۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین طغیان آفت پروانه‌های دم‌قهوه‌ای در ۵۰۰ هکتار از اراضی طارم‌سفلی
کد خبر: ۳۵۰۷۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۲۰ ساعت: ۷:۵۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین خبر داد

طغیان آفت پروانه‌های دم‌قهوه‌ای در ۵۰۰ هکتار از اراضی طارم‌سفلی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: متاسفانه شاهد طغیان آفت پروانه‌های دم‌قهوه‌ای در منطقه طارم سفلی هستیم که این آفت حدود ۵۰۰ هکتار از این اراضی جنگلی را آلوده کرده است.

طغیان آفت پروانه‌های دم‌قهوه‌ای در ۵۰۰ هکتار از اراضی طارم‌سفلی
محسن قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره درگیری منابع طبیعی و جنگل‌های منطقه طارم با آفت پروانه دم‌قهوه‌ای اظهار کرد: متاسفانه باتوجه به کاهش سرما و بارندگی که داشتیم شاهد طغیان آفت پروانه‌های دم‌قهوه‌ای در منطقه طارم سفلی هستیم که این آفت حدود ۵۰۰ هکتار از این اراضی جنگلی را با شدت و ضعف و پراکندگی‌های مختلف آلوده کرده است.

وی افزود: این آفت پروانه‌های دم‌قهوه‌ای علاوه بر استان‌ قزوین در استان‌های غربی کشور مانند آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل و حتی گلستان نیز مشاهده شده که آن مناطق را نیز درگیر کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بیان کرد: مبارزه با آفت پروانه‌های دم‌قهوه‌ای به دو روش مکانیکی و بیولوژیک صورت می‌گیرد که در روش مکانیکی باید شفیره آفات جمع‌آوری شود و با توجه به وسعت و پراکندگی‌های زیاد جنگل‌ها و شیب منطقه این امکان وجود نداشت که بتوانیم به صورت کامل پوشش دهیم؛ اگرچه کارشناسان منابع طبیعی در این راستا اقدام کرده و مقدار زیادی از شفیره این آفات را جمع‌آوری کردند.

آفت پروانه‌ دم قهوه‌ای هنوز به آستانه زیان اقتصادی نرسیده است

قاسم‌زاده ابراز کرد: این آفت بعد از گذراندن دوران شفیره وارد مرحله لاروی می‌شود که در این مرحله کارشناسان با روش باکتری بی‌تی به صورت زمینی مبارزات خود را انجام دادند اما به این نتیجه رسیدند که باتوجه به این حجم از وسعت مناطق آلوده و مدت زمان محدود، روش مذکور خیلی اثربخش نخواهد بود.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های لازم، با خدمات ویژه هواپیمایی ارتباط گرفتیم و طی دو مرحله عملیات پاشش باکتری صورت گرفت اما به علت شدت بادی که در منطقه حاکم است و شیب خطرناکی که وجود دارد امکان فرود و صعود‌های لازم وجود نداشت حتی امکان رخ دادن حادثه هوایی نیز وجود داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و‌ آبخیزداری استان قزوین بیان کرد: در هر صورت با هر نوع تلاشی که صورت گرفت طی دو مرحله توانستیم عملیات دامپینگ را انجام دهیم اما باتوجه به شرایط موجود بنا شد که در فصل پاییز با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی مجدد استفاده از تله‌های نوری یا بیولوژیک یا استفاده از هر روش دیگری که مرکز تحقیقات کشاورزی اعلام کند این کار انجام شود؛ اگرچه پیش‌بینی شده با شروع فصل سرما این آفت خودبه‌خود از بین برود.

به دنبال کنترل این آفت هستیم

قاسم‌زاده با تصریح بر اینکه آفت پروانه‌های دم قهوه‌ای هنوز به آستانه زیان اقتصادی نرسیده است، گفت: اکنون آفت از مراحل شفیره و لاروی خارج شده است؛ لذا باکتری روی آن اثر ندارد از طرفی استفاده از سموم در منابع طبیعی صورت نمی‌گیرد چون زمانیکه سم وارد عرصه‌های منابع طبیعی شود جانوران دیگر هم آسیب خواهند دید.

وی در پایان گفت: جلسات مختلفی برگزار شده و با مرکز تحقیقات به دنبال آن هستیم که هر نقطه‌ای که اعلام موقعیت شود از روش‌های اعمال تله‌های نوری، فرمونی یا تغییر شرایط جوی بتوانیم این آفت را کنترل کنیم.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان