۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پرداخت تسهیلات اشتغال به ۸۰ معتاد بهبود یافته در قزوین
کد خبر: ۳۵۱۶۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۷ ساعت: ۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خبرداد

پذیرش ۴۷۲ معتاد در مراکز اقامتی استان طی ۴ماه نخست امسال

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: طی سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به ۸۰ معتاد بهبود یافته در استان قزوین پرداخت شد.

پرداخت تسهیلات اشتغال به ۸۰ معتاد بهبود یافته در قزوین
زهرا غلامرضایی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به خدمات بهزیستی به معتادان اظهار کرد: هم اکنون۲۷مرکز تحت نظارت، خدمات درمانی و کاهش آسیب و توانمندسازی را به معتادان و بهبود یافتگان ارائه می‌دهد که از این تعداد ۱۴ مرکز اقامتی یا کمپ‌ها بوده و خدمات بستری و مراقبتی ترک را انجام می‌دهند.

وی افزود: همچنین دو مرکز توانمندسازی در سطح استان قزوین فعالیت دارند که بیماران پس از بهبودی وارد این مراکز می‌شوند و مابقی نیز مراکز کاهش آسیب است که از طریق پذیرش شبانه بیماران فاقد مکان کانکس‌های کاهش آسیب، خدمات بهداشتی و آموزشی را ارائه می‌دهند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: ۴هزار و ۱۹۰ بیمار از ابتدای امسال از مراکز تحت نظارت بهزیستی در حوزه خدمات درمان و کاهش آسیب و توانمندسازی بهره‌مند شدند.

وی اضافه کرد: بخشی از این خدمات مربوط به معتادان متجاهر، بخشی برای معتادان خودمعرف و قسمتی هم مربوط به خدمات کاهش آسیب به صورت ثابت و سیار است.

بهره‌مندی ۴هزار معتاد از خدمات مراکز تحت نظارت بهزیستی در سال جاری

غلامرضایی بیان کرد: ۴۷۲ بیمار از ابتدای سال تاکنون وارد کمپ‌ها شدند و خدمات لازم به آنان ارائه شده است که خدمات درمانی و همچنین کاهش آسیب بیماران متجاهر رایگان صورت می‌گیرد.

وی ابراز کرد: مراکز درمانی سرپایی تحت نظرعلوم پزشکی اداره می‌شوند و ارتباطی با بهزیستی ندارند اما یک مرکز برای درمان‌های سرپایی به صورت خرید خدمت با بهزیستی همکاری دارد و بیمارانی که نیازمند دارودرمانی هستند به این واحد ارجاع داده می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: ارائه خدمات مددکاری و حمایتی به معتادان متجاهر از طریق درمان دادگاه مدار انجام می‌شود به طوریکه پس از اخذ دستور قضایی و دستگیری معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی، معتادان در این واحد غربال شده و پس از اسکرین و غربال اولیه مدل‌های درمانی برای معتادان متجاهر فراهم خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر اینکه بیماران وارد مراکز اقامتی یا رویکردهای درمانی خواهند شد از پوشش حمایتی کمیته امداد برای خانواده‌ها در سه دوره شش ماهه بهره‌مند شده و صدور دفترچه سلامت و احراز هویت از طریق ثبت احوال و سایر خدمات مورد نیاز در مورد آنان اعمال می‌شود.

ارائه خدمات رایگان به معتادان متجاهر

غلامرضایی یادآور شد: همچنین برای سه دوره شش ماهه حمایت لازم از بیماران متجاهر به عمل می‌آید تا بتوانیم مانایی بیماران را در درمان حفظ و از بازگشت مجدد آنان به مصرف مواد جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: در ازای هر ۴۰ بیمار متجاهر، یک مددکار پیش‌ بینی شده تا کلیه مراحل مذکور را پیگیری کنند و کلیه خدمات به بیماران واحد درمان دادگاه مدار رایگان بوده که با ریاست دادگستری استان و دبیر خانه اجرایی بهزیستی و همکاری سایر دستگاه‌های عضو سند ائتلاف مبارزه با مواد مخدر با حمایت شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان این مهم صورت می‌پذیرد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: نیروی انتظامی، دادگستری، دادستانی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، علوم پزشکی، سپاه، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، فنی‌وحرفه‌ای، استانداری و شهرداری برای ساماندهی معتادان متجاهر با بهزیستی همکاری دارند.

وی ابراز کرد: تسهیلات مربوط به اشتغال‌ برای بیماران بهبودیافته که حداقل یکسال از پاکی آنها گذشته باشد و تحت نظارت سازمان دوران ترک خود را با موفقیت طی کرده باشند پرداخت می‌شود که هم اکنون تا سقف ۵۰ میلیون تومان است.

تعداد مراکز ارائه خدمات به معتادان در استان قزوین افزایش خواهد یافت

غلامرضایی تصریح کرد: تسهیلات برای اشتغال بیماران بهبودیافته پرداخت می‌شود و افراد باید شرایط مندرج در دستورالعمل و آیین‌نامه‌های اشتغال را به سازمان ارائه داده و مورد تایید مددکاران مراکز قرار بگیرد که در سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به ۸۰ معتاد بهبود یافته پرداخت شده است.

وی در ادامه گفت: هم اکنون در استان قزوین دو شلتر برای زنان و مردان وجود دارد که خدمات بهداشتی و روان‌شناختی و غذای گرم و اسکان ارائه می‌دهد.

این مقام مسئول عنوان کرد: اقدامات بهزیستی در سال جاری در حوزه خدمات دهی به معتادان شامل پذیرش و اسکان معتادان متجاهر و تمایلی در مراکز اقامتی بهبودی و بازتوانی، اسکان معتادان بلامکان در مراکز سرپناه شبانه و ارائه خدمات مددکاری به بیماران بهبودیافته از اعتیاد در مراکز دادگاه مدار و کاهش آسیب اعم از خدمات بهداشتی و آموزشی و انجام تست اچ آی وی و غذای گرم به صورت یک وعده در روز است.

وی در پایان یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد مراکز ارائه خدمات به معتادان در استان قزوین افزایش خواهد یافت و در چهار ماهه ابتدای سال جاری یک مرکز در شهرستان آبیک،  یک مرکز اقامتی در شهرستان تاکستان و یک مرکز جامع درمان اعتیاد در شهرستان بوئین زهرا در دست اقدام و بهره برداری جهت گسترش خدمات است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان