۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کالای لوکسی که دیگر به سفره شب عید مردم راه ندارد/ حقوق به ریال و خرج به دلار!+قیمت انواع آجیل
کد خبر: ۳۴۸۸۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از بازار آجیل در آستانه نوروز؛

کالای لوکسی که دیگر به سفره شب عید مردم راه ندارد/ حقوق به ریال و خرج به دلار!+قیمت انواع آجیل

گرانی و کوچک شدن جیب مردم باعث شده تا آجیل به یک کالای لوکس تبدیل شود؛ آنهایی هم که برای تهیه آجیل به بازار می‌روند در نهایت ترجیح می‌دهند آجیل به مقدار اندک و فقط به میزان مصرف خود خرید کنند.

کالای لوکسی که دیگر به سفره شب عید مردم راه ندارد/ حقوق به ریال و خرج به دلار!+قیمت انواع آجیل
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ بوی عید درحالی به مشام می‌رسد که مجبوریم برای دومین سال پیاپی نوروز را با حضور ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک آغاز کنیم.

گرچه به نظر می‌رسد امسال ترس از این ویروس منحوس کمرنگ‌تر شده و مردم در تکاپوی خرید برای سال نو هستند؛ اما هیچ‌کدام از این جنب‌و‌جوش‌ها و خرید کردن‌ها نباید بهانه‌ای برای عادی‌انگاری و نادیده گرفتن کرونا باشد.

یکی از اقلام مختص به شب عید، آجیل است. خریدی که این روزها برای خیلی از خانواده‌ها بسیار گران تمام می‌شود.

یک شهروند قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین درباره خرید آجیل شب عید اظهار کرد: قیمت‌ها روز به روز بالاتر می‌رود؛ دیگر حتی نمی‌شود نیم‌کیلو پسته یا فندق خرید، باید گرمی خرید کنیم.

خریدآجیل عید فقط برای مصرف خانواده
وی افزود: سال‌های قبل می‌توانستیم برای پذیرایی از مهمان آجیل‌ خریداری کنیم؛ اما شخصا یکی دوسال اخیر فقط برای خوراک خانواده آجیل خریده‌ام؛ بااین اوضاع گرانی بعید می‌دانم تا سال بعد برای خود و خانواده‌ام نیز بتوانم آجیل بخرم.

شهروند دیگر قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کرد: خرید آجیل یکی از رسوماتی است که اغلب مردم هرسال نزدیک عید آن را انجام می‌دادند؛ اما همین رسومات ساده که نهایتا یک یا دوبار در عید و شب یلدا انجام می‌شد کم کم به دست فراموشی سپرده شده است.


وی افزود: قیمت آجیل واقعا سرسام‌آور است و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند سفره شب عیدشان بدون آجیل باشد؛ اما برای کسانی مانند من که درخانه فرزند کوچک داریم خرید آجیل نه برای خودمان، بلکه برای دلِ فرزندانمان واجب به نظر می‌رسد.

حقوق کفاف گرانی را نمی‌دهد
این شهروند در ادامه گفت: از مسئولین خواهش می‌کنم سر‌وسامانی به قیمت‌ها بدهند؛ حقوق ماهیانه‌ای که اغلب مردم می‌گیرند کفاف این گرانی را نمی‌دهد؛ آمدن سال جدید که باید موجب خوشحالی همه باشد؛ بااین گرانی‌ها خیلی‌ از مردم را ناشاد می‌کند.
 
یک دیگر از شهروندان قزوینی که مشغول خرید آجیل بود؛ به خبرنگار اقتصادی صبح قزوین گفت: این روزها آجیل به یک کالای لوکس تبدیل شده، ضمن اینکه کسانی هستند که از وضعیت بازار و گرانی سواستفاده می‌کنند و جنس خود را به اسم‌های مختلف، مثلا پسته رفسنجان اصل و یا وارداتی چندین برابر عرضه می‌کنند.

وی افزود: زمانی مردم می‌خواستند تا با راه‌اندازی کمپین‌های مختلف برای عدم خرید آجیل موجب کاهش قیمت‌ها آن شوند؛ اما حالا که خیلی‌ها به دلیل گرانی نمی‌توانند آجیل خریداری کنند؛ شاهد هستیم بازهم روز به روز نرخ‌ها افزایشی است.
این شهروند قزوینی تصریح کرد: امروز که برای خرید آجیل به بازار آمده‌ام از دیدن قیمت‌ها بسیار متعجب شدم؛ دست روی هر جنسی که می‌گذاری و از گرانی گلایه می‌کنی می‌گویند قیمت دلار بالا رفته است؛ مردم به ریال حقوق می‌گیرند و به دلار خرج می‌کنند.

نرخ انواع آجیل شب عید
یک فروشنده آجیل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین درمورد نرخ آجیل شب عید اظهار کرد: در مورد آجیل مخلوط چهار نوع قیمت وجود دارد؛ آجیل ۱۳۰هزار تومانی که بدون بادام زمینی است؛ آجیل شش مغز شب یلدا با قیمت ۳۳۰ هزار تومان؛ آجیل ۱۷۰ هزار تومانی و آجیل چهار مغز(فندق، بادام هندی، بادام درختی، پسته) با قیمت ۲۷۰‌تومان عرضه می‌شود.


وی افزود: در تک فروشی همه جا قیمت یکسان است؛ هم اکنون پسته قزوین و فندقی ۱۹۵ هزار تومان، پسته احمدآقایی ۲۴۵ هزار تومان، بادام درختی ایرانی بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ هزار تومان، فندق با نوسان قیمت بالا ۲۴۰ هزار تومان، بادام هندی ۴۲۰هزار تومان و مغز فندق ۴۷۰ هزار تومان است.

افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته
این فروشنده با اشاره به نوسان قیمت‌ها گفت: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته خیلی افزایش پیدا کرده است و این مسئله همه را آزرده خاطر می‌کند؛ زیرا قدرت خرید مردم هرچه پایین‌تر باشد، فروش ما نیز کمتر می‌شود.

علیجانی درباره میزان خرید مردم بیان کرد: باوجود اینکه امسال فروش ما نسبت به پارسال بیشتر شده است اما سال‌های قبل مردم میانگین سه یا چهار کیلو آجیل خریداری می‌کردند؛ اما امسال باتوجه به اینکه قیمت‌ها بالاست، مردم فقط به اندازه مصرف خودشان آجیل می‌خرند.

زیان کرونا بر صنف آجیل و خشکبار
وی تصریح کرد: تعطیلی ۱۷روزه‌ای ‌که به دلیل کرونا داشتیم بسیار من و هم صنفی‌هایم را متضرر کرد؛ لذا از مردم خواهش می‌کنم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

این آجیل فروش قزوینی در پایان گفت: خیلی‌ها در این شرایط وقتی وارد مغازه آجیل فروشی می‌شوند تقاضای دست زدن و تست کردن آجیل‌ها را دارند و همین کار باعث شیوع بیماری می‌شود و متاسفانه بعضی اوقات شاهدیم که برخی از مردم رعایت نمی‌کنند.


گران می‌خریم؛ گران می‌فروشیم
یکی دیگر از فروشندگان آجیل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کرد: مردم هنگام خرید آجیل از گرانی آن گلایه می‌کنند؛ این درحالی است که همه چیز گران شده و این فقط مربوط به آجیل و خشکبار نیست؛ فروشندگان اجناسشان را گران می‌خرند و مجبورند گران نیز بفروشند؛ حتی با پایین آمدن نرخ دلار نیز نمی‌توانیم باری را که گران خریده‌ایم ارزان به فروش برسانیم.

وی افزود: گران شدن آجیل به سود فروشندگان هم نیست؛ زیرا وقتی قدرت خرید مردم پایین می‌آید، فروش ما نیز کم می‌شود از طرفی خرید بار جدید هم پول می‌خواهد؛ در این اوضاع دیگر کسی با چک و نسیه جنس نمی‌دهد؛ حال اگر فروشنده‌ای مانند من اجاره‌نشین هم که باشد وضع خیلی سخت‌تر می‌شود.

کاظمی در پایان گفت: تعطیلی‌های ناشی از محدودیت‌های کرونایی بسیار به شغلم صدمه زد؛ با اینکه اکنون پرداخت اجاره بهای مغازه برایم دشوار است؛ اما امیدوارم با پایان یافتن کرونا و کاهش قیمت‌ها، شغل ما نیز رونق پیدا کند.

افزایش۳۰ الی ۲۰۰درصدی قیمت آجیل
جواد خشکباری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین درباره افزایش قیمت آجیل و خشکبار اظهار کرد: قیمت‌ها نسبت به پارسال از ۳۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است؛ بیشترین افزایش قیمت‌ها نیز مربوط به بادام‌هندی، بادام پسته و عموما آجیل‌های وارداتی است که تحت تاثیر نوسانات دلار قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: از آنجایی که قیمت‌ها بالاست و توان خرید مردم پایین، فروش آجیل و خشکبار نسبت به پارسال حدود ۵۰درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قزوین ادامه داد: سال ۹۸ و مخصوصا سال ۹۹ صنف آجیل‌فروشان هیچ سودی نکرده‌اند و هزینه و درآمدشان اصلا باهم هم‌خوانی ندارد؛ دولت نیز کمکی به این صنف نکرده است.

خشکباری در پایان گفت: امیدوارم هرچه زودتر این مشکل حل شود، وضعیت مالی مردم بهبود پیدا کند و کرونا نیز از بین برود؛ چرا که اگر توان خرید مردم بالا برود وضع همه صنوف خوب می‌شود.

به گزارش صبح قزوین؛ گرانی و کوچک شدن جیب مردم باعث شده تا آجیل به یک کالای لوکس تبدیل شود؛ آنهایی هم که برای تهیه آجیل به بازار می‌روند در نهایت ترجیح می‌دهند آجیل به مقدار اندک خرید کنند؛ این وضعیت جدا از تاثیر مستقیمی که بر روحیه مردم و خریدارانی داشته که از خرید مایحتاج عید محروم هستند؛ باعث خراب شدن کاسبی مغازه‌داران نیز شده است که این امر ضرورت رسیدگی به وضعیت موجود و جلوگیری از گرانی‌ها را هرچه بیشتر آشکار می‌کند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان