۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین روز طبیعت مردم در خانه بمانند/ثبت بیش از ۲۰انجمن حمایت از محیط‌زیست در استان قزوین
کد خبر: ۳۴۹۱۵۴ نویسنده: عارف ملک‌محمدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۱۳ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین:

روز طبیعت مردم در خانه بمانند/ثبت بیش از ۲۰انجمن حمایت از محیط‌زیست در استان قزوین

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین گفت: مردم ویروس کرونا را جدی بگیرند و به جهت رعایت حال کادر درمان همچنین برای حفظ جان خود و عزیزانشان در خانه بمانند و از تجمع در روز سیزده‌بدر خودداری کنند.

روز طبیعت مردم در خانه بمانند/ثبت بیش از ۲۰انجمن حمایت از محیط‌زیست در استان قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ روز سیزدهم فرودین ماه در تقویم‌‌های رسمی ایران روز طبیعت نامگذاری شده‌ است؛ شاید این روز با نامی که برایش انتخاب شده فاصله بسیاری دارد زیرا گاهی شاهد بی مهری‌های مردم با طبیعت هستیم.

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهم‌ترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که در سال‌های اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌شود.

مجمع فعالان زیست محیطی نگاه سبز مینودری از سال 94 فعالیت خود را با 9 عضو آغاز کرد و اکنون بیش از 500 عضو فعال در استان قزوین و بیش از چهار هزار عضو در محدودهٔ سنی 15 الی 35 سال در سطح کشور دارد.

عارف ملک‌محمدی یکی از فعالان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: ۱۳ فروردین ماه یک سنت باستانی در تاریخ ایران است که در تقویم رسمی به نام روز سیزده‌بدر ثبت شده و مردم سعی می‌کنند که این روز با هدف آشتی با طبیعت ساعاتی را در بیرون از منزل بگذرانند.

وی افزود: یکی از آیین‌های این روز سبزه گره زدن است که بیش‌تر جوانان در این روز این کار را انجام می‌دهند که درواقع به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که همیشه سبز و شاداب باقی بمانیم اما امسال نیز مانند سال گذشته با توجه به شرایط کرونا و تاکیدات مسئولان و کادر درمان توصیه می‌شود که مردم در منزل بمانند.

برای پیشگیری از شیوع کرونا مردم از رفتن به طبیعت خودداری کنند

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین بیان کرد: با توجه به قرارگیری وضعیت شهر قزوین در رده نارنجی؛ تمام ورودی‌ها و خروجی‌های شهر بسته و اعلام شده که مردم در منزل بمانند بنابراین ما هم به عنوان دغدغه‌مندان طبیعت توصیه داریم که مردم حدالامکان از رفتن به طبیعت خودداری کنند.

وی ادامه داد: انسان‌ها و محیط زیست هر دو در تعامل با هم قرار دارند اما مشکل اساسی در این است که متاسفانه نگاه خوبی به محیط زیست وجود ندارد و در واقع می‌توان گفت که طبیعت یک طرفه تنها بخشنده و انسان یک طرفه تنها آسیب‌رسان است و تنها تعداد محدودی از مردم دوستدار طبیعت هستند.

برخی به جای استفاده از طبیعت از آن سوءاستفاده می‌کنند

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین تصریح کرد: متاسفانه برخی از مردم به جای استفاده، از طبیعت سوءاستفاده می‌کنند به طوریکه چندین بار که به همراه انجمن برای پاکسازی از جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی استان حاضر شدیم به وضوح شاهد این نامهربانی‌ها بودیم.

ملک‌محمدی اضافه کرد: متاسفانه مردم نگاه ساعتی و لحظه‌ای به طبیعت دارند به طوریکه فکر می‌کنند فقط همان چند ساعتی که در طبیعت هستند به آن نیاز دارند بنابراین هیچ گونه احساس مسئولیتی در قبال طبیعت نمی‌کنند، به طوریکه بارها که برای پاکسازی مناطق الموت مراجعه کردیم شاهد شکستن درختان یا حتی روشن کردن آتش زیر درختان بودیم که بدون خاموش‌کردن محل را ترک کرده و این آتش ریشه درخت را سوزانده است.

با طبیعت مهربان باشیم

وی بیان کرد: از مردم تقاضا داریم با طبیعت مهربان باشند و از آن لذت ببرند؛ متاسفانه مردم طبیعت را نادیده می‌گیرند و فکر می‌کنند که فقط برای خوشی یک روز آن‌ها در نظر گرفته شده و هیچ فکری برای آیندگان نمی‌کنند.

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین ادامه داد: سال‌های گذشته پیش از شیوع ویروس کرونا در روز طبیعت با هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری‌ها و سازمان پسماند سعی می‌کردیم در ورودی‌ها و خروجی‌های مکان‌هایی که احتمال تجمع مردم وجود داشت، کیسه زباله توزیع کنیم که برخی از مردم استقبال می‌کردند و برخی هم بی‌توجه بودند.

ملک‌محمدی اظهار کرد: امسال هم برنامه‌ریزی شده بود که اطراف بوستان‌ها و بوستان باراجین کیسه زباله‌هایی تدارک ببینیم تا زباله‌ها تفکیک شوند و این امر می‌توانست نوعی آموزش و فرهنگ‌سازی در جهت تفکیک زباله‌ها هم باشد اما با توجه به گسترش شیوع کرونا و توصیه‌های وزارت بهداشت و کادر درمان به ماندن در منزل، این برنامه منتفی شد.

وی تصریح‌ کرد: ما در انجمن نگاه سبز به دنبال این هستیم که جداسازی زباله از مبدا صورت گیرد چون این کار در آینده می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد که اکنون برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهای لازم ارائه شده که بعد از طرح‌ریزی در اختیار سازمان شهرداری قرار خواهیم داد.

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین با بیان اینکه محیط زیست با حیات انسان‌ها مرتبط است، اذعان کرد: متأسفانه مسئولین استان نگاه عمیقی به محیط زیست ندارند به طوریکه چندین طرح و پدیده‌ فوق‌العاده‌ از سوی اعضای انجمن نگاه سبز مطرح است که در این رابطه چندین بار تقاضای درخواست جلسه با اعضای شورای شهر و مسئولین پسماند شهری را داشتیم که حتی از اینکه بخواهند صحبت‌های ما را بشنوند دریغ کردند.

آلودگی‌ ناشی از نیروگاه شهید رجایی و کارخانه سیمان آبیک مهمترین دغدغه‌ ماست

ملک‌محمدی بیان کرد: آلودگی‌های ناشی از نیروگاه شهید رجایی و کارخانه سیمان آبیک به عنوان مهمترین دغدغه‌ و نگرانی‌ ما در انجمن نگاه سبز است و برای رفع این معضلات به دفاتر نمایندگان مجلس نیز مراجعه داشتیم.

وی عنوان کرد: امسال مراسم پاکسازی برخی جنگل‌ها نظیر جنگل رشتقون را داشتیم که شرایط بسیار اسفناکی داشت به طوریکه علاوه بر نابودی برخی درختان، چندین کامیون زباله جمع‌آوری کردیم و حتی شاهد قاچاق چوب در این منطقه نیز بودیم که سازمان بازرسی کل را در جریان این موضوع قرار دادیم و اکنون در حال پیگیری است.

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین ابراز کرد: پیش از شیوع کرونا هفته‌ای یکبار اعضای انجمن در کنار هم جمع می‌شدند و به جمع‌آوری ته مانده‌های سیگار در مسیر جاده سلامت باراجین می‌پرداختند که بعد از شیوع کرونا نیز چند بار این طرح انجام شد؛ اما چون سلامت اعضا را تهدید می‌کرد سعی کردیم که این برنامه را منتفی کنیم؛ همچنین امسال در روز درختکاری ۱۵۰ نهال توسط انجمن نگاه سبز تهیه و در اراضی ملی کاشته شد.

ملک‌محمدی اذعان کرد: فعالیت انجمن نگاه سبز فقط به داخل استان قزوین ختم نمی‌شود به طوریکه تیم ما حتی بعد از پاکسازی استان در خارج از استان هم برنامه‌هایی دارد به امید روزی که طبیعت خالی از زباله شود.

وی افزود: ما به عنوان دوستداران محیط زیست انتظار داریم که نگاه مسئولین به انجمن‌ها و موسسه‌های مردم‌نهاد عمیق‌تر شود چه بسا که اعضا بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می‌کنند اما متاسفانه برخی نگاه‌ها موجب دلزدگی آنها می‌شود.

فعالیت انجمن نگاه سبز فقط معطوف به داخل استان نیست

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین اذعان کرد: یکی از بحث‌های ما در انجمن نگاه سبز این است که یک فرد بومی در قزوین مسئول حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی باشد تا به عنوان دوستدار طبیعت صدای ما را بشنود درحالیکه متاسفانه نگاه خوبی از سوی مسئولین به محیط‌زیست و منابع طبیعی وجود ندارد و مسئولین منابع طبیعی هیچ همکاری با ما نداشتند.

ملک‌محمدی تصریح کرد: انتظاری که از مسئولان منابع طبیعی داریم این است که اراضی ملی را در اختیار جوانان قرار دهند، درحالیکه متاسفانه اراضی ملی در برخی مناطق به چراگاه دام‌ها تبدیل شده به طوریكه در روز درختکاری در منطقه‌ای که حضور یافتیم متوجه شدیم که اراضی ملی را به عنوان حق چرا به مردم آن مناطق فروخته بودند و مردم آن مناطق هم هیچ همکاری با ما نداشتند تا آنجا درخت بکاریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ انجمن حمایت از محیط‌زیست و منابع طبیعی در استان به ثبت رسیده است، گفت: امیدوارم که مسئولین به انجمن نگاه سبز اعتماد کنند تا بتوانیم محیط زیست و منابع طبیعی استان قزوین را به عنوان میراث آیندگان حفظ کنیم.

عضو انجمن نگاه سبز در قزوین تصریح کرد: فرهنگ سازی و مسئولیت‌پذیری برای محافظت از محیط زیست باید در سنین پایین به ویژه مهاد کودک و مدارس ابتدایی شروع شود تا بچه‌ها با محیط‌زیست دوست باشند؛ لذا نقش آموزش و پرورش در این میان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

ملک‌محمدی بیان کرد: امیدوارم رسانه‌ها با پرداختن به این موضوعات مردم را با حس مسئولیت‌پذیری در قبال طبیعت آشنا کنند و رسانه ملی نیز با پخش فیلم‌ها و برنامه‌های مختلف در راستای حفظ محیط زیست گام بردارد.

وی در پایان گفت: از مردم تقاضا دارم که ویروس کرونا را جدی بگیرند و به جهت رعایت حال کادر درمان همچنین برای حفظ جان خود و عزیزانشان از تجمع در روز سیزده‌بدر خودداری کنند تا بعد از ریشه‌کن شدن آن باز هم بتوانیم دورهمی‌های بدون دغدغه برگزار کنیم.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان