۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سوزن‌دوزی هنری کم‌هزینه اما پرکاربرد است/ صادرات صنایع دستی قزوین باید شتاب گیرد
کد خبر: ۳۴۹۶۴۳ نویسنده: راحله کارگریان تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۱ ساعت: ۷:۴۶ ↗ لینک کوتاه

بانوی هنرمندقزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

سوزن‌دوزی هنری کم‌هزینه اما پرکاربرد است/ صادرات صنایع دستی قزوین باید شتاب گیرد

بانوی هنرمند قزوینی گفت: هنرمندان رشته سوزن‌دوزی نسبت‌ به دیگر رشته‌های صنایع دستی از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند؛ زیرا سوزن دوزی حیطه کاری گسترده‌ای دارد که همین امر نیز می‌تواند این رشته هنری را برای خانم‌ها جذاب کند.

سوزن‌دوزی هنری کم‌هزینه اما پرکاربرد است/ صادرات صنایع دستی قزوین باید شتاب گیرد
راحله کارگریان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ درمورد شروع فعالیت هنری خود، اظهار کرد: نزدیک به 20 سال است که در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنم و تقریبا 11 سال است که در آموزش و تولید رودوزی مشغول هستم.

وی با بیان اینکه سوزن‌دوزی تنوع بالایی از نظر طرح، رنگ و نقوش دارد، افزود: رودوزی سنتی جزو سوزن‌دوزی سنتی محسوب می‌شود و کل سوزن‌دوزی‌های کشور که حدود هزار و 500 نوع است نیز مناطق مختلف را در برمی‌گیرد.

این هنرمند قزوینی تصریح کرد: هنرمندان رشته سوزن‌دوزی نسبت‌ به دیگر رشته‌های صنایع دستی از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند؛ زیرا سوزن دوزی حیطه کاری گسترده‌ای دارد که همین امر نیز می‌تواند این رشته هنری را برای خانم‌ها جذاب کند.


کارگریان بیان کرد: تنها رشته‌ای که می‌توان آن را در هر شرایطی انجام داد رودوزی‌ است؛ زیرا بعضی از دوخت‌ها نخ، پولک، منجوق و سرمه نیاز دارند اما به طور کلی با یک تکه پارچه و چند رنگ‌ نخ می‌توان رشته‌ رودوزی‌های سنتی را شروع کرد.

به‌روزبودن شرط کسب درآمد در رشته‌های هنری

وی تصریح کرد: کسی که می‌خواهد رشته‌ سوزن‌دوزی را به عنوان یک منبع درآمد در نظر بگیرد باید به روز باشد و طبق زمان و آداب و رسوم شهر خود به این رشته هنری بپردازد.
 
این بانوی هنرمند ادامه داد: در استان قزوین رشته‌های سوزن‌دوزی مانند سرمه‌دوزی، روبان‌دوزی، چهل‌تکه(سوزن‌ دوزی قزوین) و مرصع‌دوزی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است؛ همچنین از آنجایی که ما از طریق سایت‌ فروش با استان‌های دیگر در تماس هستیم این استقبال را در دیگر استان‌ها نیز دیده‌ایم.

نمایشگاه‌ها بهترین مکان تبلیغ و بازاریابی رشته‌های صنایع دستی

کارگریان در مورد برگزاری نمایشگاه صنایع دستی گفت: نمایشگاه‌ها بهترین مکان تبلیغ و بازاریابی برای رشته‌های صنایع دستی است؛ همچنین باعث می‌شود با سلیقه مردم در تمام نقاط کشور آشنا شویم و طبق سلیقه آنها عمل کنیم.

وی یادآور شد: این روزها به دلیل شرایط کرونا برپایی نمایشگاه‌ها لغو شده اما قبل از آن سعی می‌کردیم در نمایشگاه‌های استانی شرکت کنیم و همچنین چند نمایشگاه انفرادی برگزار کردیم.

این هنرمند قزوینی عنوان کرد: شاید اگر مردم کارهای ما را در ویترین ببینند تصور کنند با چرخ دوخته شده است؛ به همین دلیل در نمایشگاه‌هایی که در آن شرکت می‌کنیم ورکشاپ‌ زنده برگزار می‌کنیم تا بازدیدکنندگان با مراحل کار آشنا شوند؛ همین موضوع باعث می‌شود خیلی‌ از افراد برای خرید یا آموزش علاقه پیدا کنند.

 
وی تاکید کرد: با اینکه کرونا به شغل‌های آزاد آسیب وارد کرد؛ اما سعی کردیم باتوجه به شرایط موجود کارگاه را از وضعیت رکود دور نگه داریم؛ بنابراین ماسک‌های سوزن‌دوزی شده را طراحی کردیم که مورد استقبال قرار‌گرفت و در جشنواره طراحی ماسک‌های سنتی نیز رتبه اول را کسب کرد.

این بانوی هنرمند‌ بیان کرد: سازمان صنایع دستی تا جایی که مقدور بوده از رشته‌های هنری حمایت کرده است؛ اما این حمایت‌ها باید از طریق ارگان‌های دیگر مانند استانداری و اتاق بازرگانی نیز صورت گیرد.

کارگریان ادامه داد: به طور مثال ادارات می‌توانند هدایایی را که هرساله به کارمندان خود اهدا می‌کنند را از ما خریداری کنند چراکه این کار حمایت بزرگی از هنرمندان به شمار آمده و موجب افزایش انگیزه آنان برای ادامه فعالیت می‌شود.


وی با اشاره به صادرات صنایع دستی گفت: صادرات ما اندک و به صورت چمدانی بوده است؛ هم اکنون انجمنی تحت عنوان صنایع دستی، زیرنظر اتاق بازرگانی تشکیل شده است که قصد دارد برای صادرات بسترسازی کند؛ اما به طور کلی صنایع دستی استان از نظر صادرات و سطح کیفی صادرات در سطح پایینی قرار دارد.

کارگریان در پایان بیان کرد: افراد زیادی به صورت مقطعی یا دائمی با ما همکاری می‌کنند؛ طبیعتا اگر سفارش کار زیادی داشته باشیم به همکارانمان که پیش‌تر نزد ما آموزش دیده‌اند نیاز پیدا می‌کنیم اما طی دوماه اخیر کسب و کار ما نیز مانند بسیاری از مشاغل رونق سابق را ندارد.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان