۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین قطار ملی، نتیجه اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی
کد خبر: ۳۵۰۶۰۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۲ ساعت: ۹:۵ ↗ لینک کوتاه

قطار ملی، نتیجه اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی

تولید نسل چهارم قطار ملی مترو با بومی سازی بیش از ۸۰ درصد، تنها یکی از نشانه‌های توانمندی متخصصان و جوانان ایرانی است.

قطار ملی، نتیجه اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی
 

به گزارش سرویس علم وفناوری صبح قزوین به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ حمل و نقل عمومی همواره یکی از دغدغه‌های کشور‌های پر جمعیت است. روزانه در کلانشهر تهران حدود ۲ میلیون نفر از متروی استفاده می‌کنند. کمبود واگن و شلوغی مترو همواره اعتراض مردمی که از این وسیله عمومی برای جابجایی استفاده می‌کنند را به همراه داشته است.

یکی از دلایلی که با کمبود واگن مواجه هستیم عدم دسترسی به دانش ساخت واگن و موتور متحرک آن بود. تمام دولت‌ها سعی کردند که این مسئله را برای رفاه بیشتر مردم رفع کنند، اما مسئله تحریم‌ها و خروج ارز زیاد از موانع بزرگ واردات این واگن‌ها محسوب می‌شود.

اما در حال حاضر تحریم در حوزه صنایع ریلی موجب شده محققان و صنعتگران ایرانی در زمینه این صنعت مهم و استراتژیک ورود کنند، ورودی که با موفقت‌های چشمگیری همراه است و همکاری چند نهاد داخلی مانند شرکت‌های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی، مپنا، ایریکو و شهرداری تهران منجر به تولید اولین قطار ملی شد. قطاری که میزان بومی سازی آن از ۲۶ درصد به بیش از ۸۰ درصد رسیده است و جوانان ایرانی توانستند به خوبی دانش ساخت قطار و واگن را در داخل کشور پیاده سازی کنند.

قطار ملی مترو نسل چهارم قطار در کشور محسوب می‌شود و مزیت اصلی آن ایران ساخت شدن قلب تپنده قطار یعنی موتور محرک و سیستم رانش توسط جهاد دانشگاهی است.

حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی در این زمینه اعلام کرد که سیستم رانش قطار شامل بخش کنترل مرکزی یا TIMS، بخش انتقال انرژی الکتریکی به قطار مترو یا H.V. BOX، بخش کنترل دور موتور‌های الکتریکی یا MCM‌ها بخش تأمین انرژی مصرفی داخل واگن و شارژ باطری‌های اضطراری، ACM، موتور‌های الکتریکی، گیربکس‌ها و مقاومت‌های ترمزی روسلف‌های الکتریکی است.

ساخت قطار ملی باعث جلوگیری از خروج ۸ میلیون یورو ارز شده است و هزینه ساخت آن به یک سوم قیمت کاهش یافته است. همچنین ساخت هر کدام از قسمت‌های این قطار توسط نهاد‌های مختلف صورت گرفته است و ۱۸ شرکت دانش بنیان با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طراحی، تولید و ساخت زیر سیستم‌های قطار ملی باهم همکاری داشته اند.

قطار ملی

میزان تسهیلات تعلق گرفته از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان برای تولید و نوسازی قطارهای شبکه مترو ۶۰ میلیارد تومان بوده است و تجربیات ۲۰ سال ساخت قطار و واگن سازی در قطار ملی بکار گرفته شده است.

هم اکنون قطار ملی در مرحله تولید انبوه قرار دارد و امسال قرار است حدود ۱۰۵ دستگاه از این نمونه تولید شود. این قطار ابتدا در حمل و نقل عمومی شهر تهران به کار گرفته می‌شود و سپس در کلانشهر‌های دیگر مانند تبریز و اصفهان بکار گرفته خواهد شد.

بومی سازی قطار تنها هدف نیست بلکه برقی سازی کامل و انتقال دانش ساخت این قطار نیز در دستور کار قرار دارد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پروژه مترو ملی، برقی سازی حمل و نقل و آموزش از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری است، امسال به طور خاص روی آموزش تمرکز داریم و تمام پلتفرم‌های آموزش و ایده‌های جدید برای تحول آموزش که در کشور ارائه می‌شود، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ستاری ادامه داد: قرارداد ساخت قطار ملی تیر ماه سال گذشته با شهرداری تهران بسته شد و تلاش‌های انجام شده از سوی جوانان ایرانی برای داخلی سازی قطعات مترو نشان داد که اگر بخواهیم، می‌توانیم به موفقیت برسیم و برای به حرکت درآوردن اکوسیستم نوآوری و تولید داخل باید یک اراده کلی داشته باشیم.

تولید و بومی سازی قطار ملی مترو تنها یکی از نشانه‌های توانمندی جوانان و متخصصان ایرانی است و گویای آن است که با اعتماد و اتکا به این ثروت‌ ملی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. نهاد‌های داخلی از جمله شرکت‌های دانش بنیان نیازمند حمایت‌های بیشتر هستند تا با ایده‌های خلاق و نوآوری خود حلال مشکلات باشند و کشور را از واردات بی نیاز کنند.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان