۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین انواع "سهام" و کارکردشان را بشناسید/ از سهام ممتاز تا سهام ترجیحی و جایزه!
کد خبر: ۳۵۱۵۸۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۴ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

انواع "سهام" و کارکردشان را بشناسید/ از سهام ممتاز تا سهام ترجیحی و جایزه!

کارشناس بازار سرمایه گفت: سهم، نشان دهنده میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است.

انواع "سهام" و کارکردشان را بشناسید/ از سهام ممتاز تا سهام ترجیحی و جایزه!
 

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که، سهم چیست؟، اظهار کرد: سهم، نشان دهنده میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است. دارنده سهام به اندازه سهم خود در شرکت دارای حق و حقوق است. بر اساس این حق، سهام‌دار می‌تواند از منافع شرکت استفاده کند، در مجامع رای دهد و در صورت انحلال شرکت در دارایی شرکت سهیم شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، سهام بورسی از نظر حقوق دارنده سهام به چند دسته تقسیم بندی می‌شود؟، گفت: سهام عادی یکی از انواع سهام بورسی است که به دارنده خود، حق اعمال رأی در مجامع عمومی شرکت را می‌دهد و سود تقسیم‌شده در شرکت را نیز دریافت می‌کند. سهام عادی عموماً بخش عمده‌ای از سهام منتشر شده را تشکیل می‌دهد.

صفاری تصریح کرد: دارندگان سهام عادی (سهام‌داران) صاحبان اصلی مؤسسه هستند. هر سهام‌دار عادی در مقابل هر سهم، یک حق رای دارد و می‌تواند در اداره و کنترل کردن مؤسسه از طریق حق رای خود، دخالت کند. سهام عادی فاقد سود تضمین شده است و در صورتی که مؤسسه سود تحصیل کند، در سود مؤسسه سهیم می‌شود.

او بیان کرد: نوعی دیگر از سهام بورسی، سهام ممتاز است که معمولاً حق رأی نداشته، اما در دریافت سود سهام، نسبت به سهامداران عادی، در اولویت قرار دارد. سود سهام ممتاز، درصد ثابتی از مبلغ اسمی سهام ممتاز است، که میزان آن از قبل مشخص‌شده و در اختیار مجمع نیست. سود سهام ممتاز، باید قبل از سود سهام عادی پرداخت شود، حتی اگر شرکت به هر دلیل ورشکسته شود.

صفاری در پاسخ به این پرسش که، سهام از نظر شکل به چند دسته تقسیم بندی می‌شود؟، اظهار کرد: منظور از سهام با نام این است که نام صاحب سهام (خریدار سهم) بر روی ورقه سهام درج می‌شود و در نتیجه قابلیت نقل و انتقال تنها از طریق معاوضه امکان‌پذیر می‌شود. فرضاً اگر شخص الف خریدار سهام است، تحت هیچ شرایطی شخص دیگری نمی‌تواند اقدام به فروش سهام کند.

او بیان کرد: سهام بی‌نام اصطلاحاً در وجه حامل صادرشده و هر فردی که برگه سهام را در اختیار داشته باشد، می‌تواند اقدام به فروش سهام کند. گفتنی است که تمامی سهام مورد معامله در بازار بورس اوراق بهادار تهران با نام هستند. سهام با حق چند رای نوعی دیگر از سهام است که حق رأی آن بیش از سهام عادی است و در مجامع عمومی شرکت، هر قطعه آن بیش از یک رأی دارد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهام جایزه تصریح کرد: سهام جایزه در زمان افزایش سرمایه شرکت منتشر می‌شود و به سهامداران شرکت تعلق می‌گیرد.

او بیان کرد: زمانی که شرکت از ذخایر آزاد فراوانی برخوردار است، ممکن است بخشی از ذخایر خود را از راه انتشار سهام جایزه، در وجه سهامداران کنونی خود و به نسبت سهامی که در اختیار دارند، به سرمایه تبدیل کند. مدیران شرکت می‌توانند با انتقال بخشی از حساب ذخایر شرکت به حساب سرمایه و ثبت دفتری عملیات، این کار را انجام دهند.

او افزود: پس از انتشار سهام جایزه به طور معمول، قیمت سهام شرکت بسته به تعداد سهام جایزه منتشر شده در بازار کاهش پیدا می‌کند، اما از آنجا که رقم سود هر سهم تغییری نمی‌کند، سهامدار شرکت که اکنون تعداد سهام او افزایش یافته است، پس از چندی با ترمیم قیمت سهام به سود دلخواهی دست پیدا می‌کند. مثلا، یک سهامدار دارای ۱۰۰۰۰ سهم از یک شرکت است، وقتی افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته انجام می‌شود، این تعداد سهام به ۲۰۰۰۰ سهم می‌رسد، ولی در عوض، قیمت بازگشایی سهم پس از افزایش سرمایه نصف می‌شود.

او تاکید کرد: البته قیمت سهم بعد از بازگشایی در بورس، به عرضه و تقاضا بستگی دارد و ممکن است رشد یا افت داشته باشد. اما به هر حال، قیمت تئوری بازگشایی، دقیقا ۵۰ درصد قیمتی خواهد بود که آخرین بار در بورس معامله شده است.

صفاری در رابطه با انواع دیگری از سهام از نظر شکل اظهار کرد: سهام ترجیحی نوعی دیگر از سهام است و این نوع سهام بخشی از سهام شرکت است که در راستای برنامه‌های خصوصی‌سازی به کارکنان شاغل در آن شرکت واگذار شده است. سهام عدالت از دیگر انواع سهام است و فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه است. به زبان دیگر، می‌توان آن را نوعی یارانه، تلقی کرد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، سهام از نظر رفتار سهام به چند دسته تقسیم بندی می‌شود؟، گفت: سهام ارزشی، سهامی است که از منظر بنیادی ارزشمند بوده و عموماً می‌توان از آن‌ها به سهام ایمن اشاره کرد و چندین سال است که به‌ اصطلاح در سطح بالغ خود بوده و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان سهام با سود نقدی جذاب یاد کرد.

او در پایان بیان کرد: نوع دیگر از سهام، سهام رشدی است، در این دسته سهامی قرار می‌گیرند که به دلایل بنیادی مختلف پتانسیل رشد بسیار خوبی دارند و می‌توان با تلفیق تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال سود جذابی را شناسایی کرد.

انتهای پیام/1404

 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان