۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شهردار ناآگاه بدون برنامه تراکم می‌فروشد که حقوق پرسنل شهرداری را تامین کند
کد خبر: ۳۵۱۳۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۶ ساعت: ۷:۵۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین؛

اگر شهردار نتوانست تحت فشارها و خواسته‌های نامتعارف مقاومت کند، باید استعفا دهد

رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین تصریح کرد: شهردار ناآگاه بدون برنامه تراکم می‌فروشد، خیابان و پل احداث می‌کند تا حقوق پرسنل شهرداری را پرداخت کند، انجام این امور نیاز به تخصص ندارد هر شخصی می‌تواند در جایگاه شهردار دست به فروش شهر بزند.

شهردار ناآگاه بدون برنامه تراکم می‌فروشد که حقوق پرسنل شهرداری را تامین کند

محمدرضا نوروزیان، رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به ویژگی‌هایی که یک شهردار باید داشته باشد گفت: شهردار در درجه اول باید متخصص امور شهری باشد منظور از متخصص بودن صرف داشتن مدرک تحصیلی نیست درواقع یکی از شاخص‌های شهردار اصلح این است که مفهوم شهر را درک کند.

وی افزود: شهردار قزوین باید بداند قزوین، چطور شهری است و اصالت و میراث فرهنگی و معنوی قزوین را به خوبی بشناسد.

رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین تاکید کرد: شهردار قزوین بایستی ویژگی‌های منحصر به فرد این شهر را بشناسد؛ داشته‌ها و ثروت بومی قزوین از جمله باغستان و بافت تاریخی را به خوبی بفهمد تاریخ هزار و هفتصد ساله قزوین را بداند و درک کند که قزوین با شهرهایی که بیشتر از چند دهه قدمت دارند تفاوت ساختاری و فرهنگی دارد.

نوروزیان با اشاره به اینکه قزوین ۱۷ قرن قدمت تاریخی دارد، مطرح کرد: اگر شهردار اولویت‌های مهم شهر را بداند قطع‌ به یقین یک شهردار متخصص و آگاه خواهد بود، شهردار ناآگاه بدون برنامه تراکم می‌فروشد، خیابان و پل احداث می‌کند تا حقوق پرسنل شهرداری را پرداخت کند، انجام این امور نیاز به تخصص ندارد هر شخصی می‌تواند در جایگاه شهردار دست به فروش شهر بزند.

شهردار باید جلوی خواسته‌های نامتعارف بایستد

رئیس انجمن معماری و احیای بافت تاریخی قزوین تصریح کرد: ویژگی بارز دیگری که شهردار باید داشته باشد این است که در مقابل خواسته‌های نامتعارف مقاومت کند و درواقع شجاعت این را داشته باشد که در برابر زیاده‌خواهی ارگان‌های دولتی و غیردولتی و افراد بانفوذ بایستد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر هم به هر دلیلی فشارها زیاد بود و شهردار نتوانست کاری انجام دهد، باید استعفا دهد که این اتفاق بسیار شرافتمندانه‌تر از دوره مدیریت کج‌دار و مریز است که به ضرر شهر و شهروندان تمام شود چراکه برخی ضررها گاهی جبران ناپذیر است.

شهرداری باید تعاملی سازنده با دلسوزان شهر داشته باشد

نوروزیان با بیان اینکه یک شهردار شجاع باید در مقابل زیاده‌خواهی‌ها قدرتمند عمل کند، ابراز کرد: شهردار باید تعاملی سازنده و نزدیک با نیروهای قدرتمند و دلسوز شهر از جمله امام جمعه محترم و افراد متخصص که منافع عمومی برایشان مهم است، داشته باشد درواقع شهردار اگر کمک نیاز دارد باید از دلسوزان شهر کمک بگیرد نه اینکه وارد لابی‌های سیاسی شود چراکه گروه‌های سیاسی منافع حزبی خود را دنبال می‌کنند و در نتیجه آن بحث هفت‌سنگان و زمین‌خواری‌های ریز و درشت پیش خواهد آمد.

وی عنوان کرد: شهردار اصلح بایستی جلوی مجوزات غیرقانونی را بگیرد و تمام قد و جهادی برای شهر کار کند، شهردار باید جلوی رانت‌خواری و ویژه‌خواری بایستد نه اینکه همانند تعدادی از شهرداران پیشین یک بله، قربان‌گو در راستای اجرای اهداف لابی‌های سیاسی باشد.

عضو سابق هیات مدیره نظام مهندسی قزوین گفت: یکی از اولویت‌های شهر قزوین این است که جلوی ضررها و خسارت‌های شهر گرفته شود چیزی که در گذشته بر شهر و مردم تحمیل شده و موجب نارضایتی شهروندان است.

وی افزود: شهردار باید پروژه‌هایی که ضرورتی برای شهر نداشته و فقط برای لابی‌های پشت پرده طراحی شده را متوقف کند از طرفی قزوین درگیر معضل کم‌آبی است و نباید بارگذاری جدید جمعیتی روی این شهر انجام شود.

نوروزیان تصریح کرد: اینکه شهرک‌ها و نواحی منفصل شهری اطراف شهر قزوین تعریف می‌شود یک اشتباه بزرگ است چراکه جمعیت تازه به این شهرها منتقل شده و مهاجرت می‌کنند و از طرفی برای جبران کم‌آبی مدام چاه‌های عمیق زده می‌شود که در نتیجه سطح آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد و ما امروز شاهد فرونشست زمین هستیم که این یک فاجعه زیست محیطی است.

شهرداران باید قانون را سرفصل کارهای خود بدانند

دبیر انجمن اسلامی مهندسان قزوین با بیان اینکه تخریب بافت تاریخی برگشت ناپذیر است و باید جلوی آن گرفته شود، مطرح کرد: اگر شهرداران قانون را سرفصل کارهای خود بدانند باید جلو تراکم فروشی و مجوزهای اشتباه بایستند.

وی با اشاره به تصمیمات اشتباه در سطح مدیریت شهری یادآور شد: درختان مثمر باغستان‌های سنتی که زمین حاصلخیز دارد را می‌بُرند و ساخت و ساز انجام می‌دهند از طرفی جایی همانند باراجین که تنگه است آب می‌ریزند و درخت می‌کارند، حقِ آب باغستان را با درست کردن دریاچه‌های مصنوعی و طبیعی به هدر می‌دهند درواقع طوری رفتار می‌شود که انگار اشخاصی مأمور شده‌اند که این شهر را نابود کنند.


نوروزیان عنوان کرد: موضوع مهمی که دست شخص خود شهردار است بحث افزایش بی حد و حساب پرسنل شهرداری است که هر دوره جدید شورای شهر شاهد اضافه شدن چند صد نفر به این بدنه عریض و طویل هستیم و شهرداری فقط باید تراکم فروشی کند تا بتواند حقوق کارمندان خود را تامین کند.

وی افزود: با توجه به جمعیت شهر قزوین نیازی نیست مجموعه شهرداری چند هزار نفر پرسنل داشته باشد بلکه شهرداری قزوین با نصف نیروهای کنونی نیز اداره می‌شود و جلوگیری از این رویه اشتباه یک حرکت عظیم و جهادی را طلب می‌کند.

رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین تصریح کرد: نخِ هر کدام از افراد شهرداری که با رانت وارد شده‌اند را بگیریم خواهیم دید یا به یکی از اعضای شورا یا به یک نماینده یا مدیر استانی وصل هستند.

وی با اشاره به پروژه‌هایی که تبدیل به معضل برای شهروندان شده‌اند، عنوان کرد: به طور مثال پروژه پل امام رضا (ع) از ابتدا دارای مبنا و طرح غیرقانونی و اشتباه بوده است.

پل امام رضا(ع) موجب گسست اجتماعی در پایین شهر شده است

نوروزیان ادامه داد: یک عده در راستای اینکه کاری برای خود تعریف کنند و پول هنگفتی ببرند پروژه پل امام رضا (ع) را راه‌اندازی کردند که نه تنها هیچ کارایی برای شهروندان ندارد بلکه اولین آسیب‌ها متوجه مردم محروم آن منطقه شده است.

رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین افزود: پل امام رضا (ع) این منطقه را بریده و کاسبی مغازه‌ها و قشر عظیمی از مردم نابود شده است و از طرفی شاهد ایجاد گسست اجتماعی در منطقه پایین شهر با احداث این پل هستیم.

این کارشناس شهری گفت: اگر شهردار قدرتمند روی کار بیاید درواقع باید علیه متولیان و مجریان پروژه پل امام رضا(ع) اقامه دعوی کند البته این پل در حال حاضر به درستی متوقف شده است چراکه ادامه دادن این پروژه باغستان را نابود خواهد کرد.

بدهی‌های کلان شهرداری در حال بلعیدن شهر است

نوروزیان مطرح کرد: شهرداری در پونک دست به ساخت و سازهای عظیمی می‌زند در حالیکه کار شهرداری آپارتمان سازی نیست، وام‌های کلان از بانک شهر گرفتند که برج درست کنند و صدها میلیارد تومان بدهی در این شهر بالا آمده و همه این موارد از جیب مردم هزینه شده است، اینجا این سوال پیش می‌آید که سازمان بازرسی چرا جلوی این موضوعات و خسارات عظیم را نمی‌گیرد؟

وی خاطرنشان کرد: بهره وامی که شهرداری گرفته در حال حاضر تبدیل به یک رقم نجومی شده است و ماهیانه حدود ۱۰ الی ۲۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت می‌شود درواقع بدهی کلان شهرداری در حال بلعیدن شهر است و هیچ کس با مسئولان وقت کاری ندارد و بازرسی حتی یک بار هم این افراد را برای پاسخگویی نخواسته است.

دبیر انجمن اسلامی مهندسان قزوین با بیان اینکه شهر قزوین نیازمند یک شهردار انقلابی است، گفت: برای جبران خسارات، پاسخگویی مسببان و بررسی مجدد پروژه‌های غیرضرور که برای شهر زیان به بار آورده شهردار باید شجاعت داشته باشد و این پروژه‌ها را جمع کند.

نوروزیان با اشاره به بی‌توجهی‌که مسئولان به نواحی منفصل شهری دارند، ابراز کرد: یک روستا را به عنوان ناحیه منفصل شهری معرفی کرد‌ه‌اند برای اینکه بتوانند زمین‌های آنجا را تصرف کنند درواقع هم اصالت روستا از بین رفته است و هم نمی‌توانند خدمات شهری به مردم ارائه کنند این در حالی است که مردم هزینه خدمات شهری را پرداخت می‌کنند.

شورای شهر دوره پنجم، خبرنگاران را به جلسات خود راه نمی‌دادند

این کارشناس شهری با بیان اینکه شهردار باید روحیه فسادستیزی داشته باشد اما نه به حرف بلکه در عمل باید ضدفساد باشد، گفت: شهردار و شورای شهر باید رسانه‌ها را آزاد بگذارند چراکه رسالت رسانه شفاف‌سازی است نباید مجموعه مدیریت شهری جلوی رسانه‌ها را بگیرند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هدف رسانه روشنگری است، خاطرنشان کرد: شورای شهر پنجم با شعار شورای شیشه روی کار آمد اما در عمل تنها شورای شهری بود که خبرنگاران را به جلسات خود راه نمی‌دادند و جلوی اطلاع رسانی‌ها را گرفتند، کسی که از رسانه می‌ترسد درواقع در کار خود دچار خطاست.

نوروزیان در پایان با اشاره به جو کلی شورای ششم عنوان کرد: خوشبختانه اعضای منتخب شورای ششم افراد سالمی هستند و روحیه ایستادگی دارند که اگر وارد بدهکاری‌های انتخاباتی نشوند و جلوی خواسته‌های نامتعارف افراد و گروه‌ها بایستند قطع‌یقین شورای شهر موفقی خواهند بود.

 

انتهای پیام/5003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان