۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین شرکت در انتخابات در شرایط مخاطره‌آمیز واجب عینی است
کد خبر: ۳۵۰۸۹۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۲۷ ساعت: ۱۲:۰ ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه و دانشگاه:

شرکت در انتخابات در شرایط مخاطره‌آمیز واجب عینی است

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان به طور قطع گفت شرکت در انتخابات واجب عینی است؛ اما در شرایطی که اصل نظام به مخاطره می‌افتد مانند هشت سال جنگ دفاع مقدس، می‌توان گفت شرکت در انتخابات واجب عینی است.

شرکت در انتخابات در شرایط مخاطره‌آمیز واجب عینی است
الهام محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص مساله انتخابات اظهار کرد: یکی از نهادهای اساسی حقوقی و سیاسی، نهاد «انتخابات» است؛ امروزه، کاربست مهم این نهاد، گزینش حاکمان و سنجش مقبولیت نظام سیاسی از دید مردم است که به گونه‌های مختلف عملی می شود.

نظر رهبری و آیت‌الله مکارم شیرازی بر واجب و عینی بودن شرکت در انتخابات است

وی افزود: در شرایط فعلی نمی‌توان به طور قطع گفت شرکت در انتخابات واجب عینی است؛ اما در شرایطی که اصل نظام به مخاطره می‌افتد مانند هشت سال جنگ دفاع مقدس می‌توان گفت شرکت در انتخابات واجب عینی است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بااین حال هرشخص باید به مرجع تقلید خود رجوع و در این‌باره اطمینان حاصل کند؛ مثلا در این مورد نظر رهبری و آیت‌الله مکارم شیرازی بر واجب و عینی بودن شرکت در انتخابات است.

وی تصریح کرد: درخصوص رای دادن و یا ندادن، اکثریت مراجع تقلید اعتقاد دارند، اگر رای ندادن باعث تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود؛ رای دادن واجب می‌شود؛ همچنین در بحث رای سفید باوجود ایجاد مشارکت، آرا باطل است؛ بنابراین اگر نظام با انداختن رای سفید در صندوق نیز به خطر بیافتد، همان حکم قبلی را دارد.

بین صالح و اصلح، قطعا باید به اصلح رای بدهیم

محمدی درخصوص انتخاب یک فرد اصلح بیان کرد: طبق نظر قرآن زمانی که ما علم، آگاهی و توانایی داریم؛ خود می‌توانیم فرد موردنظر را انتخاب کنیم؛ اما اگر غیر از این باشد، باید از کسی که در این موضوع دانش دارد پرس‌وجو کنیم؛ برای مثال هر هفت نفر نامزدهای ریاست‌‌جمهوری هرکدام ویژگی‌هایی دارند که می‌توانیم درباره آن از اهل‌فکر بپرسیم.

وی افزود: کاندیدهای موردنظر در بحث انتخابات همه صالح هستند؛ اما متاسفانه جوسازی‌های ایجاد شده در جامعه باعث می‌شود که گاهی تصور کنیم باید بین بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم؛ در شرایطی که همه صالح هستند یک نفر اصلح است؛ اینجا قطعا واجب است به اصلح رای بدهیم؛ اما برخی اوقات مثل حالا که بحث فاسد و صالح به وجود می‌آید؛ باید در معیارهای تشخیص و داوری عقلانیت را لحاظ کنیم.

این فعال سیاسی تاکید کرد:رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: درخصوص تشخیص فرد اصلح  یک نامزد اصلح باید با کفایت و با ایمان، عدالت‌خواه و ضد فساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی، معتقد به جوانان به‌ عنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده باشد؛ بنابراین با شناخت این خصوصیات در شخص مورد نظر هم می‌توان فرد اصلح را انتخاب کرد.

انتهای پیام/3003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان