۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مهار۹۹درصدی هجوم ملخ‌های مراکشی در طارم
کد خبر: ۳۵۰۱۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۲۰ ساعت: ۱۳:۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارم سفلی خبر داد

مهار۹۹درصدی هجوم ملخ‌های مراکشی در طارم

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارم سفلی گفت: خوشبختانه می‌توانیم بگوییم که خطر رفع شده و تقریبا ۹۹ درصد توانستیم هجوم ملخ‌های مراکشی را مهار کنیم.

مهار۹۹درصدی هجوم ملخ‌های مراکشی در طارم

امیر خدایاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره هجوم ملخ‌‌های مراکشی به منطقه طارم سفلی اظهار کرد: ملخ‌های مراکشی از دیرباز وجود داشته و بر اساس مطالعات صورت گرفته این آفت از مراکش وارد شده است و اکنون در طارم قزوین، طارم زنجان، رودبار و مراوه تپه گرگان و مناطق دیگر دیده شده است.

وی افزود: ما همه ساله بحث مبارزه با ملخ‌های مراکشی را داریم چون این آفت معمولا به صورت گله‌ای و دسته‌جمعی هجوم می‌آورد لذا باید از زمان پورگی که هنوز ملخ بالغ نیست و بال ندارد کانون‌های مناطق آلوده شناسایی و مبارزه شیمیایی و به اصطلاح کانون‌کوبی صورت گیرد.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارم سفلی بیان کرد: اگر به موقع با این آفت مبارزه نشود، طی زمان کوتاهی بالدار شده و تبدیل به فاز مهاجر می‌شود به طوری که می‌تواند روزانه ۵ تا ۳۰ کیلومتر پرواز کند و طی مسیر تمام مزارع و باغات را از بین ببرد.

عملیات مبارزه با ملخ باید هر سال انجام شود

خدایاری ابراز کرد: ما کار کانون‌یابی و شناسایی مناطق آلوده را از ۲۰ اسفند در بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی طارم سفلی آغاز  کردیم به طوری که تمام مناطق آلوده را شناسایی و علامت‌گذاری کرده و تقریبا در ۱۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از این اراضی کار مبارزه را انجام دادیم.

وی اذعان کرد: از سوم فروردین سال جاری هشت اکیپ از کارکنان جهاد کشاورزی طارم متشکل از دو اکیپ کانون‌یاب و شش اکیپ مبارزه تا به امروز مبارزه بی‌وقفه خود را به صورت صبح تا شب آغاز و کار کانون‌یابی را انجام دادند.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارم سفلی ادامه داد: خوشبختانه می‌توانیم بگوییم که خطر رفع شده و تقریبا ۹۹ درصد توانستیم این آفت را مهار کنیم و اکنون به نوعی در حال لکه‌گیری هستیم به طوری که در صورت مشاهده و اطلاع‌رسانی از سوی مردم و کشاورزان، بلافاصله اکیپ‌های راهی می‌شوند و کار مبارزه را انجام خواهند داد.

خدایاری بیان کرد: البته بازمانده‌های ملخ اکنون بالغ و بالدار هستند لذا در حال درست کردن طعمه مسموم هستیم تا اطراف مزارع و باغات پاشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: این آفت در شهر لوشان، امامزاده حنیفیه، کرماک، پادگان، جمال‌آباد، منجیل و رودبار که از مناطق استان گیلان به شمار می‌روند نیز دیده شده و مشکل ما در منطقه طارم این است که چون در مجاورت با محدوده گیلان قرار داریم در صورتی که کار مبارزه توسط آن‌ها صورت نگیرد، این آفت گسترش می‌یابد و به صورت پروازی وارد منطقه طارم می‌شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: سال گذشته در گیلان آن طور که لازم است مبارزه صورت نگرفته بود لذا دسته‌های عظیمی از این آفت علاوه بر خسارت، در این مناطق تخم‌ریزی کردند اما امسال هم گیلان و هم منطقه طارم کار مبارزه را به درستی انجام دادیم و تقریبا توانستیم تمام مناطق آلوده را پوشش دهیم.

طارم منطقه‌ای مستعد برای تخم‌ریزی ملخ است

خدایاری ابراز کرد: طارم به دلیل داشتن کوه‌ها، تپه‌های خاکی و خاک نرم منطقه‌ای مستعد برای تخم‌ریزی ملخ است لذا هر ساله باید عملیات مبارزه به صورت محدود هم شده انجام شود؛ چنانچه یک یا دو سال غفلت شود سال سوم به طور طغیانی درگیر خواهد شد.

وی افزود: چند سالی است که ما در زمینه این آفت مشکل خاصی نداشتیم اما چون طارم و گیلان به هم وابسته هستند در صورت غفلت یکی از این مناطق، منطقه دیگر نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد لذا عملیات پایش مناطق آلوده و کانون کوبی باید هر سال انجام شود.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارم سفلی ضمن تقدیر از تلاش بی‌وقفه کارکنان جهاد کشاورزی طارم گفت: خوشبختانه با کمک همکاران عملیات شناسایی مناطق آلوده و کانون‌کوبی به موقع صورت گرفت و هیچ نگرانی از جانب ملخ در طارم سفلی وجود ندارد.

وی در پایان گفت: اکنون نیز با گله‌های سار در این منطقه مواجه هستیم که مانند امداد غیبی در مهار ملخ بسیار موثر بودند به طوری که به محض مشاهده این نوع پرنده‌ها عملیات سم‌پاشی را متوقف کردیم.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان