۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین شکاف بین صنعت و دانشگاه عامل جدی در مشکلات اقتصادی/ علاج کشور، تکیه بر نوآوری و خلاقیت است
کد خبر: ۳۵۰۱۶۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۲۱ ساعت: ۱۷:۳ ↗ لینک کوتاه

در ستاد اقتصاد مقاومتی قزوین مطرح شد؛

شکاف بین صنعت و دانشگاه عامل جدی در مشکلات اقتصادی/ علاج کشور، تکیه بر نوآوری و خلاقیت است

در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قزوین مطرح شد: امروز بین صنعت و دانشگاه فاصله افتاده و این موضوع، آسیب زیانباری را به کشور وارد کرده است چراکه تکنولوژی محصولات داخلی کشور در سطح پایین‌تر است.

شکاف بین صنعت و دانشگاه عامل جدی در مشکلات اقتصادی/ علاج کشور، تکیه بر نوآوری و خلاقیت است
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین ظهر امروز با حضور استاندار و جمعی از مدیران استان در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد.

هدایت‌الله جمالی‌پور در این جلسه اظهار کرد: امروز سرمایه انسانی عاملی برای توسعه هر کشور است و باید بتوانیم از ثروت‌هایی که خلق می‌شود استفاده کنیم؛ امروز کشورهایی همچون ژاپن با تقویت انسان و محورقرار دادن آن، توسعه‌های بسیاری را داشته است و این شرایط، نقش نخبگان و سرمایه انسانی را نشان می‌دهد.

وی افزود: امروز بین صنعت و دانشگاه فاصله افتاده و این موضوع، آسیب زیانباری را به کشور وارد کرده است چراکه تکنولوژی محصولات داخلی کشور در سطح پایین‌تر است؛ در استان قزوین نتوانستیم از ظرفیت‌های نخبگان برای توسعه به خوبی استفاده و زیرساخت‌های اجتماعی را فراهم کنیم‌.

زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت حفظ شود

استاندار قزوین با بیان اینکه باید زنجیره ارتباط دانشگاه‌ها و بنیادهای نخبگان و بخش صنعت حفظ شود، عنوان کرد: بنیاد نخبگان در استان این موضوع را به عنوان مسئله جدی درنظر داشته باشد و ما نیز آمادگی حمایت از آن داریم.

جمالی‌پور اذعان کرد: امیدواریم بتوانیم زنجیره مطلوبی را برای ارتباط نخبگان با واحدهای دیگر ایجاد کنیم؛ مشکلات، معایب و مسائل مربوطه در این بین شناسایی شود و بتوانیم در مسیر توسعه قدم‌های بهتری برداریم و از مدیر هیچ دستگاهی نمی‌پذیریم که مانعی برای توسعه ایجاد کند.  

علی رجب‌پور در این جلسه اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان قزوین در سال ۸۸ در قزوین تاسیس شد و اقدامات مختلفی از جمله تکریم چهره‌های سرآمد استان و شناسایی این چهره‌ها در سطح کشور و استان توسط آن صورت گرفت.

وی افزود: فعالیت بنیاد ملی نخبگان براساس مسیرنخبگانی دنبال می‌شود و حوزه‌های کاری آن مختلف است؛ توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد شبکه نخبگان، مهارت‌افزایی نخبگان و شناسایی فرصت‌های شغلی از اولویت‌های کلان بنیاد نخبگان است.

تکیه بر نوآوری و خلاقیت، راه علاج کشور است

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین بیان کرد: سعی کردیم بسته پیشنهادی با محوریت تحقق راهبرد سال‌جاری را ارائه دهیم که عارضه‌یابی صنایع اولویت‌دار دارای ظرفیت خالی بیش از پنجاه درصد، ارتقای سطح فنی و علمی واحدهای R&D  استات با استفاده از شبکه ملی نخبگان استان، ایجاد شبکه مدیران فنی واحدهای تولیدی، اقدامات پیشگیرانه، شکل‌دهی هسته‌های تحقیقاتی نخبگان متناسب با نیاز واحدهای صنعتی در حوزه تجهیزات کالاهای مورد تحریم، هم‌اندیشی نخبگان و پژوهشگران مراکز علمی استان برای به کارگیری دستاوردهای پژوهشی پایان‌نامه‌های دانشگاهی از جمله این پیشنهادات است.

رجب‌پور مطرح کرد: راه علاج کشور، تکیه بر نوآوری، نوگرایی و خلاقیت است و نباید به دنبال نسخه‌های از قبل آماده باشیم بلکه باید بر توان داخلی تکیه کرد.

وی عنوان کرد: باید بتوانیم از توان و ظرفیت دستگاه اجرایی برای شناسایی استعدادهای نخبگان استفاده و مسائل واحدهای دارای مشکل را با کمک نخبگان حل کنیم.

این مقام مسئول اذعان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید از ظرفیت خیرین به بنیاد نخبگان کمک کنند تا بتوانیم مجمع خیرین نخبه‌پرور را مانند استا‌ن‌های دیگر در استان راه‌اندازی کنیم.

مهران ابول نژادیان نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت سورنا سلولز از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ بوده که ظرفیت خط تولید ۳۰ هزار تن تولید در سال را دارد و ۲۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: کلنگ ساخت کارخانه تیشو سازی مجتمع صنعتی سورنا در نهم اسفندماه سال گذشته در خرمدشت به زمین زده شد و اقدامات مختلفی در این بین صورت گرفته است.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت صنایع سلولزی ماریناسان عنوان کرد: مجموع زمین شامل ۲۵ هکتار است و سه هزار هکتار زیربنا برای آن خواهد شد و بخشی از اقدامات عمرانی آن انجام شده است.

طرح کاغذ تیشو قابلیت صادرات دارد

ابول نژادیان مطرح کرد: اشتغالزایی را به عنوان اولویت نخست خود قرار دادیم؛ هم‌اکنون ۴۰ هزار نیرو در گروه صنعتی مشغول هستند و بنا داریم تعداد نیروها را به ۱۰۰ هزار برسانیم.

وی اذعان کرد: بیش از سه هزار نفر در استان قزوین فعالیت می‌کنند که با توجه به موقعیت خاص استان، می‌توانیم برای هزار و ۲۰۰  نفر اشتغالزایی کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: خودکفایی در تولید و عرضه سبد محصولات بهداشتی و تامین نیاز هموطنان، بومی سازی و تربیت مهندسین داخلی با تکیه بر دانش تخصصی داخلی و ایجاد فرصت در راستای عدم وابستگی به شرکت‌های خارجی از جمله اهداف اجرای پروژه کاغذ تیشو است.

ابول نژادیان با اشاره به اینکه طرح کاغذ تیشو قابلیت صادرات را دارد، گفت: درخواست داریم ایجاد زیرساخت‌های قول داده شده برای پروژه کاغذ تیشو فراهم شود که البته تا به امروز سعی کردیم نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان را تامین کنیم.
انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان