۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین آشنایی با عوامل ایجاد اضطراب و روش‌های مقابله با آن/ میزان استرس در زنان بالاتر از مردان است
کد خبر: ۳۴۹۲۳۲ نویسنده: احمد یوسفی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۱۷ ساعت: ۸:۱۶ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه صبح‌قزوین با کارشناس روان‌شناسی مطرح شد

آشنایی با عوامل ایجاد اضطراب و روش‌های مقابله با آن/ میزان استرس در زنان بالاتر از مردان است

کارشناس روان‌شناسی گفت: بررسی‌ها نشان دهنده افزایش استرس و اضطراب به ویژه در جوامع شهری است و درسال‌های اخیر مسائلی همچون فشارهای‌اقتصادی، ترس از آینده، بیکاری، مشکلات مسکن و ازدواج باعث ایجاد اضطراب در قشرهای مختلف جامعه شده است.

آشنایی با عوامل ایجاد اضطراب و روش‌های مقابله با آن/ میزان استرس در زنان بالاتر از مردان است
احمدیوسفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به عوامل ایجاد اضطراب در افراد اظهار کرد: استرس و اضطراب یک نوع واکنش طبیعی در برابر فشار روانی است؛ اضطراب می‌تواند احساس ناخوشی، نگرانی یا تنشی باشد که افراد در پاسخ به شرایط تهدیدکننده بروز می‌دهند.

وی افزود: اضطراب می‌تواند علل مختلفی همچون مباحث شغلی، ظاهر و قیافه، مسائل مالی و اجتماعی، تغییرات، مسائل گذشته، احساس فقدان و علل دیگری که برای هر فردی متفاوت است داشته باشد؛ بنابراین وقتی شخصی دچار استرس می‌شود باید در ابتدا علت آن‌را جست‌وجو کرد.

شناخت علائم استرس

این روانشناس بیان کرد: شناخت علائم استرس یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هرفرد باید آن‌را بیاموزد؛ در واقع علائم اضطراب به این دلیل رخ می‌دهد که مغز اعتقاد دارد که خطری درحال وقوع است؛ بنابراین باید بدن را برای واکنش به تهدید آماده کند.

یوسفی ادامه داد: از علائم استرس می‌توان به تپش قلب سریع، تعریق، لرزش و خشکی دهان، بی‌قراری، خستگی، تحریک‌پذیری، دشواری تمرکز، ترس‌های نامعقول و احساس خواب‌آلودگی اشاره کرد؛ البته که وجود تنها یک نشانه نمی‌تواند نشان‌دهنده استرس باشد؛ اما اگر هرکدام از این علائم به صورت جدی رخ بدهد باید آن‌را حاکی از وجود اضطراب دانست.

وی تصریح کرد: استرس می‌تواند عارضه‌هایی در بدن ایجاد کند که گاه همین عارضه‌ها زندگی را برای فرد مختل می‌کند؛ برای مثال کبد در زمان استرس قندخون زیادی تولید می‌کند؛ بنابراین استرس مزمن خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد؛ استرس در حرکت غذا در بدن اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث بروز اسهال، یبوست، حالت تهوع یا دل‌درد شود.

این کارشناس روانشناسی افزود: وقتی دچار اضطراب و استرس می‌شویم، قدرت عضلانی و سیستم ایمنی بدن ما کاهش می‌یابد؛ در این مواقع اگر بدن آسیب ببیند مدت بهبودی طولانی می‌شود؛ همچنین یکی از خطرات جدی اضطراب آسیب دیدن مغز و حافظه است؛ بدون شک اختلال در عملکرد هرکدام از این دو می‌تواند تمام زندگی یک فرد را تحت تاثیر خود قراردهد.

راهکارهایی برای مقابله با اضطراب

یوسفی با بیان اینکه راه‌های مقابله با استرس ساده اما دشوار است؛ گفت: گرچه کنترل استرس با چند روش ساده امکان‌پذیر است اما چون خیلی از افراد مهارت لازم برای مقابله با اضطراب را ندارند بیشتر اوقات در حل آن دچار مشکل می‌شوند.

این روانشناس اضافه کرد: برای دوری از استرس نباید از مسئله‌ای که باعث استرس می‌شود دوری کرد؛ بلکه در گام اول باید این نکته را قبول کرد که زندگی همواره با چالش‌های مختلف که گاه دلهره‌آور نیز هستند همراه است؛ بنابراین فقط باید در مواقع حساس کنترل خود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر کارهایی که در شرایط اضطراب آور می‌توان انجام داد خواندن کتاب، قدم زدن، گرفتن دوش، مراقبه و مدیتیشن، مثبت‌اندیشی، کشیدن نفس عمیق و غذای خوب خوردن است؛ مصرف غذاهایی با ویتامین سی بالا به پایین آمدن هورمون استرس کمک می‌کند.

وی بیان کرد: گذشته و آینده غیرواقعی است پس باید در حال زندگی کرد و از حال حاضر لذت برد؛ فکر کردن به مسائل گذشته و ترس از آینده نامعلوم همواره باعث ایجاد تنش در افراد می‌شود؛ همه ما باید بخاطر داشته باشیم تنها لحظه‌ای که توان تغییر آن‌را داریم زمان حال است؛ بنابراین بهتر است برای آن تلاش کنیم.

بالا بودن میزان استرس در جوامع شهری

یوسفی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان دهنده افزایش استرس و اضطراب در جامعه و به خصوص جوامع شهری است؛ درسال‌های اخیر فشارهای‌اقتصادی، ترس از آینده، بیکاری، مشکلات مسکن و ازدواج، روابط بین فردی، فشارهای اجتماعی، تغییرات بین‌نسلی و تحصیل باعث ایجاد اضطراب در قشرهای مختلف جامعه شده است؛ برای مثال رقابت دانش‌آموزان در آزمون کنکور یا سخت شدن ایجاد اشتغال و شرایط ازدواج از جمله مواردیست که افراد را با استرس مواجه می‌کند.

وی افزود: بالا بودن میزان استرس و اضطراب در جامعه نشان می‌دهد در حوزه سلامت روان و ایجاد رفاه برای شهروندان خوب عمل نکرده‌ایم؛ در این‌باره باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود و با بهره بردن از شاخص‌های کمی و کیفی شرایط را برای بهبود وضعیت آماده کنیم.

این روانشناس گفت: تحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر از مردان در معرض استرس قرار می‌گیرند؛ همچنین استرس می‌تواند باعث مشکلات روحی و عصبی، اختلالات قلب، اختلال در خواب و ایجاد مشکلات پوستی در زنان شود.

تغییر سبک زندگی و درمان استرس

یوسفی در ادامه بیان کرد: بااینکه اجتناب از مسائل استرس‌زا دشوار است اما با تمرکز روی موارد تحت کنترل می‌توان از میزان استرس و اضطراب کم کرد؛ همه افراد باید به یاد داشته باشند که ما نمی‌توانیم زندگی اطرافیان، افرادی که در جامعه با آنها برخورد می‌کنیم یا خیلی از شرایط را کنترل کنیم؛ اما کنترل افکار و تغییر سبک زندگی می‌تواند به ما در کاهش استرس کمک کند.

وی در پایان یادآور شد: اگر همه بدانند که هرگز قرار نیست همه چیز تحت کنترل آنها باشد و روی مواردی تمرکز کنند که در آنها قدرت و احاطه دارند، آن‌وقت با تنش‌هایی بسیار کمتر از قبل در مسیر موفقیت خود گام برمی‌دارند و در درمان استرس موفق‌تر عمل خواهند کرد.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان