۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شب عید با دستپاچگی و انفعال دولت، به آشفته‌بازار دلالان تبدیل شد/ رفتار آگاهانه مردم شرایط بحرانی را مدیریت کرد
کد خبر: ۳۴۸۹۹۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۲ ساعت: ۱۳:۵۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از پازل چندوجهی تنظیم بازار؛

شب عید با دستپاچگی و انفعال دولت، به آشفته‌بازار دلالان تبدیل شد/ رفتار آگاهانه مردم شرایط بحرانی را مدیریت کرد

مدیریت منفعلانه و فشار دولت باعث شد که شب عید را با بازاری پرالتهاب پشت سر بگذاریم و طعم شیرین سال نو به کام بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد تلخ شود.

شب عید با دستپاچگی و انفعال دولت، به آشفته‌بازار دلالان تبدیل شد/ رفتار آگاهانه مردم شرایط بحرانی را مدیریت کرد
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی در کنار شیوع کرونا؛ شرایط بحرانی و سختی را در این یک سال برای بیشتر مردم به وجود آورد به طوری که حتی تهیه اقلام اساسی و مصرفی خانوار هم به یک مشکل اساسی برای مردم تبدیل شده بود.

با این وجود مردم در ماه‌ها و روزهای منتهی به پایان سال امیدوار بودند که دولت با تثبیت و تعدیل قیمت‌ها حداقل روزهای با آرامشی را در بازار رقم بزند و مردم بتوانند بدون نگرانی و دغدغه شب سال نو را جشن بگیرند اما در عمل گویا آشفتگی بازار تمامی نداشت تا جایی که مسئولین در لحاظات آخر و به اصطلاح در دقیقه نود به فکر مدیریت بازار افتادند که باید گفت نوش دارو پس از مرگ سهراب بود البته اگر بتوان نام نوش دارو را بر سوءمدیریت‌ها گذاشت!

استان قزوین هم متاثر از این شرایط کلان و برخی مسائل داخلی مربوط به استان نیز چالش‌های متعددی را از نایاب شدن روغن تا کمبود و گرانی مرغ داشت که چنین وضعیت آشفته‌ای برای استانی که خود قطب تولیدات کشاورزی و دام و طیور و یکی از قطب‌های تولیدی و صنعتی کشور است، بعید بود.

علی رغم وفور کالاها که به اذعان مسئولین استان قزوین، هیچ کمبودی در هیچ حوزه‌ای وجود نداشت اما باز هم شاهد صف‌های طولانی برای تهیه اساسی‌‍ترین کالاها در شب عید بودیم اما علی رغم سوء مدیریت و بی خیالی دولت در مدیریت بازار نیز رفتار آگاهانه مردم و تامین کشور و استان از منابع، نیز سبب شد که این شرایط از مرز بحران عبور نکند.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با ارزیابی عملکرد کلی دولت در حوزه اقتصاد اظهار کرد: ما مشکلات حادی در کشور نداریم و این مسئله مبتنی بر این است که به تولید داخلی بها دهیم و چرخه اقتصادی را بر پایه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل نیز حرکت دهیم.


مرتضی امیری نژاد ادامه داد: تنها راه حل مشکلات کنونی کشور تکیه بر توان داخلی و بها دادن به نیروی جوان است و از طرفی هم مسئولین ما باید روحیه انقلابی و جهادی را داشته باشند؛ اگر بحث اقتصاد مبتنی بر نفت را کنار بگذاریم و اقتصاد مقاومتی را چشم انداز قرار دهیم؛ قطعا می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی دلیل دستپاچگی دولت در مدیریت بازار را تمرکز صفرتاصد آن در سیاست خارجی در این هشت سال دانست و گفت: متاسفانه دولت از ابتدا هم اعتقادی به توجه و استفاده از منابع و ظرفیت‌های داخلی نداشت که در نتیجه می‌بینیم حتی در مدیریت کوچکترین مسئله در بازار شب عید هم منفعلانه و بی اثر عمل می‌کند که طبیعتا آسیب جدی را به مردم وارد می‌سازد.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: یک زمانی مسئولی کارآمد نیست و عذرخواهی می‌کند و مردم هم می‌پذیرند، اما یک زمانی هم مسئولی علی رغم اینکه ناکارآمد است و سوءمدیریت دارد اما با فرافکنی و دروغ با جامعه مواجهه می‌کند این به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

وی اذعان کرد: شرایط بحرانی کنونی باید تلنگری جدی برای دولتمردان در این چند ماهه پایانی عمر دولت باشد؛ علت این ناکارآمدی هم دل بستن دولتمردان به غرب و عدم تکیه به توان داخلی و جوانان کشور است.

امیری نژاد در پایان گفت: دولت درصدد است که موضوعات و مشکلات اقتصادی را به نگاه به بیرون مرتبط کند به طوری که طی این سال‌ها وعده داده که با حل تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی هم حل می‌شود اما در عمل چیزی ندیدیم.


به گزارش صبح قزوین؛ در روزهای پایانی سال و با توجه به اعتراضات و مطالبات مردمی نیز درخواست‌های مردم را با مطالبه‌گری از مسئولین ارشد استان قزوین به گوش آن‌ها رساندیم و علت چنین آشفته‌بازاری را جویا شدیم.

معاون استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، اظهار کرد: در بحث افزایش قیمت عواملی مانند مواد اولیه موثر است که از سمت کارخانه و تولیدکننده این افزایش اتفاق می‌افتد؛ اما این گرانی‌ها باید منطقی و قانونی باشد و با برنامه‌ریزی صورت گیرد لذا سازمان‌های نظارتی و تعزیرات حکومتی ملزم هستند که کنترل‌های جدی بر قیمت‌ها داشته باشند.

منوچهر حبیبی افزود: به اندازه کافی کالاهای اساسی در سطح استان قزوین داریم؛ اما گاهی می‌بینیم که به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها برای خرید بیش از اندازه مراجعه می‌شود به طوری که برخی با تصور تعطیلی بازار در دو هفته پایانی سال یا کمبود کالا دست به این کار می‌زنند.

وی ادامه داد: در بحث گوشت و مرغ هم مشکلی نداریم؛ به طوری که دو برابر نیاز استان قزوین کشتار می‌شود؛ اما آن چیزی که از مردم انتظار داریم این است که به شایعات کمبود اقلام توجه نکنند.

این مقام مسئول در پایان گفت: کالاهای اساسی به اندازه نیاز و حتی بیش از نیاز مصرف استان قزوین پیش‌بینی و ذخیره‌سازی شده است؛ از جمله میوه که در سردخانه‌ها ذخیره شده است.

به گزارش صبح قزوین؛ نظارت بخش مهمی از کنترل بازار است که معمولا نقص در این سیستم تاثیر بسزایی در آشفتگی بازار دارد؛ از این رو یکی از مطالبات مهم مردم در این حوزه است که نظارت جدی بر قیمت‌ها و ثبات در بازار است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین درباره اقدامات این سازمان در گفت‌وگو با صبح قزوین اظهار کرد: طرح نوروزی با محوریت اقدامات پیشگیرانه برگزار می‌شود که اجرای مرحله نخست آن از 15 تا 29 اسفندماه سال99 و مرحله دوم از یکم تا 20 فروردین ماه سال جدید پیش‌بینی شده است؛ شهروندان می‌توانند شکایات را از طریق سامانه 135 تعزیرات حکومتی اعلام کنند.


وی ادامه داد: با اجرای طرح نوروزی، تشدید گشت‌های مشترک سیار تعزیرات حکومتی به همراه بازرسان سازمان صمت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در مراکز خرید، فروشگاه‌ها و بازار افزایش یافته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی با تشکیل پرونده نسبت به صدور حکم در اسرع وقت و خارج از نوبت اقدام می‌شود.

هوشنگ محمدی یادآور شد: عمده مراکز مورد هدف در اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز با توجه به شیوع کرونا مراکز عمده تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله رستوران‌ها، بیرون برها، پزندگی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اغذیه‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، مراکز توزیعی، مراکز خدماتی، انبارها، سردخانه‌ها، میدان‌های میوه و تره بار، جایگاه‌های سوخت، کلینیک‌ها، داروخانه‌ها، فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و آمبولانس‌های خصوصی است.
 
وی اذعان کرد: گشت‌های تعزیرات حکومتی در مراکز عرضه کالا متمرکز شده و این مرجع به محض اعلام تخلف ورود می‌کند و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط نظارتی، اقدامات لازم را در راستای پیشگیری از تخلفات احتمالی انجام می‌دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: از ابتدای اسفندماه سال‌99 تاکنون به هزار و 500 پرونده رسیدگی شده که بیش از هزار و 200 مورد آن مربوط به کالا و خدمات و تخلفات صنفی، 114 مورد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز و بیش از 160 پرونده در حوزه بهداشت، دارو و درمان بوده است.

محمدی ابراز کرد: بیشترین تخلفات حوزه قاچاق مربوط به دخانیات و البسه، کالا و خدمات، کم فروشی، گران فروشی و فروش خارج از شبکه محسوب می‌شود؛ درصد عملکرد تعزیرات بالای 97 درصد و مبلغ ریالی محکومیت در رای بیش از 79 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته بر کنترل وضعیت بازار گفت: هم‌اکنون شعب ویژه تخصصی تشکیل شده و گشت‌های مشترک سیار تعزیرات حکومتی به صورت روزانه حضور دارند و برای کمک به دستگاه‌های نظارتی همراه با رئیس شعبه سیار تعزیرات به محل تخلفات مراجعه کرده و از وضعیت پخش در بازار بازدید می‌کنند.

به گزارش صبح قزوین؛ مدیریت منفعلانه و فشار دولت باعث شد که شب عید را با بازاری پرالتهاب پشت سر بگذاریم و طعم شیرین سال نو به کام بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد تلخ شود هر چند همدلی و کمک‌های مومنانه از سوی خود مردم باعث التیام این دردها شد اما جای مدیریت منسجم و مقتدر در بازار کالاهای اساسی خالی بود.

باوجود وفور کالاها در کشور و تولید بسیاری از این اقلام در داخل، مشاهده چنین وضعیت آشفته‌ای جای سوال دارد که مهمترین عامل آن چیزی جز سؤمدیریت و‌ بی‌خیالی دولت نیست.
انتهای پیام/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان