۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دسته‌روی هیئت‌ها به‌صورت محله‌ای برگزار می‌شود
کد خبر: ۳۵۱۸۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۶ ساعت: ۱۰:۳۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان:

دسته‌روی هیئت‌ها به‌صورت محله‌ای برگزار می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین ضمن اشاره به ضوابط برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم گفت: مراسمات عزاداری فارغ از وضعیت رنگ‌ بندی‌های کرونایی شهرستان‌ها برگزار می‌شود و این برنامه‌ها ترجیحا باید در فضای باز با یک سوم ظرفیت برگزار شود.

دسته‌روی هیئت‌ها به‌صورت محله‌ای برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، حجت‌الاسلام محمدجواد زهرایی صبح امروز در نشست خبری در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین اظهار کرد: فعالیت سازمان تبلیغات و رسانه‌ها در حوزه تبلیغات یک فعالیت مشترک است.

وی افزود: باتوجه به اینکه مقام رهبری به خلاء فضای مجازی و تبلیغات تاکید ویژه داشته و گلایه‌مندی‌هایی را در این حوزه داشته‌اند، تلاش داریم در راستای تحقق این منویات گام برداریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین عنوان کرد: ولایت چهار شان از جمله ولایت و محبت، زعامت سیاسی و تکمیلی را دارد و جریان سازندگی انسان را تولید و ایجاد می‌کند؛ محبت یک تحول معنایی اساسی در انسان ایجاد می‌کند و شیعه بعد از تحول اسلام در این حوزه، نسبت به سایر انسان‌ها جلوتر بوده است.

هیئت و تحول، شعار محرم سال‌جاری

زهرایی عنوان کرد: شان پیشوایی به معنای انجام واجبات و محرمات است و کسانی که این شان را پذیرفته‌اند تحول در بندگی در آنها ایجاد شده است؛ شان زعامت سیاسی به معنی، دغدغه‌کند بودن نسبت به مردم است؛ این تحول نقش اساسی را در زندگی مردم دارد چراکه این شان تحول اجتماعی در شیعه ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: کسی که به ولایت توسل می‌جوید باید تحول را در خود داشته باشد و فردی که محبت به اهل بیت(ع) دارد و نسبت به جامعه بین امام معصوم دغدغه دارد مسلما دچار تحول شده است و جامعه را دچار تحول می‌کند.

این مقام مسئول اذعان کرد: شعار خود را در حوزه محرم سال‌جاری به سمت هیئت و تحول درنظر گرفتیم و معتقدیم فرد هیئتی اهل تحول فردی و اجتماعی است؛ افراد هیئتی در حوزه‌های مختلف از جمله سیل و زلزله، کرونا حضور و نقش داشته‌اند و این شرایط نشان دهنده تحول است.

ثبت دو هزار هیئت در قزوین

وی افزود: خواسته رهبری در بیانیه گام‌ دوم نیز ایجاد تحول و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است و معتقدیم جریانات هیئتی می‌توانند جریانات تمدنی در جامعه ایجاد کنند.

زهرایی عنوان کرد: معتقدیم هیئت‌ها، کامل‌ترین و کامل‌ترین تشکل مردمی است و در سال‌جاری برنامه‌ها را به هیئت و تحول بنا گذاشته‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: دو مدل کارگروه و ستاد از جمله ستاد مردمی محرم و کار گروه مراسمات عزاداری شکل گرفت؛ کارگروه مراسمات عزاداری پشتیبانی و نظارت بر عزادارای در محرم و صفر است و ستاد مردمی هم فارغ از نیازمندی‌های عادی هیئت‌ها، نگاه نرم‌افزاری دارد.

وی ادامه داد: دو هزار و ۱۲ هیئت ثبت شده و ۷۷۰ هیئت مجوز برگزاری مراسم عزاداری داشته است و یک سوم از آنها به دلیل آنگه هیئت خانگی بود برگزار نشد؛ هیئت‌های مستقر در روستاها از هیئت‌هایی بود که مراسمات آن برگزار نشد.

زهرایی تصریح کرد: در سال گذشته تلاش داشتیم ارادت خود را نسبت به سیدالشهداء با حفظ سلامت در رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم و حدود ۹۰۰ بازدید از هیئت‌ها صورت گرفت و ۷۷۰ جلسه هیئتی برگزار شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای سال‌جاری همان نگاه سال گذشته را داشته و تلاش داریم برنامه‌های هیات با رعایت تمام دستوراالعمل‌های ستاد کرونا برگزار شود و معتقدیم همانگونه که نیازهای معیشتی مردم تعطیل بردار نیست، نیازهای معنوی هم تعطیل بردار نیست و بخشی از این نیازها در تجمعات انسانی تامین می‌شود.

وی مطرح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی مسئول اجرای ضوابط مراسمات عزاداری است و کارگروه مراسمات عزاداری ذیل ستاد کرونا شکل می‌گیرد، اولین گام برای قبل محرم، هماهنگ سازی اقناع سازی و اطلاع‌رسانی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین ضمن اشاره به ضوابط برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم یادآور شد: مراسمات عزاداری فارغ از وضعیت رنگ‌ بندی‌های کرونایی شهرستان‌ها برگزار می‌شود و این برنامه‌ها ترجیحا باید در فضای باز با یک سوم ظرفیت برگزار شود.

زهرایی اظهار کرد: ساعت برگزاری مراسمات حداکثر دو ساعت است و دسته‌روی البته به صورت محله‌ای خواهیم داشت و تجمع دسته‌ها در میدان آزادی، خیابان شهدا و امامزاده‌ها را نخواهیم داشت.

وی ابراز کرد: مجوز استفاده از ابزارهای عزاداری با اولویت شخصی بودن صادر شده است؛ باتوجه به اینکه قزوین بیش از هزار علامت دارد امیدواریم علامت‌کشی با کمترین تجمعات برگزار شود.

زهرایی اذعان کرد: فاصله‌گذاری مهمترین شاخصه مراسمات است و اگر این امر محقق شود تمام نیازها قابل تامین خواهد بود؛ استفاده از ماسک به صورت مستمر ضروری است.

وی بیان کرد: در حوزه توزیع نذورات ترجیحا باید نذورات خشک توزیع شود و سال گذشته در شهرستان آوج توجه ویژه‌ای شد و اعلام کردیم حضور دسته عزاداری در امام زادگان ممنوع بوده و امسال نیز همین شرایط حاکم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نماز روز تاسوعا و عاشورا با دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود، یادآور شد: به اذعان وزیر بهداشت و رئیس علوم پزشکی قزوین هیئت‌های بهداشتی بیشترین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را داشته‌اند و در سال‌جاری نیز نسبت به رعایت شیوه‌نامه توسط هیئت‌ها اهتمام ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان