۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آشنایی با سیره رضوی/ صله رحم راه نزدیک شدن به خداست
کد خبر: ۳۵۱۰۱۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱ ساعت: ۹:۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

آشنایی با سیره رضوی/ صله رحم راه نزدیک شدن به خداست

کارشناس مسائل مذهبی گفت: از حضرت پرسیدند اگر صله رحم را به‌جا آوریم چه اتفاقی می‌افتد؛ امام رضا(ع) فرمودند: چنین انسانی به خدا و به من نزدیک است بنابراین کسی که‌ می‌خواهد به ایشان نزدیک باشد باید به سفارشات ایشان عمل کند.

آشنایی با سیره رضوی/ صله رحم راه نزدیک شدن به خداست
حجت‌الاسلام رضا کاظم‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با تبریک به مناسبت ولادت امام رضا(ع)، با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت اظهار کرد: اگر بخواهیم با صفات یک شخص آشنا شویم باید به سخنان و سفارشات آن فرد توجه کنیم زیرا کلمات معصومین نشان از سیره آنها دارد.
 
وی افزود: یکی از سیره‌های مهم اهل بیت(ع) سلام کردن است؛ زیرا سلام، سلامتی می‌آورد و نشانه محبت و نام خداست لذا می‌گویند اگر شخصی نزد شما رسید و سلام نداد جواب او را ندهید.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند: "برای اهل شیعه این چنین بگو، مراقب باشید در دل‌های خود راهی برای شیطان نگشایید، در گفتار راستگو و امانت‌دار باشید، جدال نکنید؛ همچنین صله رحم را به جا آورید و با یکدیگر مهربان باشید".

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین بیان کرد: از حضرت پرسیدند اگر صله رحم را به‌جا آوریم چه اتفاقی می‌افتد؛ امام رضا(ع) فرمودند: چنین انسانی به خدا و به من نزدیک است بنابراین کسی که‌ می‌خواهد به ایشان نزدیک باشد باید به سفارشات ایشان عمل کند.

اهمیت صله‌رحم در سیره امام هشتم شیعیان

کاظم‌لو تاکید کرد: امام رضا(ع) فرمودند: فرصت‌های گرانبهای زندگی را غنیمت بشمارید؛ یکی از این فرصت‌ها ملاقات کردن با یکدیگر است. کسانی که به امام رضا(ع) ارادت فراوانی دارند باید به حلال و حرام، پدر و مادر و اطرافیان بسیار توجه کنند زیرا این موارد در روایات آن امام معصوم بسیار سفارش شده است.

وی درمورد شخصیت علمی امام رضا(ع) بیان کرد: ایشان در هر مجلسی که حضور می‌یافتند با وجود اینکه تمام شرایط برای محکومیت حضرت فراهم بود اما با ورود آن امام بزرگوار به بحث، همه سر تعظیم فرود می‌آوردند به طوریکه حتی ایمانشان به حضرت قوی‌تر شده و از مکتب خود برمی‌گشتند.

این کارشناس مسائل مذهبی درباره شخصیت سیاسی امام رضا(ع) ‌گفت: در آن دوران حکومت به امام رضا(ع) اصرار داشت ولایتعهدی را بپذیرد؛ از طرفی جو جامعه طوری بود که اگر امام جانشینی را می‌پذیرفت؛ مردم نسبت به امامت شک ‌می‌کردند و در این زمان امام رضا(ع) شرط می‌گذارد که در نماز عیدفطر شرکت کند؛ وقتی ایشان برای نماز حرکت می‌کند موجی از مردم با ایشان همراه می‌‌شوند بااینکه حکومت از اقامه آن نماز جلوگیری می‌کند اما امام رضا(ع) پیروز می‌شود و مقاصد خود را با این حرکت سیاسی برای همگان ابلاغ می‌کند.

استفاده از فرصت‌های مختلف برای نشر دین

کاظم‌لو تصریح کرد: هجرت امام رضا(ع) به خراسان یک امر غیراختیاری بود و ایشان مجبور می‌شود برای حفظ عالم شیعه و حفظ شیعیان مدینه هجرت کنند؛ لذا آن حضرت مکررا خانواده خود را توصیه به وداع می‌کند و از آنجایی که امام معصوم بودند نوعی حرکت و هجرت می‌کنند که سفر اجباری ایشان به انتقال یک مکتب تبدیل شود زیرا امام در زمان هجرت لحظه به لحظه دین را تبلیغ می‌کند.

وی افزود: زمانی‌که امام هشتم شیعیان به نیشابور می‌رسد و کلمه سلسله الذهب را بیان می‌کند با این‌کار می‌خواهند بگویند ممکن است زمانی انسان اسیر شود اما اسیر نماند؛ به‌طور کلی تمام معصومین این‌گونه بودند و ما این اخلاق را در مدافعین حرم و آزادگان نیز دیده‌ایم‌؛ ممکن است انسانی وقت شناس باشد و در حینی که در محاصره ماموران است از فرصت‌ها برای نشر دین استفاده کند‌.

این‌ کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: امیدوارم مردم در هر شرایطی که هستند ارادتشان را به امام رضا(ع) بیشتر کنند چراکه امروز توقع بر این است، کسی که به حرم آن امام عظیم الشان تشرف می‌یابد اخلاق رضوی هم پیدا کند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان