۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اجرای طرح "حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی" گام مثبتی در حکمرانی فضای مجازی در سطح کشور است
کد خبر: ۳۵۱۸۳۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۸ ساعت: ۱۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس فضای مجازی:

اجرای طرح "حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی" گام مثبتی در حکمرانی فضای مجازی در سطح کشور است

محمدصادق جهانبخش گفت: باتوجه به اینکه فعالیت‌های جدی تا به امروز در حوزه حکمرانی فضای مجازی صورت نگرفته لذا اجرای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی می‌تواند گام مثبتی برای حکمرانی فضای مجازی در سطح کشور باشد.

اجرای طرح "حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی" گام مثبتی در حکمرانی فضای مجازی در سطح کشور است

محمدصادق جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، با اشاره به طرح «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» اظهار کرد: تقریبا از 15 سال گذشته، استفاده از فضای اینترنت در کشور جدی شده اما با این وجود قانون جدی در این حوزه در مدت یاد شده نداشته‌ایم.

وی افزود: قوانین موجود هم در حد جرائم یارانه‌ای بوده که البته در ساماندهی فضای مجازی، بسیار محدود و کم تأثیر بوده و تأثیرچندانی نداشته است.

کارشناس فضای مجازی گفت: چنین فضایی موجب شده تا طرح‌هایی همچون طرح "حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی" برای رسیدگی به فضای مجازی در کشور مطرح شود.

فعالیت‌های جدی در حوزه حکمرانی فضای مجازی صورت نگرفته است

جهانبخش یادآور شد: در طرح "حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی"، طرحی با عنوان «صیانت» مطرح نیست و عنوان طرح صیانت در بیش از یک سال گذشته مطرح شده است؛ این طرح در ابتدای مجلس شورای اسلامی فعلی، مورد بررسی قرار گرفته و به دلیل اشکالات جدی کنار گذاشته شده است و بعد از اصلاحات دوباره، نام و خصوصیات طرح تغییر کرده است.

وی مطرح کرد: با این وجود تیم رسانه‌ای که به دنبال اجرایی کردن این طرح هستند، همچنان عنوان طرح صیانت را مطرح کرده و به واسطه این طرح، اشکالات طرح اولیه قابل مشهود می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی اذعان کرد: باتوجه به اینکه فعالیت‌های جدی تا به امروز در حوزه حکمرانی فضای مجازی صورت نگرفته لذا اجرای طرح "حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی" می‌تواند گام مثبتی برای حکمرانی فضای مجازی در سطح کشور باشد.

جهانبخش یادآور شد: باوجودی که حکم مربوط به شورای عالی فضای مجازی توسط رهبری عنوان شد اما دولت قبل در هشت سال گذشته، بی‌خیالی و بی‌تدبیری را در پیش گرفت و حتی بسیاری از جلسات شورای عالی فضای مجازی برگزار نشد.

وی اذعان کرد: این اتفاقات منجر شد تا یک اشکال کوچک در استفاده از فضای مجازی منجر به مشکلات بزرگ و غیرقابل کنترل شود که حتی معیشت مردم را نیز تحت تأثیر قرار داد.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: بسیاری از واکنش‌های کاربران فضای مجازی به حق است چراکه این واکنش‌ها به دلیل عدم شناخت و احساس خطر برای کسب و کارهای آنهاست.

جهانبخش مطرح کرد: طرح "حمایت از حقوق کابران فضای مجازی" فعلا در دست بررسی است و نمی‌توان درباره مزایا و مزیت‌های آن اظهارنظر کرد اما در مجموع می‌توان گفت در حوزه حکمرانی فضای مجازی در سطح کشور یک قدم رو به جلو است.

جوانب هر قانونی قبل از طراحی بررسی شود

وی مطرح کرد: شاید یک قانون اشکالاتی داشته باشد اما بهتر از شرایطی است که هرکسی بخواهد براساس قانون خودش حکمرانی کند؛ این طرح اولین کاری که می‌کند، بناست یک قانون باشد و می‌تواند پله اول مناسبی برای شروع کار باشد.

جهانبخش در پایان ابراز کرد: وقتی قرار است قانون یا طرحی بررسی شود تمام جوانب آن درنظرگرفته شود و اقناع پیشینه‌ای در آن اتفاق بیافتد، پیش از آنکه در هر موضوع معیشتی، مردم را تحت تاثیر قرار دهیم باید آنها را توجیه و همراه کنیم و قانون به گونه‌ای باشد که مردم منافع آن را قبل از اجرایش درک کنند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان