۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کرونا باعث رکود در کسب و کار هنرمندان شده است
کد خبر: ۳۵۲۰۸۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۳۰ ساعت: ۱۳:۸ ↗ لینک کوتاه

هنرمند قزوینی:

کرونا باعث رکود در کسب و کار هنرمندان شده است/ حمایت مالی چشمگیری از رشته‌های هنری نمی‌شود

الهه کاظمی گفت: مهمترین کمبودی که در مشاغل صنایع دستی حس می‌شود عدم حمایت مالی از هنرمندان است چراکه شیوع ویروس کرونا موجب ضعیف شدن کسب و کارهای هنری شده و حمایت مالی از هنرمندان نیاز ملموس این روزهاست.

کرونا باعث رکود در کسب و کار هنرمندان شده است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با بهره گیری از هنرهای مختلف می‌توانیم در راستای ایجاد شغل و درآمدزایی مطلوب، به سمت آینده‌ای بهتر از لحاظ کاری حرکت کنیم.چراکه با توجه به شرایط اقتصادی امروز هر فرد باید صاحب خلق یک ایده جدید برای اشتغالزایی باشد.

الهه کاظمی بانوی جوان هنرمندی است که اکنون با مدرک کارشناسی ارشد معماری در دو حیطه مهندسی و تولید تابلوهای سفال و نقش برجسته فعالیت می‌کند.

این بانوی جوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره نحوه آغاز به کار در حیطه هنر، اظهار کرد: به مدت سه سال است که به طور حرفه‌ای در زمینه تولید تابلو سفال نقش برجسته فعالیت می‌کنم واز ابتدا به طراحی و نقاشی علاقه بسیاری داشتم.

وی افزود: در اوقات فراغت از هر فرصتی برای طراحی استفاده می‌کردم و فعالیت در حرفه‌ هنری را از سال 87 با طراحی فرش آغاز کردم و برای اولین بار توانستم در قزوین هر نوع طرح و نقشی را روی فرش دست بافت و ماشینی منتقل کنم.

اقدام به دریافت نشان ملی خواهم کرد

این هنرمند قزوینی با اشاره به اینکه لازمه شروع هر کاری برنامه ریزی و تحقیق است، بیان کرد: به دلیل مشغله کاری که در حیطه مهندسی داشتم این فعالیت کمرنگ شد و در سال 97 به صورت اتفاقی با هنر نقش برجسته آشنا شدم و پس از آشنایی با این رشته درباره موضوعات مختلف این حیطه از جمله بازار کار تحقیقات لازم را انجام دادم و با افراد مشغول در این حوزه ملاقات و مشورت کردم تا بتوانم به صورت حرفه‌ای در این حوزه شروع به کار کنم.

کاظمی اذعان کرد: مشوق اصلی‌ام برای قدم برداشتن در این مسیر همسرم است و اکنون برای اولین بار تصمیم دارم که برای دریافت نشان ملی اقدام کنم تا نهایت توانم را برای کسب موفقیت بیشتر در این زمینه به کار گیرم.

وی افزود: انگیزه اصلی‌ام در این راه به چالش کشیدن توانایی‌هایم بود تا بتوانم در مسیر هنری قدم بردارم و درآمدزایی کنم و همچنین لذتی که از تولید آثار هنری بدست می‌آورم را با دیگران به اشتراک بگذارم.

این بانوی هنرمند تاکید کرد: فعالین صنایع دستی نیازمند توجه و حمایت هر چه بیشتر مسئولین هستند؛ همچنین هنرمندانی که به تازگی با این شرایط سخت اقتصادی جامعه، وارد این عرصه شده‌اند قطعا به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند.

کاظمی تصریح کرد: به افرادی که دارای استعداد هنری هستند و توانایی‌های خود را باور دارند توصیه می‌کنم برای شروع نباید عالی باشند اما برای عالی بودن باید شروع به قدم برداشتن کنند.

وی اذعان کرد: مواد اولیه از جمله گل رس را از استان همدان تهیه می‌کنم و درخواست دارم به موضوعاتی همچون حمایت بیشتر از مشاغل هنری ،بیمه هنرمندان شاغل، تعامل بین استانی با هنرمندان برجسته، ارائه تسهیلات مناسب و تخصیص مکان مناسب برای ارائه آثار هنرمندان توجه ویژه‌ای از سوی مسئولین صورت گیرد.

عدم حمایت مالی مهمترین کمبود در حیطه صنایع دستی است

این بانوی هنرمند گفت: اصلی‌ترین محصول تولیدی ما تابلو سفال نقش برجسته است، که هر نوع طرحی را بدون هیچ گونه محدودیتی با هر نوع اندازه‌ای کاملا به صورت دستی تولید می‌کنیم و این تابلوها به دو صورت ثابت و متحرک قابل نصب روی دیوار هستند.

کاظمی ابراز کرد: تا کنون حمایت خاصی از جانب ارگانی دریافت نکردم و مهمترین کمبودی که در مشاغل صنایع دستی حس می‌شود عدم حمایت مالی از هنرمندان است چراکه شیوع ویروس کرونا موجب ضعیف شدن کسب و کارهای هنری شده و حمایت مالی از هنرمندان نیاز ملموس این روزهاست.

وی عنوان کرد: تمام کارها را به صورت انفرادی انجام می‌دهم و بسته به وسعت و حجم کار از لحاظ فنی از همسرم و گروه نصب درخواست کمک می‌کنم.

این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه استقبال از تولیدات هنری باعث ایجاد انگیزه در هنرمندان می‌شود، تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شد به ادامه این مسیر پر پیچ و خم و پر فراز و نشیب بپردازم، مشاهده عکس‌العمل عالی مردم هنر دوست در برخورد با آثار تولیدی‌ام است.

کرونا موجب کاهش چشمگیر سفارشات شده است

کاظمی با بیان اینکه موقعیت مکانی کارگاه این تولیدات هنری در اطراف قزوین قرار دارد، بیان کرد: با روابطی که در زمینه رشته تخصصی معماری با افراد متخصص دارم و نیز از طریق فضای مجازی، بازاریابی فروش تولیدات هنری‌ام را انجام می‌دهم و فروش محصولات به صورت سفارشی انجام می‌شود، به این صورت که ابتدا طرح مدنظر کارفرما تایید، طراحی و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: کرونا تاثیرات منفی به تمامی کسب و کارها وارد کرده است و همان طور که این موضوع باعث رکود در صنعت ساختمان شده و چون بسیاری از سفارشات هنری ما در ساختمان‌های نوساز نصب می‌شود به همین دلیل میزان سفارشات ما کاهش چشمگیری داشته است.

این بانوی هنرمند در پایان گفت: ایجاد تنوع محصول، انجام پروژه‌های شهری و ورود به بحث صادرات می‌تواند باعث ارتقاء کار هنری و درآمد‌زایی مطلوب باشد.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان