۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۸۰درصد کودکان کار و خیابان غیرایرانی هستند/ هزینه بیش از ۳میلیارد ریالی بهزیستی قزوین برای حمایت از کودکان کار
کد خبر: ۳۵۱۶۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۹ ساعت: ۷:۱۵ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان:

۲۹۶ کودک کار و خیابان تحت حمایت بهزیستی استان قزوین هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: در مجموع طی سال ۱۳۹۹ بیش از ۳ میلیارد و ۲۵۲ میلیون ریال در حیطه حمایت از کودکان کار و خیابان هزینه شده است و هم اکنون ۲۹۶ کودک کار و خیابان تحت حمایت بهزیستی استان قزوین هستند.

۸۰درصد کودکان کار و خیابان غیرایرانی هستند/ هزینه بیش از ۳میلیارد ریالی بهزیستی قزوین برای حمایت از کودکان کار
پری میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در مورد اقدامات بهزیستی برای حمایت از  کودکان کار اظهار کرد: سال گذشته 447 کودک کار و خیابان در سطح استان قزوین شناسایی شدند که 44 درصد از آنان در شهرستان قزوین، 31 درصد در بوئین‌زهرا، 17 درصد در تاکستان، 6 درصد در آبیک و 2 درصد در شهرستان البرز هستند.

وی افزود: از 447 کودک شناسایی شده طی سال گذشته در سطح استان قزوین 220 کودک در مراکز ساماندهی کودکان کار پذیرش شده و برای آنها تشکیل پرونده شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: هم اکنون بهزيستي استان قزوین، کودکان کار و خیابان را در یک مركز دولتي(شبانه روزی) در شهرستان قزوین و دو مرکز غير دولتي روزانه (مراکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده) تحت نظارت سازمان در شهرستان‌های قزوین و تاکستان با هدف کنترل و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي مورد پذيرش و حمايت قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: علاوه بر اینکه شناسایی کودکان کار در سطح شهر توسط مراکز فوق‌الذکر انجام می‌شود، این مهم توسط اورژانس اجتماعی در کلیه شهرستان‌های استان قزوین نیز صورت می‌پذیرد.

میرزایی با اشاره به مراحل جذب و ساماندهی کودکان کار بیان کرد: کودکان به طرق مختلف در مراکز مورد پذیرش قرار می‌گیرند، ممکن است به صورت خود معرف در مرکز پذیرش شوند به طوریکه كودك به تنهايي یا توسط يك فرد بزرگسال حقيقي به مركز مراجعه کرده و پس از برقراري ارتباط و مصاحبه اوليه در صورت تشخيص به نيازِ دريافتِ كمك و حمايت از مركز، مورد پذيرش قرار گرفته و فرم اوليه پذيرش براي وي تكميل مي‌شود.

شناسایی 447 کودک کار و خیابان در سال گذشته

وی بیان کرد: بخش دیگری از کودکان از طریق شناسايی در مراکز بهزیستی جذب می‌شوند به نحوی که ابتدا مددکار اجتماعی یا روانشناس مرکز به محل حضور کودکان در اماکن پرتردد مراجعه کرده، ضمن برقراري ارتباط حرفه‌اي اوليه با كودكان خیابانی و معرفي مركز و فعاليت‌هاي آن، یک ارزیابی سریع از وضعیت عمومی کودک به عمل می‌آورد.



این مقام مسئول ادامه داد: مددکار اجتماعی یا روانشناس مرکز سپس ضمن تشویق کودکان به بهره‌مندی از خدمات مرکز، یک سری خدمات سرپایی اولیه به تناسب نیاز کودکان شامل تغذیه‌ای، بهداشتی، ویزیت پزشک، آموزش‌های بهداشتی و پیشگیرانه ارائه می‌کند.

وی عنوان کرد: در نهایت ضمن شناسایی کودک و خانواده وی، زمینه لازم برای ارتباط بیشتر با خانواده و ارائه سایر خدمات و حمایت‌ها فراهم می‌شود. کودکان شناسایی شده توسط مددکار و روانشناس، ضمن مراجعه به مرکز به اتفاق خانواده و انجام مصاحبه‌های اولیه مورد پذیرش قرار می‌گیرند؛ همچنین ممکن است ارجاع کودکان به مراکز از طریق سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی انجام شود.

میرزایی گفت: از تعداد 447 کودک کار و خیابان شناسایی شده در سطح استان در سال 1399، 80 درصد غیرایرانی(اتباع) و 20 درصد ایرانی هستند.

وی بیان کرد: با توجه به این که آمارهای احصایی از کودکان شناسایی شده مبتنی بر خوداظهاری کودکان است، به نظر می‌رسد آمار کودکان غیرایرانی بیش از این تعداد است و کودکان غیرایرانی به دلیل ترس و همچنین شباهت چهره‌ای به کودکان ایرانی، هویت خود را ایرانی اعلام می‌کنند.

پرداخت 333 میلیون ریال جهت تامین هزینه‌های مرکز نگهداری کودکان خیابانی 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: از تعداد 220 کودک پذیرش شده در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهرستان قزوین و تاکستان در سال 1399، 61 درصد ایرانی و 39 درصد غیرایرانی(اتباع) هستند.

وی ابراز کرد: از 220 کودک پذیرش شده در مراکز کودکان کار و خیابان در سال 1399، پنج کودک بازمانده از تحصیل بوده که سه کودک به آموزش و پرورش ارجاع شده و دو کودک علی‌رغم پیگیری‌های متعدد مرکز جهت ادامه تحصیل، به دلیل عدم علاقه همکاری لازم را جهت ادامه تحصیل نداشته‌اند.
 
میرزایی یادآور شد: سایر کودکان با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در حال تحصیل هستند و در مجموع این کودکان علاوه بر خدمات تحصیلی که از مرکز دریافت می‌کنند، از خدمات تخصصی مانند مددکاری، روانشناسی، حقوقی، بهداشتی و درمانی و آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

 
وی عنوان کرد: سال گذشته علاوه بر ارائه خدمات تخصصی به کودکان، حمایت‌های مالی نیز از آنها و خانواده کودکان صورت پذیرفته است به طوریکه مبلغ 383 میلیون و 734 هزار ریال جهت توانمندسازی خانواده به منظور تامین سرمایه اولیه اشتغال والدین پرداخت شده است.
 
میرزایی بیان کرد: در زمینه تحصیل کودکان، 207 میلیون ریال به منظور تهیه لوازم التحریر و ملزومات تحصیل و مبلغ 448 میلیون ریال جهت خرید گوشی همراه به منظور تحصیل کودکان در فضای مجازی و عدم بازماندگی از تحصیل فراهم شده است.

296 کودک کار و خیابان تحت حمایت بهزیستی استان قزوین هستند
 
وی بیان کرد: در راستای حمایت از خانواده کودکان، مبلغ 720 میلیون ریال جهت تامین کمک هزینه و بازسازی مسکن، مبلغ 59 میلیون و 170 هزار ریال برای تامین لوازم ضروری منزل، 87 میلیون و 830 هزار ریال برای تامین سبد کالا به خانواده‌های کودکان تحت پوشش تخصیص داده شده است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: مبلغ 10 میلیون ریال برای تامین پوشاک و مبلغ 57 میلیون ریال به جهت حرفه‌آموزی کودکان کار بالای 15 سال تامین شده است.
 
وی عنوان کرد: به منظور تامین هزینه‌های مرکز نگهداری کودکان خیابانی مبلغ 333 میلیون ریال و در راستای ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان مبلغ یک میلیارد و 595 میلیون ریال خرید خدمت نیرو صورت پذیرفته است.
 
وی در پایان یادآور شد: در مجموع طی سال 1399 بیش از 3 میلیارد و 252 میلیون ریال در حیطه حمایت از کودکان کار و خیابان هزینه شده است و هم اکنون 296 کودک کار و خیابان تحت حمایت بهزیستی استان قزوین هستند.
 
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان