۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پیش بینی برداشت ۳ هزار تن فندق از باغ‌های استان قزوین
کد خبر: ۳۵۱۹۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۲۴ ساعت: ۱۸:۵۴ ↗ لینک کوتاه

پیش بینی برداشت ۳ هزار تن فندق از باغ‌های استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پیش بینی کرد بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ تن فندق از باغات استان برداشت شود.

پیش بینی برداشت ۳ هزار تن فندق از باغ‌های استان قزوین

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین، پیله فروش، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سطح باغات فندق در استان قزوین حدود ۳ هزار و ۲۵۰ هکتار است که از این میزان، ۳ هزار و ۱۸۰ هکتار بارور و ۷۰ هکتار غیربارور است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان پیش بینی کرد بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ تن فندق از باغات استان برداشت شود.

وی بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را در شهرستان قزوین و منطقه الموت ذکر کرد و ادامه داد: در این منطقه بخش رجایی‌دشت و رازمیان بیشترین تراکم کشت این محصول را دارند.

پیله فروش میانگین متوسط عملکرد این محصول را حدود هزار و ۷۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد و گفت: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده‎‌های محلی موجود، برداشت این محصول تا اواخر شهریور ماه و اوایل مهرماه ادامه دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: ارقام موجود در منطقه شامل رقم‌های بومی گرد اشکور، شصتک، زرآبادی، سیاه الموت و سه‌گوش و ارقام خارجی و ارقام گرده دهنده است که رقم گرد اشکور حدود ۷۰ درصد باغات را تحت پوشش قرارداده است.

پیله فروش با بیان اینکه استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: کمبود نهالستان تولید کننده نهال سالم و استاندارد، مشکلات مرتبط به صنایع تبدیلی و انبارداری محصول، و آبرسانی و انتقال آب در روستا‌ها از مهمترین مسائل و مشکلات در این حوزه است.

وی ادامه داد: توسعه باغات در اراضی شیبدار و کمک به توسعه باغات از طریق یارانه نهال و اندام‌های تکثیری از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام این مدیریت است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم اهمیت تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبار‌های مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده دهنده، ایجاد صنایع مرتبط جهت نگهداری و فرآوری، و همچنین مدیریت صحیح باغات از جمله دور آبیاری مناسب، هرس جهت نوردهی و کاهش تعداد تنه‌ها و تغذیه و کود دهی مناسب در باغات تاکید کرد.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان