۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مرگ با ترحم، آخرین تیر خلاص شهرداری به سگ‌های بی صاحب!
کد خبر: ۳۵۱۶۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۹ ساعت: ۱۱:۳۴ ↗ لینک کوتاه

پیگیری صبح قزوین از یک معضل اجتماعی

جمع‌آوری بیش از ۴۰۰ قلاده سگ ولگرد در قزوین

سرپرست سازمان پسماند شهرداری قزوین گفت: از ابتدای فروردین ماه سال‌جاری تا پایان تیرماه، ۴۲۱ قلاده سگ بی صاحب در قزوین جمع‌آوری شده که از این تعداد، ۲۳۹ قلاده عقیم‌سازی شده‌اند؛ این سگ‌ها از داخل شهر قزوین و نواحی منفصل شهری جمع‌آوری می‌شوند.

مرگ با ترحم، آخرین تیر خلاص شهرداری به سگ‌های بی صاحب!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، شاید بتوان نیاز به تغذیه در حیوانات را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که اگر توجهی به آن نشود، معضلاتی را در جامعه همچون بد جلوه دادن چهره شهر، خطرآفرینی برای جان انسان و بسیاری از مشکلات دیگر به وجود می‌آورد.

افزایش جمعیت سگ‌های بی صاحب در سطح شهر طی چند سال گذشته در زندگی شهروندان اختلالاتی را ایجاد کرده و گاها موجب رعب و وحشت در بین مردم شده است؛ معضلی که با وجود ارائه طرح‌های مختلف همچنان درگیر سلامت جان شهروندان است.

شنیدن صدای اعتراض شهروندان خالی از لطف نیست که از جولان سگ‌های بی‌صاحب در کوچه و خیابان‌های سطح شهر گلایه‌مند هستند.

غلامعباس مهرعلیان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اقدامات سازمان پسماند شهرداری قزوین در راستای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده به سازمان پسماند توسط شهرداری‌ها در سال 94، طرح کنترل این سگ‌ها اجرایی شده است.

وی افزود: گزارشات توسط شهروندان به سازمان پسماند شهرداری اعلام می‌شود و براساس آن، یک فرد زنده‌گیر همراه ناظر سازمان به وسیله خودروی وانت به محل مورد نظر مراجعه و نسبت به جمع‌آوری سگ‌ها اقدام می‌کند.

سرپرست سازمان پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: مجموع این سگ‌ها بعد از جمع‌آوری، به یک کمپ منتقل و در همان بدو ورود معاینه می‌شوند؛ در صورت تأیید سلامت، وارد مرحله انگل‌زدایی و عقیم‌سازی شده و بعد از عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری برای آنها انجام شده و بعد از تزریق واکسن هاری، به طبیعت بازگردانده می‌شوند.

مرگ با ترحم در انتظار سگ‌های ولگرد

مهرعلیان گفت: سگ‌های دارای بیماری لاعلاج با امکان سرایت به انسان و سایر حیوانات، توسط اعلام دامپزشکی معدوم شده و به روش مرگ با ترحم که در کنترل جمعیتِ سگ‌ها عنوان شده است، معدوم سازی می‌شوند.

وی عنوان کرد: از ابتدای فروردین ماه سال‌جاری تا پایان تیرماه، 421 قلاده سگ بی صاحب در قزوین جمع‌آوری شده که از این تعداد، 239 قلاده عقیم‌سازی شده‌اند؛ این سگ‌ها از داخل شهر قزوین و نواحی منفصل شهری جمع‌آوری می‌شوند.

این مقام مسئول یادآور شد: مدیریت سگ‌های بی صاحب در مجموع استان تحت نظر سازمان پسماند شهرداری نیست و اکثر شهرداری‌های استان این فعالیت را انجام نمی‌دهند؛ چنین شرایطی یک معضلی را به وجود می‌آورد چراکه سگ یک حیوان در حرکت بوده و عقیم سازی در صورت انجام یکپارچه می‌تواند اثرگذار باشد.

آمار دقیقی از سگ‌های بی صاحب در سطح قزوین نداریم

مهرعلیان اذعان کرد: شمارش تعداد دقیق قلاده‌های سگ تقریبا امری غیرممکن بوده چراکه این حیوان دائما در حال حرکت است و نمی‌توان آمار دقیق سگ‌های را در شهر قزوین یا مجموع استان برشمرد و آمار براساس احتمالات بیان می‌شود.

وی اضافه کرد: گاها گزارش‌هایی مبنی بر رهاسازی سگ‌های بی صاحب در سطح شهر توسط شهروندان به سازمان اعلام می‌شود و رهاسازی سگ‌ها شاید به نوعی خالی کردن بار مسئولیت از دوش افرادی باشد که سگ‌ها را در سطح شهر رهاسازی می‌کنند.

سرپرست سازمان پسماند شهرداری قزوین یادآور شد: سگ‌های بی صاحب با جولان در کوچه‌ها موجب رعب و وحشت هم استانی‌ها می‌شود و لازم است پیگیری جدی در رهاسازی این سگ‌ها در سطح شهر صورت بگیرد و شهرداری‌های شهرهای استان بسیج شوند و چاره‌ای برای مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد اندیشه کنند.

ثبت پلاک خودرو مهم‌ترین راهکار جلوگیری از رهاسازی سگ‌ها

مهرعلیان مطرح کرد: مشکل دیگر، عدم کنترل سگ‌های بی صاحب در ورودی‌های شهر است و این موضوعی نیست که تنها توسط شهرداری انجام شود و لازمه همکاری ارگان‌های دیگر است.

وی گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از رهاسازی سگ‌های بی صاحب در سطح شهر، ثبت پلاک خودروهایی که در این امر دخیل هستند که البته افراد غالبا این پلاک‌ها را مخدوش می‌کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: شهروندان می‌توانند با ارتباط غیرمستقیم به شماره 137 شهرداری یا به صورت مستقیم به شماره 33322201 یا با مرکز پیام سازمان به شماره 33245070 که به صورت شبانه روزی فعال است، ارتباط بگیرند و موارد را اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش صبح قزوین، تعیین تکلیف سگ‌های بی صاحب در سطح شهر تنها انتظاری است که از مسئولان زیربط می‌رود و امید است مسئولان با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کنند تا هم زمینه آرامش شهروندان و هم وضعیت سگ‌های بی صاحب مشخص شود.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان