۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۵۰ درصد تعدیل‌ نیرو طی سال گذشته در بخش خدمات بود
کد خبر: ۳۴۹۹۳۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۲ ساعت: ۱۳:۲۱ ↗ لینک کوتاه

معاون اداره کار و رفاه اجتماعی استان در مصاحبه با صبح‌قزوین:

۵۰ درصد تعدیل‌ نیرو طی سال گذشته در بخش خدمات بود

معاون اداره کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: سال گذشته بالغ بر ۱۱هزار تعدیل نیرو داشتیم که بخش عمده‌ای از این تعدیلی‌ها متاثر از كرونا بوده و ۵۰ درصد آن در بخش خدمات رخ داده است.

۵۰ درصد تعدیل‌ نیرو طی سال گذشته در بخش خدمات بود
ناصر شفیع‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، اظهار کرد: سال گذشته علی رغم اینکه عملکرد خوبی در واحد‌های مشکل‌دار داشتیم و این واحد‌ها را از 51 مورد به 26 مورد کاهش دادیم اما بالغ بر ۱۱هزار تعدیل نیرو داشتیم که بخش عمده‌ای از این تعدیلی‌ها متاثر از كرونا بوده و 50 درصد آن در بخش خدمات رخ داده است.

وی افزود: تعداد کارگران و کارگاه‌های متاثر از بحث کرونا در بخش کشاورزی بسیار اندک بوده و در بخش صنعت نیز مشکل چندانی نداشتیم اما آنچه که با آسیب‌ و صدمات بسیاری همراه بود بخش خدمات است که شامل رستوران‌ها، اغذیه‌ها، هتل‌ها، گردشگاه‌ها و میراث فرهنگی است.

معاون روابط کار اداره کل کار و رفاه اجتماعی استان قزوین بیان کرد: سال گذشته به جهت رعایت اصول بهداشتی از دو هزار و 391 واحد صنعتی بازدید به عمل آمد؛ همچنین کارگران مبتلا به کرونا را که از طریق شبکه‌های بهداشت به ما اعلام می‌شد را تا پایان دوران قرنطینه و بهبودی کامل رصد می‌کردیم.


نداشتن مهارت نیروی کار مهمترین مشکل در مسیر اشتغال

شفیعی با بیان اینکه تنها 10 درصد نیروهایی که جذب می‌شوند از طریق اداره کار انجام می‌شود، ابراز کرد: با توجه به بازدیدهای میدانی اکنون در بحث بازار کار و جذب نیرو تقاضای مناسبی داریم اما عمده مشکل، نداشتن مهارت نیروی کار و افزایش هرم سنی نیروی کار است که مسئولین باید به این موضوع به عنوان یک واقعیت تلخ توجه داشته باشند.

وی عنوان کرد: امروز هرم سنی نیروی کار بیکار ما روی 34 تا 35 سال است در حالی که در گذشته ۲۰سال بود؛ لذا از کارفرمایان تقاضا داریم که توقع‌ خود را نسبت به سن نیروهای آماده کار افزایش دهند تا افراد حداقل زیر چهل سال به کار گماشته شوند چه بسا که ما نیرو با سن بیست و پنج سال کمتر داریم.

معاون روابط کار اداره کل کار و رفاه اجتماعی قزوین ادامه داد: سیستم‌های آموزشی اعم از دانشگاه‌ها، مدارس کارودانش و فنی‌و‌حرفه‌ای باید به بحث مهارت به عنوان یک چالش بنگرند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند تا بتوانیم نیروی کار ماهر تحویل جامعه دهیم.

افزایش تعداد بیمه‌شدگان طی سال گذشته

شفیع‌آبادی با اشاره به قانون جذب فارغ‌التحصیلان ابراز کرد: در جهت جذب نیروهای دانشگاهی براساس قانون، کارفرمایانی که نیروی کار فارغ‌التحصیل جذب کنند تا دوسال از پرداخت بیمه معاف خواهند شد.

این مقام مسئول یادآور شد: در مجموع زمانی که نرخ بیکاری بالاست، دولت باید سیاست‌های فعال را ایجاد و مالیات‌ها و بیمه را کاهش دهد اگرچه تا حدودی این موارد اجرا می‌شود.

وی افزود: همچنین زمانی که نیروی کار ما کم و نرخ بیکاری پایین است نیز دولت باید سیاست‌های انفعالی سخت‌گیرانه استفاده کند تا تعادل ایجاد شود؛ لذا دولت، ملت و کارفرما باید به عنوان شرکای اجتماعی در کنار هم به رفع موضوعات و مشکلات بپردازند؛ دولت به عنوان هدایتگر و ناظر باید در کنار ملت حضور داشته باشد چون هیچ کدام از این دو رکن بدون هم معنا نخواهند داشت.

شفیع‌آبادی با اشاره به افزایش 150 هزار تومانی کمک هزینه مسکن اذعان کرد: از آنجایی که در بحث کمک هزینه مسکن نیاز به مصوبه دولت داریم شورای عالی کار این بخش را مصوب کرده اما منتظر هستیم تا در هیئت دولت مصوب شود که از ابتدای سال قابلیت اجرا دارد.

وقوع ۱۹۹حادثه در محیط‌های کاری استان طی سال گذشته

وی ادامه داد: کاهش حوادث ناشی از کار یکی از بحث‌هایی است که در حوزه معاونت کار دنبال می‌شود و درواقع می‌توان گفت تقویت تشکلات کارگری و توسعه آن‌ها، تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار نیز از کارهای اساسی است که در این حوزه انجام می‌شود؛ سال گذشته مجموعا 199 حادثه داشتیم که نسبت به سال 98 با کاهش همراه است.

معاون روابط کار اداره کل کار و رفاه اجتماعی قزوین اضافه کرد: به استناد قانون واحدهایی که کارگران آن‌ها بنا به هر دلیلی آسیب ببینند موظف هستند، ظرف مدت 72 ساعت موضوع را به اداره کار تامین اجتماعی اطلاع دهد تا بازرسان برای بررسی موضوع اعزام شوند و در صورت لزوم تذکر، ارشاد یا حتی پلمب اعمال خواهند کرد.

شفیع‌آبادی افزود: چنانچه کارگری نسبت به نقص عضو، فوت یا هر دلیل دیگری گلایه داشته باشد چون موضوع کیفری است باید به دادگستری شکایت کند که یکی از ضابطین، بازرسان کار و رفاه اجتماعی هستند که میزان قصور را تعیین می‌کنند.

۵۳درصد از حوادث کار مربوط به حوزه ساختمانی است

این مقام مسئول گفت: سال گذشته 53 درصد از حوادث در بخش ساختمان بود که نسبت به سال 98 با 25 درصد کاهش همراه است که این کاهش منوط به تمرکز و نظارت در بخش ساختمان است.

وی عنوان کرد: سال گذشته بالغ بر 11 هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که تنها حدود 6 هزار و 450 نفر مشمول بیمه بیکاری قرار گرفتند؛ بخش عمده‌ای از این‌ افراد، مشمول قانون کار نبودند اما دولت با یاری سازمان برنامه و بودجه برای 90 درصد از افراد به مدت سه ماه کمک مالی پرداخت کرد.

معاون روابط کار اداره کل کار و رفاه اجتماعی قزوین در پایان گفت: سال گذشته به اتفاق سایر دستگاه‌های مرتبط در بخش تولید حدود 19 جلسه اصلی و 73 کارگروه ستاد تسهیل برگزار و واحد‌های مشکل‌داری که با آسیب‌های ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می کردند بررسی و رفع موانع شد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان