۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ناهنجاری‌های افراد در دوران کودکی ریشه دارد/ رفتار اشتباه والدین در پرخاشگری کودکان موثر است
کد خبر: ۳۵۲۸۸۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۳۰ ساعت: ۹:۵۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس تربیت کودک در گفتگو با صبح قزوین:

ناهنجاری‌های افراد در دوران کودکی ریشه دارد/ رفتار اشتباه والدین در پرخاشگری کودکان موثر است

مریم هاشمی گفت: خانواده‌ بستر تكامل‌ هر فرد است و خانواده‌ای سالم‌ است‌ كه‌ انسان‌ سالم‌ پرورش‌ دهد؛ از این رو اگر فردی دچار ناهنجاری رفتاری در بزرگسالی شود باید علت آن را در کودکی جست‌وجو کرد.

ناهنجاری‌های افراد در دوران کودکی ریشه دارد/ رفتار اشتباه والدین در  پرخاشگری کودکان موثر است
مریم هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با بیان اینکه تربیت صحیح کودک اساس‌ يک جامعه سالم‌ است؛ اظهار کرد: خانواده‌ بستر تكامل‌ هر فرد است و خانواده‌ای سالم‌ است‌ كه‌ انسان‌ سالم‌ پرورش‌ دهد؛ از این رو اگر فردی دچار ناهنجاری رفتاری در بزرگسالی شود باید علت آن را در کودکی جست‌وجو کرد.

وی افزود: برای تربیت کودک می‌توان از تکنیک‌های مختلفی همچون غر نزدن، عدم توضیح همه مسائل، ملایمت در رفتار، رفتار مودبانه، اجتناب از تحقیر، پرهیز از کنترل‌گری، تابت‌قدمی در حرف و الگوی خوب بودن استفاده کرد که باید هر کدام از این تکنیک‌ها را در موقعیت مناسب استفاده کرد.

رفتار والدین بر کودکان تاثیر مستقیم دارد

کارشناس تربیت کودک گفت: کودکان در مواجهه با والدینی که غر می‌زنند، تحقیر می‌کنند و رفتار نامناسبی در برخورد با آنها دارند، نیز بدون اعتماد به نفس، پرخاشگر، لجباز و خشمیگن می‌شوند بنابراین باید توجه داشت که کودکان مانند آینه رفتار والدین را در خود منعکس می‌کنند.

این کارشناس با بیان اینکه پرسشگری باعث شناخت مناسب کودک از پیرامون خود، شکل‌گیری منطق و عقلانیت او می‌شود؛ تاکید کرد: اگر والدین به پرسشگری کودک به درستی پاسخ دهند نیز کنجکاوی کودک نتیجه منفی نخواهد داشت برای مثال وقتی کودک در مورد مسائلی که احتمال خطرآفرینی دارند سوال می‌کند؛ باید قوانین مربوط به استفاده از آن وسایل و نحوه‌ استفاده از آن را برای او توضیح دهیم.

هاشمی با بیان اینکه وظیفه پدر و مادر و اطرافیان کودک، پاسخ‌گویی با دقت و حوصله به سوالات کودک است؛ ادامه داد: کنجکاوی کودک موجب ایجاد دو تفکر در کودکان می‌شود که یک تفکر خلاق است؛ یعنی اینکه فرد بتواند از امکانات موجود، تحلیل و نتیجه درستی ارائه بدهد و دیگری تفکر نقاد است یعنی کودک باید بداند که سوال کردن، نشانه‌ ضعف نیست.

وی افزود: پرورش این دو نوع تفکر در کودکان، موجب می‌شود که در آینده وقتی آنها در موقعیت‌های نامناسب مانند پیشنهادهای ناسالم قرار می‌گیرند؛ بلافاصله در ذهنشان سوال و جنبه‌های مختلف آن پیشنهاد را بررسی و تحلیل کنند و سپس تصمیم درست را بگیرند.

کارشناس تربیت کودک ابراز کرد: همچنین تقویت تفکر خلاق و نقاد موجب رشد مسئولیت‌پذیری رفتاری در کودک می‌شود و می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی آینده، پیشگیری کند.

رعایت قواعد بازی تاثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودک دارد

هاشمی بیان کرد: والدین باید برای غمیگن بودن کودکان به هنگام باختن در بازی ارزش قائل شوند چراکه هیچکس باختن را دوست ندارد بنابراین می‌بایست با صمیمیت درباره‌ جنبه‌های جالب بازی با کودک صحبت کنند و به او در عبور از این مرحله یاری دهند؛ همچنین زمانی را که فرزندشان برنده بازی شده بود به یادش بیاورند و بگویند باز هم می‌تواند برنده شود.

وی ادامه داد: متخصصان کودک عقیده دارند پذیرفتن هرگونه باختی در کنار هرگونه بردی به کودک یاد می‌دهد که بازیکن خوبی باشد و به توانایی‌های خود همواره به دید احترام و ارزش بنگرد و از همراه شدن با جمع هراسی به دل راه ندهد.

این کارشناس ابراز کرد: کارهای منزل از نظر والدین کارهایی کوچک و تکراری هستند که همیشه در خانه انجام می‌شوند اما در نظر بسیاری از کودکان این کارها بسیار مشکل و ناخوشایند هستند و معمولا با بحث و جدل‌های زیادی همراه است، از این رو برای واگذاری کارهای منزل به کودک نباید او را دست کم‌گرفت و والدین وظایفی که به کودک می‌سپارند باید مناسب سن او باشد و انتظارات خود را از او دقیق مشخص کنند.

کارشناس تربیت کودک تاکید کرد: شما مهمترین الگوی کودکتان هستید پس اگر از چیزی می‌ترسید هر چه زودتر بر آن غلبه کنید؛ به فرزندتان یاد بدهید که حتی پس از پذیرفتن چیزهایی كه از رویارویی با آنها می‌ترسد، ممكن است بازهم حس ناتوانی به سراغش بیاید.

هاشمی در پایان گفت: تربیت فرزند شجاع قواعد و اصولی دارد و باید بدانید که ترس‌ها در هر کودکی با دیگری متفاوت است و هر کودکی نسبت به یک چیز متفاوت عکس‌العمل نشان می‌دهد؛ مهمترین نکته برای تربیت فرزند شجاع شناخت راه حل‌های هوشمندانه و اصولی برخورد با این ترس‌ها است.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان