۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رواج منسوجات چینی در بازار، هنر اصیل موج‌بافی را از رونق انداخت
کد خبر: ۳۵۳۵۶۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۲۰ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

هنرمند قزوینی:

رواج منسوجات چینی در بازار، هنر اصیل موج‌بافی را از رونق انداخت

احمد بامشاد گفت: با تولید جنس‌های چینی که از قیمت کمی هم برخوردار هستند موج دست‌بافت طرفداران خود را از دست داده و اگر هم کسی به این حجره پا بگذارد برای تماشا است.

رواج منسوجات چینی در بازار، هنر اصیل موج‌بافی را از رونق انداخت
احمد بامشاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به تاریخچه هنر موج‌بافی اظهار کرد: موج‌بافی یکی از صنایع دستی است که در گذشته در مناطق کردنشین بافته می‌شده و همچنین یکی از ملزومات جهیزیه بوده اما با گذشت زمان این هنر به دست فراموشی سپرده شده و حالا کمتر کسی را می‌توان یافت که موج بافی انجام دهد.

وی با بیان اینکه موج با استفاده از پشم گوسفند بافته می‌شود،  افزود: ابتدا پشم‌ها را می‌ریسند و سپس با رنگ‌های طبیعی آن را رنگ‌رزی می‌کنند؛ برای بافت موج هم از دستگاه مخصوص موج‌بافی استفاده می‌شود که در گذشته چوبی بود اما من برای خودم یک دستگاه فلزی قابل حمل ساخته‌ام.

این هنرمندموج‌باف درباره علاقه‌اش به این هنر بیان کرد: از کودکی با موج‌بافی آشنا شدم چراکه این شغل آباء و اجدادی ما بود و پدر و پدربزرگم نیز موج می‌بافتند؛ همین امر باعث شد که در سن هشت سالگی کنار پدرم مشغول به کار شدم و این هنر را از او آموختم و اکنون بعد از گذشت بیش از 60 سال تنها کسی هستم که در قزوین موج بافی می‌کنم و همچنین در سال 90 این هنر را به ثبت ملی رساندم.

موج‌بافی از شغل‌های اصلی مردم در زمان قدیم بود

بامشاد ادامه داد: قدیم‌ترها موج بافی یکی از شغل‌های اصلی مردم بود و با آن درآمدزایی می‌کردند، این هنر در کارگاه ها رونق داشت و در هرکارگاه چندین نفر برای بافت آن مشغول می‌شدند اما به مرور زمان و با آمدن منسوجات چینی و مشابه موج، این هنر از رونق افتاد و کم‌کم باعث دور شدن مردم و بافنده‌ها از این کار شد.

این هنرمند قزوینی افزود: در قزوین چندین کارگاه موج‌بافی وجود داشته اما حالا همانطور که می‌بینید هیچ کدام آنها نتوانستند خود را در این بازار سرپا نگهدارند، حتی خود من نیز چند سالی این هنر را کنار گذاشتم اما از طرف اداره صنایع دستی نزد من آمدند و خواستند حجره‌ای در سرای سعدالسلطنه و به نام این هنر در اختیار بگیرم.

وی ابراز کرد: در نمایشگاه‌هایی که می‌رفتم دستگاه موج بافی را نیز با خود می‌بردم و همانجا موج می‌بافتم و این باعث می‌شد که مردم مراحل کار را از نزدیک ببینند؛ همچنین در حجره هم که موج می‌بافم کسانی هستند که برای تماشا بیایند و در بین آنها این کار برای گردشگران جذاب‌تر است که البته شیوع کرونا کار همه ما را از رونق انداخت و سخت‌تر کرد.

موج دست‌بافت طرفداران کمی دارد

بامشاد تصریح کرد: همانطور که گفتم با تولید جنس‌های چینی که از قیمت کمی هم برخوردار هستند، موج دست‌بافت طرفداران خود را از دست داده و اگر هم کسی به این حجره پا بگذارد برای تماشا است.

این هنرمند قزوینی تصریح کرد: در گذشته موج را روی کرسی می‌انداختند یا به عنوان سجاده، پتو و چادر عشایر از آن استفاده می‌کردند و به دختران خود جهیزیه می‌دادند اما اکنون موج را صرفا برای هدیه دادن خریداری می‌کنند.

وی در پایان گفت: عده‌ای هستند که به این هنر علاقه دارند و فکر می‌کنند آموختن آن ساده است اما موج‌بافی هم فوت و فن خاص خود را دارد و برای آموختن آن باید تلاش کرد، به افرادی این فن و هنر را آموزش دادم اما به دلیل اینکه صبر و حوصله به خرج ندادند آن را نیمه کاره رها کردند؛ درواقع با این هنر نمی‌توان درآمدزایی کرد و اگر فردی می‌خواهد با هدف درآمدزایی موج بافی بیاموزد ناامید می‌شود.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان