به مسائل اقتصادی و تعطیلی برخی مشاغل و بیکاری و مشکلات روحی و روانی نبود و متاسفانه ابعاد مختلفی داشت که شاهد آن هستیم به طوریکه دانش‌آموزان هم در تیررس عوارض ناشی از همه‌گیری کرونا قرار گرفتند.

تعطیلی مدارس، خانه‌نشینی، کم تحرکی و ریزه‌خواری و افزایش مصرف تنقلات و فست‌فود از سوغات تلخ کرونا بود که دامان خیلی از دانش‌آموزان را گرفت.

حسینی یکی از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اضافه وزن فرزندش گفت: پیش از کرونا دخترم به علت اضافه وزن در طول هفته از باشگاه ورزشی استفاده می‌کرد و در حال کنترل وزنش بود که متاسفانه شیوع کرونا مانع از ادامه این برنامه‌ها شد.


تاثیر کرونا بر تغییر سبک زندگی خانواده‌ها

وی افزود: متاسفانه فرزندم مبتلا به بیماری آسم است و از آنجا که کووید۱۹ تهدید بزرگی برای سلامتی این افراد به شمار می‌آید دچار استرس شدیدی شدیم.

این بانوی قزوینی بیان کرد: همین استرس ناشی از ابتلا به کرونا موجب خانه‌نشینی دخترم شد به طوریکه از ترس ابتلا به بیماری، مگر در مواقع ضروری از منزل خارج نمی‌شد.

وی در پایان گفت: تعطیلی مدارس و خانه‌نشینی موجب چاقی بیش از پیش دخترم شده و این موضوع او را حساس کرده که این امر باعث شده به تازگی به رژیم غذایی روی آورد.

محمدی، دیگر مادر قزوینی گفت: کرونا باعث شد تا فرزندانم با استفاده از تعطیلی مدارس بیشتر از گذشته وقت خود را با بازی کامپیوتری پر کنند.

وی افزود: بی‌تحرکی و عدم فعالیت بدنی از یک طرف و ریزه‌خواری از طرف دیگر باعث اضافه وزن فرزندم شده است؛ چون مدام در خانه بوده و تا حوصله‌‌اش سر می‌رود سراغ یخچال رفته و شروع به صرف موادغذایی و تنقلات می‌کند.



احمدی یکی دیگر از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بیان کرد: پسرم سوم ابتدایی است و وقتی مدارس تعطیل شد با توسل به گریه و زاری، من و پدرش را راضی به خرید دستگاه ایکس‌باکس کرد چراکه تعطیلی مدارس او را کلافه کرده بود و ما نیز برای خلاصی از غرولند هر روزه پسرم به خواسته‌اش جواب مثبت دادیم.

وی افزود: هرچند خرید دستگاه ایکس باکس باعث پر شدن وقت پسرم شد اما ساعت‌ها نشستن مقابل تلویزیون و انجام بازی او را سیر نمی‌کند و با دعوای من و پدرش دست از بازی می‌کشد.

این مادر جوان عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی نمی‌دانم خوشحال از باز شدن مدارس در ماه آتی باشم یا خیر، چون من همین یک فرزند را دارم و نگران سلامتی‌اش هستم اما از سوی دیگر پسرم به شدت تنبل شده و حوصله درس و مشق را ندارد.

وی در پایان گفت: مصرف تنقلات پسرم در ایام تعطیلی مدارس بیشتر شد لذا نسبت به قبل کمی اضافه وزن پیدا کرد که البته باعث خوشحالی من است چون پسرم قبلا خیلی لاغر بود.

حسین‌زاده بانوی قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: با شیوع کرونا و تاکیدات فراوان بر خانه ماندن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، متاسفانه روحیه من به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و به مرور دچار افسردگی و کسالت شدم چراکه پیش از کرونا معمولا هر روز برای انجام امور منزل یا انجام خرید یا دید و بازدید با دوستان و خانواده بیرون می‌رفتم.

28درصد دانش‌آموزان استان قزوین چاق هستند

وی افزود: وقتی خانه‌نشینی طولانی شد من هم برای گذران اوقات بیشتر وقتم را پای سریال‌های ماهواره‌ای می‌گذراندم و این در حالی بود که فرزندانم هم بیشتر با موبایل و تبلت یا بازی‌های کامپیوتری سرگرم بودند.

این بانوی قزوینی تصریح کرد: کسالت روحی من تا حدی پیش رفت که دیگر حوصله پخت و پز نداشتم و علی رغم اینکه همیشه در مقابل خواسته فرزندانم برای سفارش فست فود و غذای حاضری می‌ایستادم، حال خود از آنان می‌خواستم هر غذایی که دوست دارند سفارش دهند.



وی که صاحب 4 فرزند است؛ ادامه داد: سبک زندگی و تغذیه ما با آمدن کرونا بسیار تغییر کرده و از مشتری‌های پروپاقرص فست فود شدیم تا اینکه چندی پیش وقتی دچار بیماری شده و آزمایش دادم متوجه شدم قند و چربی بالایی دارم.

حسین‌زاده در پایان گفت: دوران کرونا و افزایش مصرف فست‌فود باعث چاقی من و فرزندانم شده به طوریکه این اضافه وزن بسیار محسوس است و فقط همسرم که همچنان فعالیت بدنی بالایی دارد با معضل چاقی مواجه نشده است.

به گزارش صبح قزوین؛ کرونا کرکره مدارس را پایین کشید و دانش‌آموزان را مجبور به خانه نشینی کرد و اکنون زنگ خطر چاقی و اضافه‌وزن به صدا درآمده و مسئولان آموزش و پرورش و خانواده‌ها را به انجام اقدامات جدی‌تر واداشته است.

عین الله صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ از افزایش وزن دانش‌آموزان خبر داد و اظهار کرد: در شرایط عادی قبل از کرونا 21 درصد دانش‌‌آموزان استان قزوین دچار اضافه وزن و چاقی بودند اما در غربالگری اولیه طرح "کوچ" که سال گذشته انجام شد این رقم به 31 درصد رسید.

اجرای طرح توسعه سواد حرکتی برای افزایش تحرک دانش‌آموزان

وی افزود: با مداخلات انجام شده در راستای اجرای پروژه کوچ توانستیم 3 درصد نرخ چاقی دانش‌‌آموزان را کاهش دهیم و اکنون 28 درصد دانش‌آموزان قزوینی دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه چاقی و اضافه وزن اثر نامطلوبی بر سلامت جامعه دارد و مشکلات و بیماری‌هایی فراوانی را به دنبال خواهد داشت که آموزش و پرورش باید برنامه‌های جدی در این حوزه داشته باشد.


وی عنوان کرد: امسال پروژه توسعه سواد حرکتی جایگزین پروژه کوچ شده که سن سواد حرکتی از دو سال تا 12 سال است یعنی مهارت‌های پایه‌ بنیادین را باید از سنین کودکی آموزش دهیم.

صادقی بیان کرد: طرح سواد حرکتی یک طرح 6 ماهه است که در سال تحصیلی جدید در استان قزوین آغاز شده و 30 درصد از دانش‌آموزان مناطق شهری را تحت پوشش قرار داده که امیدواریم نتایج مناسبی حاصل شود.

وی در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات آموزش و پرورش ابراز کرد: راه‌اندازی 24 حیاط پویا در مدارس سطح استان در دستور کار قرار دارد و تاکنون یک حیاط پویا راه اندازی و 10 حیاط پویای دیگر آماده و در دست اقدام است و 13 حیاط پویای دیگر طی سال تحصیلی افتتاح خواهد شد.

سرانه فضای ورزشی مدارس استان قزوین ۳۶صدم مترمربع است

این مقام مسئول بیان کرد: سرانه فضای ورزشی مدارس در سطح استان قزوین 36 صدم مترمربع بوده که با استانداردهای ملی و بین‌المللی آن فاصله زیادی دارد؛ البته تعدادی فضاهای ورزشی نیمه کاره نیز در استان وجود دارد که با احداث و تکمیل آن، به سرانه فضای ورزشی استان افزوده می‌شود.  

وی عنوان کرد: سال گذشته 620 میلیون تومان تجهیزات ورزشی برای مناطق کم برخوردار ارسال شد که امسال این مبلغ 350 میلیون تومان بود و با اولویت مدارس مناطق محروم، دخترانه و کم برخوردار ارسال شد.



صادقی در پایان گفت: البته سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس تجهیزات ورزشی ارسال شده، مصرف نشد و تجهیزات ارسالی امسال به مناطق نیز به آن اضافه می‌شود که با بازگشایی مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش صبح قزوین؛ در بیماری کرونا هم اثبات شد افرادی که وزن بالاتری دارند به دلیل اینکه فاکتورهای التهابی موجود در بدن آنها بالاتر بوده به نسبت افراد دیگر بیشتر در معرض عوارض ناشی از کرونا قرار دارند؛ به طوریکه عارضه‌های به جای مانده در سیستم تنفسی آنان بعضا جبران‌ناپذیر بوده و موجب فوت فرد می‌شود.

عطیه رزازی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به عوامل موثر در چاقی دانش‌آموزان اظهار کرد: امروزه با توجه به تغییر شیوه زندگی و همچنین عوامل محیطی شاهد اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان هستیم.

وی افزود: تغییر سبک زندگی خانواده‌ها ائم از رژیم‌های غذایی و تفاوت آن با رژیم‌های غذایی سنتی همچنین پیشرفت تکنولوژی و داشتن شیوه زندگی ماشینی و استفاده بیشتر از وسایل الکترونیک که از تحرک بدنی افراد کاسته است در قالب عوامل محیطی به عنوان عوامل اصلی اضافه وزن و چاقی شناخته شده است.

شیوع بیماری کرونا به مسئله چاقی و اضافه‌وزن دانش‌‌آموزان دامن زد

کارشناس ارشد علوم تغذیه تصریح کرد: البته مسائل ژنتیکی و ارث هم می‌تواند جزو فاکتورهایی باشد که عامل چاقی و اضافه وزن را تشدید کند اما نکته حائز اهمیت این است که عوامل محیطی باعث ظهور یا عدم ظهور فاکتورهای ژنتیک می‌شود.

وی عنوان کرد: فاکتورهای ژنتیکی از دسترسی ما خارج است و نمی‌توانیم اقدامی روی مباحث ژنتیکی داشته باشیم اما کنترل فاکتورهای محیطی موجب عدم بروز ژن‌های نامناسب از جمله چاقی می‌شود.



رزازی بیان کرد: شیوع بیماری کرونا به مسئله چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان دامن زد چراکه آنها پیش از کرونا فعالیت بدنی بهتری داشته یا الگوی غذایی سالم‌تری را رعایت می‌کردند اما با شیوع کووید19 و خانه‌نشینی، استفاده از غذاهای متنوع و پرکالری همچنین کم‌تحرکی افزایش یافت و این موضوع باعث چاقی و اضافه وزن آنان شد.

وی عنوان کرد: با شیوع کرونا در همه گروه‌‌های سنی از جمله دانش‌آموزان شاهد روند افزایش وزن حتی از مرحله طبیعی به اضافه وزن و چاقی هستیم که انجام بررسی‌های جدید حتما این شواهد را اثبات خواهد کرد.

این مقام مسئول گفت: بررسی‌های صورت گرفته در سال 96 در گروه سنی 5 تا 18 سال نشان می‌دهد حدود 21 درصد دانش‌آموزان استان قزوین اضافه وزن و چاقی دارند و آمارها حاکی از آن است که حدود 20 درصد دانش‌آموزان دچار چاقی شکمی هستند.

چاقی عامل خطر در ابتلا به بیماری‌های واگیر، غیرواگیر و کرونا

وی تصریح کرد: متاسفانه چاقی شکمی به علت ارتباط زیاد با بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی یک ریسک فاکتور و عامل خطر شناخته می‌شود.

رزازی اضافه کرد: چاقی به عنوان یک عامل خطر در بیماری‌های واگیر، غیرواگیر و کرونا به اثبات رسیده و تنها راه حل در درجه اول پیشگیری از ایجاد اضافه وزن و چاقی است و چنانچه فرد در مراحلی از اضافه وزن قرار دارد باید با رعایت و کنترل موارد از رسیدن به مرحله چاقی پیشگیری کند و اگر در مرحله چاقی قرار دارد به صورت ویژه به درمان آن بپردازد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: چاقی مثل یک بیماری است و باید پروسه درمانی آن طی شود تا فرد از فاز التهابی و فاکتور خطر خارج شود.

رزازی بیان کرد: برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن باید رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب و سبک زندگی سالم داشته باشیم چراکه هیچ وقت یک عامل به تنهایی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد به طور مثال در گروه سنی کودک و نوجوان، داشتن خواب مناسب و کافی هم مولفه مهمی است که با عوامل رفتاری و سلامت روان ارتباط دارد لذا باید جمیع عوامل در کنار هم مورد توجه قرار گیرند.



وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که با باز بودن یا مجازی بودن مدارس در سال جاری باید انجام شود این است که والدین هم همراه با دانش‌آموزان نسبت به تغییر الگوی غذایی و فعالیت بدنی آنان اقدام کنند؛ چراکه ساعت خواب فرزندان روی سیری و گرسنگی و انتخاب موادغذایی تاثیر می‌گذارد به طور مثال افرادیکه تا دیر وقت بیدار هستند به دلیل ساعت طولانی بیداری اقدام به مصرف تنقلات می‌کنند که از عوامل اصلی اضافه وزن است.

برای داشتن فرزندانی سالم باید سفره غذایی سالمی آماده کرد

رزازی گفت: بیداری طولانی مدت موجب کاهش سطح هورمون رشد فرد می‌شود از این رو ما برای رشد قدی دانش‌آموزان نگران این مسئله هستیم زیرا خواب کم به ویژه در ساعات اولیه شب که هورمون رشد را فعال می‌کند با بیداری طولانی مدت و تماشای تلویزیون یا گوشی مختل می‌شود چراکه دیدن صفحه نمایش باعث فعال شدن فاکتورهای ذهنی شده و مانع یا کاهش ترشح هورمون رشد را باعث می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: برای داشتن دانش‌آموزانی سالم با تناسب اندام و قد مناسب و همچنین با یادگیری بالا و خوب، باید الگوی غذایی مناسبی داشت و به وزن و فعالیت بدنی آنان توجه کرد تا نتیجه مطلوب بدست آید.


به گزارش صبح قزوین؛ همه عوامل موثر در چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان باید در خانواده و مدرسه مورد توجه قرار بگیرد؛ براین اساس ضرورت دارد چه در فضای مدرسه در صورت باز بودن مدارس و چه در فضای مجازی و شاد و همچنین در خانواده آموزش‌های لازم ارائه شود.

در این ایام با توجه به تعطیلی مدارس دانش‌آموزان بیشترین زمان خود را در منزل سپری می‌کنند بنابراین والدین باید به تغذیه فرزندانشان اهمیت دهند و از مصرف غذاهای ناسالم و فست فود و دارای کالری بالا پرهیز کنند.

برای داشتن فرزندانی سالم باید سفره غذایی سالمی برای آنان آماده کرد به عبارتی دانش‌آموزان در محیط خانواده الگوی غذایی سالم و رژیم ورزشی فعالی داشته باشند.


گل عنبرحمزه ای
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان