به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین به نقل از برنا؛یکی موبایل به دست گرفته و از خودشان و یا زندگی‌شان فیلم می‌گیرد، به اشتراک می‌گذارد و از صبح تا شب درحال استوری گذاشتن برای مخاطبانش است. هرکدام هم برای مخاطبان‌شان یا همان فالوورهایشان نام‌هایی را انتخاب کردند، یکی به فالوورش می‌گوید بچه بیوتی، دیگری می‌گوید فرزندان خلف و هرکس نام مخصوص خودش را روی فالوورهایش گذاشته است. نام این فعالیت افراد در فضای مجازی و یا همان شغلی که در اینستاگرام برای خودشان ایجاد کردند، «بلاگری» است.

 

هرچه شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرد و فعالیت مردم هم در اینستاگرام افزایش یافت، بلاگری در این فضا زیاد شد و درآمد بالای آن بر سر زبان‌ها افتاد، آنقدر که هرکس یک روز تصمیم می‌گرفت شغل خود را در فضای حقیقی کنار بگذارد و بلاگر فضای مجازی شود. کار سختی هم نیست فقط باید بدانی در چه زمینه‌ای میخواهی بلاگر شوی تا محور استوری‌هایت در همان زمینه بچرخد. این روزها حتی بلاگری تبدیل به یکی از شغل‌های پردرآمد جهان هم شده و بسیاری از جوانان به بلاگر شدن در فضای مجازی روی آورند.

انواع بلاگرها در ایران

شغل بلاگری در ایران روبه افزایش است و هر روز بر تعدادشان اضافه می‌شود. انواع مختلفی هم دارند و هر بلاگری در زمینه به خصوصی فعالیت می‌کند اما معروف‌ترین و بیشترین بلاگرها در ایران شامل؛ بیوتی بلاگر، فشن بلاگر، لایف استایل بلاگر، بلاگر سفر و گردشگری، فود بلاگر، بلاگر طنز و ... است برخی نیز با استفاده از کودکان در فضای مجازی معروف شدند و پیج‌شان را با عکس‌های فرزند کوچک‌شان و دلبری‌های آن پر می‌کنند.


بیوتی بلاگرها

 

برای اولین بار یک دختر ایرانی تصمیم گرفت مقابل دوربین موبایلش خودش را آرایش کند و مانند نمونه‌های خارج از ایران آن را در اینستاگرام به اشتراک گذارد و درباره آرایشی صورتش با مخاطبان خود صحبت کند. بعد از آن افراد زیادی که در این زمینه سر رشته داشتند به این نوع فعالیت گرایش پیدا کردند و نام‌شان شد «بیوتی بلاگر». بیوتی بلاگرهای ایرانی نیز از بلاگرهایی هستند که طرفداران زیادی در فضای مجازی دارند و بستر درآمدزایی برای این بلاگرها در اینستاگرام و یوتیوب فراهم است. بیوتی بلاگرها یا بلاگرهای زیبایی و آرایشی با تست و نقد لوازم آرایشی و بهداشتی به فالوورهای خود کمک می‌کنند تا از پوست و سلامتی خود مراقبت کنند. این افراد آرایش می‌کنند و درباره مارک لوازم آرایشی خود و یا کاربرد آن با فالوورهایشان حرف می‌زنند بعد از آن که مخاطب‌شان را جذب کردند از برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی تبلیغات دریافت کرده و مبالغ زیادی را بابت این تبلیغات به دست می‌آورند. عده‌ای از این بلاگرها در ایران و عده‌ای نیز در خارج از ایران در زمینه مشغول به فعالیت هستند. بیشتر بیوتی بلاگرها دختران هستند و به تازگی تعداد اندک شماری از پسران به این نوع بلاگری در اینستاگرام روی آورند.

فود بلاگرها

فود بلاگرها به افرادی گفته می‌شود که یا آشپز هستند و یا ایده‌هایی برای غذا و آشپزی دارند. البته تسترهای غذا را هم باید در این طبقه‌بندی اضافه کنیم. این گروه از بلاگرها مقابل دوربین غذاهای مختلف را تست کرده و از طعم آن برای فالوورهایشان می‌گویند. فود بلاگرها هنگام تست کردن غذا از میکروفن استفاده می‌کنند تا صدای غذا در فیلم ضبط شود. تسترهای غذا معمولا باید بی‌طرف نسبت به غذا نظر بدهند، در مورد تست غذا اطلاعات داشته باشند و مزه‌ها را بشناسند. دختران و پسران زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت در اینستاگرام هستند. این افراد بعد از آن که فالوور جذب کردند از رستوران‌ها و فروشندگان تبلیغات گرفته و به مخاطبان‌شان معرفی می‌کنند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.



بلاگرهای طنز

کار بلاگرهای طنز ساختن فیلم‌های طنز و فان است. دختران و پسران هر دو به نسبت نزدیک به هم در این زمینه فعال هستند. گاهی در ساخت کلیپ‌ها شئونات را رعایت می‌کنند اما گاهی هم به صورت غیر متعارف سعی در خنداندن مخاطبان‌شان می‌کنند. همچنین گاهی در کلیپ‌های فان دختر و پسر در کنار یکدیگر حضور دارند و فیلم‌ها به صورت مشترک ساخته و به اشتراک گذاشته می‌شود. تعداد بلاگرهای سرگرمی و تفریحی زیاد است اما تعداد انگشت شماری از این بلاگرها بسیار معروف و مشهور شدند. این بلاگرها از اینستاگرام درآمد خوبی کسب می‌کنند. پیج‌های طنز و سرگرمی اینستاگرام به دلیل عمومی بودن موضوع طرفداران زیادی دارند و جزو پیج های پربازدید اینستاگرام محسوب می‌شوند.



فشن بلاگر

فشن بلاگرها، گروهی از بلاگرها در فضای مجازی هستند که با لباس‌ها و استایل مورد علاقه‌شان، در صفحه اینستاگرام خود تصاویرشان را به اشتراک می‌گذارند. این افراد با جذب فالوور و مخاطب، از مزون‌ها و آنلاین‌های شاپ‌هایی که لباس عرضه می‌کنند، تبلیغات دریافت کرده و با بر تن کردن لباس‌ها و گرفتن عکس‌های متنوع تبلیغات انجام داده و از این طریق درآمد کسب می‌کنند. این فشن بلاگرها اکثرا طراح لباس بوده و یا در حوزه مد و لباس فعالیت زیادی داشته‌اند.



لایف استایل بلاگر

شاید بتوان این‌طور گفت که بیشتر بلاگرهای ایرانی در حوزه لایف استایل مشغول هستند و از این طریق درآمد کسب می‌کنند. لایف استایل بلاگر، به افرادی گفته می‌شود که از روزمرگی‌های و زندگی شخصی‌شان تصاویری به اشتراک می‌گذارند. این بلاگرها تمامی لحظاتی که با خانواده می‌گذارند و یا به مهمانی، خرید، تفریح و ... می‌روند و این‌ها را با فالوورهایشان به اشتراک می‌گذارند اکثرا به‌صورت خانوادگی در فضای مجازی فعال هستند اما نفر اصلی اکثرا صفحات لایف استایل، دختران هستند که همسران، فرزندان و یا خانواده‌هایشان در این مسیر همراهی‌شان می‌کنند. بلاگرهای لایف استایل، هر تبلیغی که پیشنهاد شود را انجام می‌دهند و تنها در یک حوزه خاص تبلیغات انجام نمی‌کنند.



بلاگر سفر

در لیست انواع بلاگرهای اینستاگرام٬ حوزه بلاگری سفر و گردشگری یکی از جذاب‌ترین نوع بلاگری است. تعداد بلاگرهای سفر معروف و موفق ایرانی کم نیستند. توریسم بلاگرها و عاشقان سفر هم به مسافرت می‌روند، هم از اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند. این افراد به شهرها و نقاط تفریحی مختلف در کشور سفر کرده و با مخاطبان‌شان به اشتراک می‌گذارند. بلاگرهای سفر معمولا به نقاطی سفر می‌کنند که ناشناخته بوده تا نظر فالوورها و افرادی که دنبال‌شان می‌کنند جلب شود. دختران و پسران هر دو در این زمینه فعال هستند اما بلاگرهای سفر دختر در ایران کم داریم و بیشتر پسران در این زمینه فعالیت می‌کنند.

این موارد معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین بلاگرهای ایرانی بودند اما گاهی افراد مختلف در حوزه‌های دیگری مانند موسیقی، دکوراسیون، سلامت، ورزشکار، عکاس، بازی، ماشین و ... مشغول به فعالیت هستند.

تاریخچه بلاگری

«بلاگر» واژه جدیدی نیست و تاریخچه طولانی دارد. پیش از آن‌که اینستاگرام وجود داشته باشد نویسندگان یک وبلاگ را بلاگر خطاب می‌کردند اما امروزه با پیشرفت‌هایی که در زمینه تکنولوژی و فناوری ارتباطات و اطلاعات به وجود آمده، موجب شده معنی و مفهوم این واژه نیز دستخوش تغییراتی شود. امروزه بلاگرها چهره‌هایی هستند که در فضاهای مجازی و به خصوص اینستاگرام، به صورت متمرکز در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنند. گاهی آنقدر در فضای مجازی به شهرت می‌رسند که تبدیل به یک سلبریتی می‌شوند و به اندازه یک هنرمند در ایران، طرفدار پیدا می‌کنند. تعداد افرادی که این روزها در اینستاگرام به عنوان بلاگر مشغول به فعالیت هستند کم نیست و آنقدر زیاد هستند که باعث شده بلاگری به عنوان یک شغل در جامعه فعلی ما شناخته شود.

شغل تقریبا نوظهور بلاگری، یکی از شغل‌هایی است که جوانان امروز جذب آن شدند و اینستاگرام نیز مهم‌ترین اپلیکیشن فعالیت بلاگرهاست. در واقع شغل بلاگری برخاسته از اینستاگرام است و تمامی بلاگرها در این فضا مجازی فعالیت می‌کنند. اینستاگرام به بلاگرهای ایرانی کمک می‌کند با تولید محتواهای جدید و نوآورانه، بتوانند مشهور شده و شاید بتوان گفت در شرایط فعلی که بسیاری از جوانان از بیکاری و یا درآمد کم گلایه‌مند هستند برای‌شان در فضای مجازی بستری فراهم شده تا بتوانند در چارچوب متناسب با قوانین کشورمان و رعایت اصول اخلاقی فعالیت کرده و درآمد مناسب کسب کنند.

انتهای پیام/ 1404