۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۸۵۰۰ امامزاده در سطح کشور وجود دارد/ ایجاد سالانه ۱۵۰۰ وقف جدید
کد خبر: ۳۵۳۰۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۵ ساعت: ۷:۰ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی ‌و اجتماعی اوقاف کشور:

۸۵۰۰ امامزاده در سطح کشور وجود دارد/ ایجاد سالانه ۱۵۰۰ وقف جدید

حجت الاسلام عادل گفت: طی سال‌های اخیر به صورت میانگین سالانه ۱۵۰۰ وقف جدید در کشور ایجاد می‌شود که عمدتا در موضوعاتی مورد نیاز جامعه هستند.

۸۵۰۰ امامزاده در سطح کشور وجود دارد/ ایجاد سالانه ۱۵۰۰ وقف جدید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حجت الاسلام عادل در نشست خبری که در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: امروز همزمان با دهه وقف در استان قزوین از هفت پروژه بهره‌برداری و یک پروژه نیز کلنگ زنی شد.

وی افزود: همه ساله همزمان با دهه وقف برنامهریزی‌های مختلفی با هدف ترویج فرهنگ وقف انجام و در سطح استان‌ها پروژه‌هایی افتتاح می‌شود.

معاون فرهنگی و ‌اجتماعی اوقاف و امورخیریه کشور بیان کرد: طی سال‌های اخیر به صورت میانگین سالانه ۱۵۰۰ وقف جدید ایجاد می‌شود که عمدتا در موضوعات جدید و مورد نیاز جامعه هستند؛ به طوری که هر سال رشد درصد وقف‌های به روز را حس می‌کنیم.

وی عنوان کرد: هفت پروژه‌ای که امروز در سطح استان به بهره‌برداری رسید شامل اجرای کارهای عمرانی در امامزادگان، رونمایی از ضریح، افتتاح کاشی‌کاری و آینه‌کاری، افتتاح شبستان و افتتاح ۳۲ واحد مسکونی در بیدستان بود.

افتتاح ۷پروژه با اعتبار ۳۰۰میلیارد ریال در استان قزوین

عادل بیان کرد: امروز همچنین موقوفه‌ای تحت عنوان یک باغ ۵ هکتاری انگور با سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید؛ ضمن اینکه پروژه‌های هفت گانه‌ای که امروز افتتاح شد بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل نذورات و موقوفات بقاع متبرکه هزینه شده است.

وی عنوان کرد: در سطح سازمان اوقاف نیز به مناسبت دهه وقف نمایشگاهی در راستای ارائه دستاوردهای اوقاف برپا شد که شامل دو بخش بوده و بخش نخست آن ارائه عملکرد سازمان اوقاف در بخش‌های مختلفی همچون حفظ و نگهداری موقوفات تا اجرای نیات موقوفات همچنین عملکرد بقاع متبرکه و موسسات و نهادهای وابسته به اداره اوقاف است.

این مقام مسئول گفت: بخش دوم نمایشگاه نیز ساختمانی است که تحت عنوان مرکز نوآوری‌های سازمان اوقاف افتتاح شد و شاهد استقرار بیش از ۳۰ شرکت‌ دانش بنیان در این مجموعه هستیم و در موضوعات مختلف محصولاتی را ارائه کردند که با حمایت و سرمایه‌گذاری سازمان اوقاف، محصولاتشان به بازار عرضه شده که ایجاد اشتغال و رونق تولید را به دنبال داشته است.

وی ابراز کرد: سازمان اوقاف تلاش دارد در برنامه‌های خود از روش‌های پربازدهی استفاده کند که برکات جانبی هم دارد به طوری که هم از قشر جوان و نخبه حمایت می‌شود و هم اینکه شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه قرار می‌گیرند.

ایجاد ۲۵۰ پایگاه تولید ماسک در امامزادگان سطح کشور

عادل بیان کرد: با شیوع کرونا دو سال را با شرایط خاص سپری کردیم و شرایط بهداشتی سختی در جامعه بود که همه زوایای زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داد و در این میان فعالیت جدید و جدی‌تر را در سازمان اوقاف شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: امامزادگان به عنوان قطب‌های فرهنگی و اجتماعی در حال فعالیت بودند که در ایام کرونایی به واقع هیچ کدام از امامزادگان تعطیل نشدند بلکه تغییر کار دادند و پایگاه‌های فرهنگی با حفظ جایگاه فرهنگی خود به پایگاه سلامت و اجتماعی تبدیل شدند.

معاون فرهنگی و ‌اجتماعی اوقاف و امورخیریه کشور با بیان اینکه  در ایام کرونا رزمایش سلامت در چند مرحله در کنار امام‌زادگان برگزار شد، گفت: اکنون در بسیاری از امامزادگان بحث واکسیناسیون انجام می‌شود و در شرایط بحرانی که به وجود آمد در سطح کشور ۱۳۰ هزار تخت پیش‌بینی کردیم تا در صورت نیاز امکان تجهیز نقاهتگاهی را در مهمانسراها و هتل‌های جوار بقاع متبرکه و بعضی شبستان‌ها برای استفاده مردم و بیماران داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در روزهای نخست و اوج شیوع کرونا نزدیک به ۲۵۰ پایگاه تولید ماسک در سطح امامزادگان کشور ایجاد و بالای ۳۰ میلیون ماسک تولید شد؛ همچنین بسته‌های بهداشتی تهیه و توزیع شد.

توزیع بیش از ۲میلیون بسته ارزاق در سطح کشور

عادل عنوان کرد: رزمایش همدلی تاکنون در ۱۴ مرحله در کشور اجرا و بیش از ۲ میلیون بسته ارزاق، میانگین به ارزش هر بسته ۵۰۰ هزار تومان تهیه و توزیع شده که بیش از ۷۰ درصد آن توسط مردم تهیه شده است و در قزوین هم رزمایش همدلی با کیفیت خوب و حجم قابل توجهی انجام شد و بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار بسته ارزاق تهیه و توزیع شد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در کشور بحث اشتغال است که طرح "شمیم خدمت" از سال گذشته در سه فاز در امامزادگان شروع شده است که در فاز نخست آموزش مشاغل خانگی انجام می‌شود که سال گذشته ۱۲ هزار نفر در این کلاس‌ها شرکت کردند.

معاون فرهنگی ‌و اجتماعی اوقاف و امورخیریه کشور ادامه داد: فاز دوم طرح شمیم خدمت نیز علاوه بر آموزش بحث حمایت نیز انجام می‌شود و فاز سوم ایجاد بازارچه‌های فروش محصولات است که سال آتی پیگیری خواهد شد و از طرح‌هایی بود که مورد استقبال واقع شد و می‌تواند نقش آفرینی امامزادگان را در حوزه اجتماعی و در موضوع اشتغال و تولید نشان دهد.

وی عنوان کرد: تاسیس مراکز افق با رویکرد تقویت بعد اجتماعی فعالیت‌های امامزادگان، علاوه بر فعالیت قرآنی و فرهنگی که داشتند به نظر می‌آید یکی از شاخص‌های موفقیت امامزادگان و حضور فعال و موثر آنها بوده که طی دو سال اخیر که کرونا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده بود توانست جایگاه امام‌زادگان را در بین مردم در آن سطح واقعی نشان دهد.

شرکت ۱۲ هزار نفر در فاز نخست اجرای طرح "شمیم خدمت"

این مقام مسئول با بیان اینکه در سطح کشور نزدیک به ۵۰ پروژه به صورت مشارکتی در حال انجام است؛ ابراز کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی کمتر از یکسال پیش بحث تدوین سند ملی وقف را شروع کرده که مجری اصلی طرح، سازمان اوقاف است.

وی در پایان عنوان کرد: بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ امامزاده در سطح کشور وجود دارد که همه آنها از نظر فضای داخلی و داشتن شبستان و امکانات و تعداد زائر و امکان اجرای برنامه‌های فرهنگی در یک سطح نیستند که بر اساس شاخص‌ها سه سطح را برای امامزادگان در نظر گرفتیم و در سطح اول ۱۹۴ امامزاده در سطح کشور داریم که شرایط قطب فرهنگی را داشته و امکانات و ظرفیت بیشتری دارند و می‌توان حدود ۸۰ درصد آنها را به عنوان قطب‌های فرهنگی یاد کرد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان