۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بیشترین جرائم فضای مجازی کلاهبرداری‌های اینترنتی و جرائم منافی عفت است
کد خبر: ۳۵۱۶۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۸ ساعت: ۷:۱۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین اعلام کرد:

استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی بسیار مورد تاکید است

مختاری با اشاره به عناوین تخلفات حوزه مجازی گفت: بیشتر تخلفات و شکوائیه‌های صورت گرفته در قزوین در حوزه فضای مجازی، کلاهبرداری و جرائم منافی عفت است.

بیشترین جرائم فضای مجازی کلاهبرداری‌های اینترنتی و جرائم منافی عفت است
منصور مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی در کنار مزایایی که دارد؛ دارای معایبی نیز است و بستگی به نحوه استفاده، نظارت خانواده‌ها و تقید افراد به این موضوعات دارد؛ چراکه در غیر این صورت فرزندان با آسیب‌هایی جدی مواجه می‌شوند.

وی افزود: پرونده‌های مختلفی در دادگستری استان قزوین وجود دارد که به دلیل مشکلات ناشی از استفاده نادرست فضای مجازی و اعتمادی که در این فضا شکل گرفته، بعضا موجب به خطر افتادن آبروی برخی شده است؛ که هرگز تصور نمی‌کردند روزی مورد سوء استفاده قرار گیرند.

استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی بسیار مورد تاکید است


کارشناس اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: در ارتباط با فضای مجازی، کلاهبرداری‌های مختلفی نیز صورت می‌گیرد به طور مثال برخی کلاهبرداران با استفاده از سایت دیوار و سایت‌هایی مشابه آن که فضایی برای خریدو فروش اجناس مختلف است، اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کنند.

وی افزود: به طور مثال این افراد با درج قیمت‌های پایین‌تر از نرخ متعارف برای فروش اجناس، دیگران را ترغیب به خرید می‌کنند و در ادامه از خریدار خواسته می‌شود که به دلیل تقاضای بالای خرید، مبلغی به عنوان بیعانه به حساب فروشنده واریز شود.

مختاری ادامه داد: شاید این مبلغ برای یک فرد بسیار ناچیز باشد و از نظر مالباخته نیز ارزش پیگیری نداشته باشد؛ اما انجام این کار در شکل وسیع و در سطح کشور توسط کلاهبرداران، منجر به واریز مبالغ بالایی به حساب آنها می‌شود.

ولنگاری‌های مجازی تهدیدی برای بنیان خانواده


وی تصریح کرد: اعتقاد داریم که فضای مجازی باید مدیریت شود و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی بسیار مورد تاکید بوده و کاملا به نفع کسانی است که از این فضاها استفاده می‌کنند؛ چراکه در صورت وقوع هرگونه اتفاقی می‌توان موضوع را به راحتی پیگیری کرد.

کارشناس اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین بیان کرد: استفاده از پیام رسان‌های خارجی در کنار مزایایش، بدون شک معایبی دارد؛ البته به هیچ وجه کسی به دنبال محدود یا مسدود کردن فضای مجازی نیست؛ بلکه باید به صورت مدیریت شده از آن استفاده کرده و روی آن نظارت شود.

وی ادامه داد: بسیاری از موارد پولشویی و خرید و فروش‌های غیرقانونی در فضاهای مجازی‌ای نظیر تلگرام و امثال آن اتفاق می‌افتد که بحث دسترسی به این اطلاعات به راحتی امکان پذیر نیست؛ زیرا سرورهای آن در خارج از کشور بوده و مدیر تلگرام اجازه نمی‌دهد و مشکلاتی از این قبیل دارد.

مختاری تاکید کرد: اعتقاد داریم اگر فضای مجازی به خوبی مدیریت شود؛ ابزار بسیار مناسبی برای افزایش اطلاعات و استفاده از امکانات روز دنیا است؛ اما در صورت استفاده نادرست و به حالت ولنگاری؛ قطعا آسیب‌های فراوانی به ویژه در ارتباط با بنیان خانواده ایجاد خواهد کرد.

بیشترین جرائم فضای مجازی کلاهبرداری‌های اینترنتی و جرائم منافی عفت است


وی خاطرنشان کرد: متاسفانه حتی ممکن است اتفاقاتی در این فضا رخ دهد که منتهی به طرح شکایات هم نشود؛ به عبارتی شاید درصد شکایات و تعداد پرونده‌ها در زمینه با جرم‌های فضای مجازی، خیلی بالا هم نباشد و این به معنایی نیست که اتفاقاتی در سطح جامعه در این زمینه نمی‌افتد؛ زیرا بسیاری از افراد به منظور حفظ آبرو و غیره اقدام به طرح شکایات نمی‌کنند.

کارشناس اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: از خانواده‌ها تقاضا داریم که در مورد نحوه استفاده فرزندان خود از فضای مجازی حتما نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به عناوین تخلفات حوزه مجازی تصریح کرد: بیشتر تخلفات و شکوائیه‌های صورت گرفته در قزوین در حوزه فضای مجازی، کلاهبرداری و جرائم منافی عفت است.

مختاری با اشاره به سوء استفاده افراد سودجو از عکس پروفایل اشخاص در فضای مجازی گفت: در یکی از پرونده‌ها فردی به منظور انتقام جویی، عکسهای خانمی را همراه با شماره موبایلش در فیسبوک منتشر کرده و آبروی او را زیر سوال برده بود.

راه‌اندازی سامانه سجام در قزوین


وی اضافه کرد: ازاین رو تاکید می‌شود که افراد بسیار مراقب رفتارهای خود باشند و از گذاشتن عکس‌های خانوادگی برای عکس پروفایل خود اجتناب کنند.

معاون سابق اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره به تاثیر استفاده نادرست از فضای مجازی در بنیان خانواده گفت: کاربران فضای مجازی باید مدیریت زمان داشته باشند؛ چراکه استفاده نادرست و بی‌رویه از این ابزار موجب ایجاد فاصله بین اعضای خانواده شده و به مرور بنیان خانواده را متزلزل می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر کاربران فضای مجازی را گروه سنی نوجوان و جوان تشکیل می‌دهند؛ بالطبع بیشترین افرادی که چه به صورت مالباخته و یا کلاهبردار و متخلف با آن مواجه هستیم نیز در سنین کمتر از ۴۵ سال هستند.

مختاری با اشاره به راه اندازی سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) گفت: این سامانه در این زمینه کمک می‌کند تا شهروندان با مشاهده هرگونه تخلف در فضای مجازی، محیط زیست و یا سایر مکان‌های وقوع جرم موارد را اطلاع دهند.

وی افزود: این سامانه توسط قوه قضاییه تعبیه شده است و افراد می‌توانند با عضویت در سامانه و درج موضوعاتی که آسیب اجتماعی است؛ مراتب را به قوه قضاییه اطلاع داده تا سیستم مطالب را به صورت هوشمند به مراجع ذیربط جهت بررسی اعلام کنند.

۸۵ تا ۹۰ درصد جرائم فضای مجازی منتهی به شناسایی متخلفان می‌شود


معاون سابق اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بیان کرد: پلیس فتا توانایی بالای در شناسایی مجرمان دارد؛ از سوی دیگر در مراجع قضایی هم شعب خاص ویژه رسیدگی به جرائم سایبری و فضای مجازی وجود دارد و به صورت تخصصی به موضوعات رسیدگی می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای شناسایی مجرمان فضای مجازی عنوان کرد: خوشبختانه میزان موفقیت در ارتباط با اینگونه موضوعات بسیار بالاست و در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد پرونده‌ها منتهی به شناسایی متخلفان می‌شود.

مختاری تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که هیچ جرمی در جامعه اتفاق نیفتد که این امر هم مستلزم مشارکت شهروندان و توجه آنها به آگاهی‌ و اطلاع رسانی‌هایی است که صورت می‌گیرد.

وی در ادامه توضیح داد: به طور مثال با وجود اطلاع‌رسانی‌ و تذکرات فراوانی که به اشکال مختلف از طریق صدا و سیما، مخابرات، مراجع قضایی و انتظامی به آحاد جامعه داده می‌شود؛ اما همچنان شاهد وقوع کلاهبرداری‌های تلفنی هستیم‌ به طوریکه در مواردی حتی افراد دارای تحصیلات عالی و در مشاغل و مناصب بالا جامعه مورد اغفال قرار می‌گیرند.

این کارشناس با اشاره به میزان کلاهبرداری در استان تصریح کرد: بر اساس آمارها در ۹ ماه نخست سال جاری حدود ۳۰ میلیارد ریال کلاهبرداری تلفنی در استان قزوین صورت گرفته که این موضوع در سطح کشوری مبالغ هنگفتی خواهد بود که همه آنها با حساب و مدارک هویتی جعلی انجام شده است.

وی بیان کرد: کلاهبرداران معمولا خارج از وقت اداری و در ایام تعطیلات همچون بعدازظهر روزهای پنج‌شنبه و روز جمعه که بانک‌ها تعطیل بوده و امکان دسترسی به بانک وجود ندارد؛ اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.


انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان