۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین روند کاهشی قیمت طلا تا پایان فصل بهار/ نوسانات نرخ ارز مقطعی است
کد خبر: ۳۵۰۲۶۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۲۷ ساعت: ۹:۳۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

روند کاهشی قیمت طلا تا پایان فصل بهار/ نوسانات نرخ ارز مقطعی است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بهبود شرایط کرونا باعث می‌شود در اقتصاد کشور ما هم با کاهش قیمت طلا و نرخ ارز در میان مدت مواجه شویم و این کاهش قیمت طلا را تا اواخر بهار در کشور خواهیم داشت و انتظار داریم نرخ دلار کاهش یابد.

روند کاهشی قیمت طلا تا پایان فصل بهار/ نوسانات نرخ ارز مقطعی است
مهرداد رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، درباره نوسانات قیمت طلا اظهار کرد: قیمت ریالی طلا متاثر از دو عامل است؛ یک عامل مربوط به نرخ ارز و نرخ ارز غیرمستقیم یعنی برابری ریال با دلار است که اکنون 21 هزار تومان به ازای هر دلار است و عامل دوم هم قیمت جهانی طلا است.

وی افزود: اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند و نرخ جهانی طلا ثابت بماند طبیعتا قیمت ریالی طلا کاهش می‌یابد؛ باتوجه به سیاست‌هایی که دولت دارد می‌توانیم تا پایان بهار منتظر کاهش بیشتر در قیمت ارز باشیم البته کاهشی که قطعا ماندگار و بادوام نخواهند بود و موقتی است.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نرخ جهانی طلا ادامه داد: در طی یک سال و چند ماه گذشته که دنیا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد و کسب و کارها به شدت در مضیقه بودند و با محدودیت‌های زیادی مواجه شدند نیز باعث شد که مردم در سرتاسر دنیا انگیزه سرمایه گذاری در دارایی طلا را داشته باشند.

سرمایه گذاری در طلا موجب تقاضای بیشتر برای خرید شد

وی اضافه کرد: این عامل باعث شد که ما افزایش قیمت جهانی را در سال 2020 در زمینه طلا داشته باشیم و سال 2020 سالی بود که تمام کشورهای دنیا نرخ رشد اقتصادیشان یا صفر بود یا منفی، و فقط اقتصاد چین بود که نرخ رشد اقتصادی مثبت را ثبت کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در چنین شرایطی انگیزه مردم در چنین کشورهایی که اقتصاد منفی با صفر دارند نیز در سرمایه گذاری در دارایی‌های طلا افزایش پیدا می‌کند چون کسب و کار آن‌ها کم است. وی در ادامه گفت: این انگیزه برای افزایش سرمایه گذاری در طلا موجب افزایش خرید طلا و تقاضای بیشتر برای خرید شد و باعث شد که نرخ جهانی طلا در سال 2020 افزایش یابد.

رحمانی عنوان کرد: در سال2021باتوجه به اینکه کشورهای مختلف واکسن کرونا را کشف کردند و توانستند واکسن مقابله با کرونا را تولید کنند و در گذر زمان تولید این واکسن هم بیشتر شد و مردم در سرتاسر دنیا کم کم واکسینه می‌شوند نیز حداقل می‌توانیم بگوییم که یک دورنمای روشنی را بشر در مواجهه و غلبه بر این ویروس برای خود ترسیم کرده و محدودیت‌های کسب و کارها در دنیا کاهش پیدا کرده است که این عامل باعث شده انگیزه سرمایه گذاری در طلا نسبت به سال 2020 کمتر شود.

انتظار داریم قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2021 کمتر از قیمت فعلی باشد

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اکنون شرایط نسبی کنترل ویروس کرونا باعث شده که مردم بخشی از طلایی که قبلا خریده بودند را اقدام به فروش کنند و این نمای روشن باعث می‌شود که افزایش عرضه جهانی طلا تا پایان سال 2021 هم وجود داشته باشد و ما انتظار داریم قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2021 کمتر از قیمت فعلی باشد.

وی اذعان کرد: اکنون قیمت جهانی طلا حدود 1800 دلار در هر انس است و انتظار داریم تا پایان سال 2021 این میزان کاهش پیدا کند و قیمت جهانی طلا کم شود و عمده این اتفافات هم به خاطر نمای روشنی است که نسبت به گشایش در کسب و کارها داریم.

رحمانی ابراز کرد: بهبود شرایط کرونا باعث می‌شود در اقتصاد کشور ما هم با کاهش قیمت طلا و نرخ ارز در میان مدت مواجه شویم و این کاهش قیمت طلا را تا اواخر بهار در کشور خواهیم داشت و انتظار داریم نرخ دلار کاهش یابد.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: از این رو در کوتاه مدت یا میان مدت یک کاهشی را در نرخ طلا در کشور خواهیم داشت اما در میان مدت و بلندمدت یعنی تا پایان سال جاری انتظار می‌رود که نرخ ارز به نرخی که پیش از این بوده بازگردد؛ اما نرخ جهانی طلا همچنان روند کُند کاهشی خود را طی کند.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز بیشتر از کاهش نرخ جهانی طلاست، از این رو ما منتظر هستیم که بعد از کاهش نرخ ارز تا پایان فصل بهار، در فصل تابستان و پاییز نرخ ریالی طلا در کشور احیاء شود.

رحمانی در پایان گفت: با افزایش نرخ ارز، قیمت ریالی طلا هم افزایش پیدا می‌کند و این افزایش نرخ ارز آنقدر خواهد بود که بر کاهش کُند قیمت جهانی طلا غلبه خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که از تابستان مجدد قیمت‌ها به نرخ‌های پایان سال 99 باز گردد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان