۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ثبت ملی آیین طبق کشى یا طبق گردانى محرم قزوین
کد خبر: ۳۵۲۰۷۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۳۰ ساعت: ۱۰:۳۴ ↗ لینک کوتاه

ثبت ملی آیین طبق کشى یا طبق گردانى محرم قزوین

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین گفت: آیین طبق کشى یا طبق گردانى از آیین‌های عزاداری مخصوص شهر قزوین است که در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسیده است.

ثبت ملی آیین طبق کشى یا طبق گردانى محرم قزوین
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین گفت: مراسم طبق‌گردانی یا طبق‌کشی از آیین‌های عزاداری مخصوص شهر قزوین است که هر ساله در ایام سوگواری محرم توسط هیئت‌های عزاداری این شهر انجام می‌شود.

خزائلی افزود: آیین طبق‌کشى قزوین در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۴ با شماره ۱۹۱۴ در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

او اضافه کرد: طبق که در سایر نقاط ایران به نام حجله نیز شناخته می‌شود از قدیمی‌ترین ادوات سوگواری به شمار می‌آید.

به گفته خزائلی، جنس طبق از چوبی به ارتفاع حدود یک و نیم متر و قطر یک متر تهیه می‌شود که در قدیم از طبق‌های گچی هم استفاده می‌شد و بیشتر قسمت‌های آن آینه‌کاری شده است، این طبق استوانه‌ای شکل را مردان بر سر گذاشته و حمل می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین در ادامه گفت: در شهر‌های دیگر ایران طبق را هنگامی که جوانی فوت کرده باشد در مقابل منزل یا محل کار وی قرار می‌دهند، ولی در قزوین علاوه بر این کاربری در سوگواری‌های محرم و صفر نیز استفاده می‌شود به طوری که آن را بر روی سر گذاشته و به همراه دسته عزاداری حمل می‌کنند و در مقابل اماکن متبرکه و یا زمان برخورد با دسته دیگر شخصی که آن را به روی سر دارد طبق را می‌گردانند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان