۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین شب قدر چراغ هدایتی برای تشخیص راه از بی‌راهه است/ مقدرات انسان در این شب سرنوشت ساز تعیین می‌شود
کد خبر: ۳۴۹۹۱۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۲ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در مصاحبه با صبح‌قزوین:

شب قدر چراغ هدایتی برای تشخیص راه از بی‌راهه است/ مقدرات انسان در این شب سرنوشت ساز تعیین می‌شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: شب قدر برای بیدار شدن است نه بیدار ماندن و تا می‌توان باید از فضیلت‌های این شب بهره برد.

شب قدر چراغ هدایتی برای تشخیص راه از بی‌راهه است/ مقدرات انسان در این شب سرنوشت ساز تعیین می‌شود
حجت‌الاسلام غلامحسین شهسواری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به معنای شب قدر اظهار کرد: مفسرین معانی مختلفی از جمله منزلت، ارزش و تنگنا برای قدر بیان کرده‌اند؛ همچنین قدر به معنای تقدیر و سرنوشت، يعنی شبی که در آن مجددا مقدرات و سرنوشت انسان‌ها معين می‌شود عنوان شده است.

وی افزود: در منظر قرآن، شب قدر، شب باارزش و پرفضیلتی بوده و با امور مهم و باعظمتی همانند نزول اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاص معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها همراه است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در رابطه با عظمت شب قدر همین‌ مقدار بس که خداوند متعال برای این شب یک سوره در قرآن کریم با نام سوره قدر نازل کرده است؛ ضمن اینکه در آموزه‌های دینی و سفارش‌های بزرگان دینی به بهره‌برداری از شب قدر بسیار توصیه شده است.

فضائل شب قدر

شهسواری ادامه داد: شب قدر، شب فرود آمدن ملائکه به همراه برترین و مقرب‌ترین فرشتگان است که «روح» نامیده می‌شود و عبادت در این شب، برتر از عبادتِ هزار ماه است همچنین مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود.
 
وی در ادامه گفت: در یکی از روایات آمده که هرچقدر می‌توانید به عظمت و شان شب قدر که در پیشگاه خداوند است پی ببرید؛ هرکس به آداب و اعمال این شب دست پیدا کند، مهمترین توفیق را پیدا کرده است؛ چرا که تمام مقدرات سالانه هرفرد در شب قدر نوشته می‌شود.

این مقام مسئول درباره فضایل شب قدر بیان کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرمایند هرکسی که شب قدر را زنده داری کند، تا شب قدر سال بعد از عذاب دوزخ دور خواهد بود؛ همچنین امام موسي بن جعفر (ع) نيز درباره شب قدر فرمودند كسي كه در شب قدر غسل كرده و تا سپيده صبح شب زنده‌داري كند، گناهانش آمرزيده مي‌شود.

وی با بیان اینکه شب قدر برای بیدار شدن است نه بیدار ماندن و باید از فضیلت‌های این شب بهره‌مند شد؛ عنوان کرد: همه سفارش‌هایی که از بزرگان دین به ما رسیده است عظمت شب قدر و تعیین سرنوشت را نشان می‌دهد.

شب قدر، شب نور و برکت

وی یادآور شد: انجام اعمال مختلفی همچون غسل شب احیا، خواندن دورکعت نماز شب احیا، قرآن به سر گرفتن، خواندن دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی و استغفار و توبه در این شب توصیه شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: شب قدر، لیله مباركه، شب نور و رحمت و شب نزول قرآن و مَطلع خیرات و سعادات و هنگام نزول بركات است؛ اگر کسی در چنین شبی دست به دعا بردارد گویا بیش از هشتاد سال در حال دعا بوده است و خدا دست رد به سینه چنین کسی نمی‏‌زند و از درگاه خویش ناامید نمی‏‌کند.

شهسواری در پایان گفت: شب قدر مهلتی برای همه آنان است که عمر خود را به بیراهه رفته‌اند، تا لحظه‌ای به خود آیند و اندیشه کنند؛ اگر انسان می‌خواهد خدا چیزی به او عطا کند قطعا بدون تلاش و کوشش و بی‌جهت به آن دست نخواهد یافت و باید در این زمینه و برای رسیدن به آن تلاش کند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان