۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین حرکت جهادی که خانه به خانه پیش می‌رود/ فعالیت خودجوش مسجدی‌ها این بار در میدان مقابله با کرونا
کد خبر: ۳۴۸۷۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرک مهرگان؛

حرکت جهادی که خانه به خانه پیش می‌رود/ فعالیت خودجوش مسجدی‌ها این بار در میدان مقابله با کرونا

اهالی مسجد موسی‌بن جعفر(ع) شهرک مهرگان همگام با سایر نهادها با شیوع کرونا برای کمک به آسیب‎‌دیدگان پای کار آمدند و با همت جهادی برای اجرای طرح شهید سلیمانی از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

حرکت جهادی که خانه به خانه پیش می‌رود/ فعالیت خودجوش مسجدی‌ها این بار در میدان مقابله با کرونا
حجت‌الاسلام سید مجتبی علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرک مهرگان اظهار کرد: از همان اوایل اسفند ماه سال گذشته که بحث محدودیت‌های کرونایی آغاز شد با اعضای اصلی هیئت امنای مسجد و همچنین کادر خواهران جلسه‌ای در راستای رسیدگی به مشکلات برگزار کردیم که متاسفانه در همان اوایل برنامه، تعطیلی مساجد اعلام شد.
 
وی افزود: ما مسجد را بر ۳۴محور پایگاه قرار دادیم تا بتوانیم در این شرایط بحرانی کمکی داشته باشیم؛ لذا تمام همسایگان، کسبه‌ها، کارگران ساختمانی و خانواده‌های زنان سرپرست خانوار، معتادین، کودکان و نوزادان و کهنسالان را شناسایی کردیم.
 
مسئول اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرک مهرگان تصریح کرد: شهرک مهرگان هزار بلوک ۲۴واحدی و حدود ۷۰هزار جمعیت دارد؛ لذا یک نقشه عملیاتی کامل برای مهرگان طرح شد و مردم با تمام قدرت برای کمک به تیم مسجد موسی‌ابن جعفر ورود پیدا کردند.
 
علی‌اکبری اذعان کرد: تمام بانوانی که دستی به هنر خیاطی داشتند، پای کار آمدند به طوریکه ما توانستیم ۵۰هزار ماسک که در آن برهه زمانی بسیار کمیاب بود را تولید کنیم، برخی چرخ خیاطی‌های خود را به مسجد آورده و حدود ۱۲چرخ خیاطی را نیز فراهم و پارچه آن را از طریق شهرداری تامین کردیم.
 
تولید روزانه ۱۲۰۰ ماسک قابل شست‌وشو
 
امام جماعت مسجد موسی‌ابن جعفر(ع) مهرگان بیان کرد: روزانه حدود هزار و ۲۰۰ماسک تولید می‌کردیم و شب‌ها توسط گروه‌های جهادی، خانه‌به‌خانه به تعداد اعضای خانواده ماسک قابل شستشو توزیع می‌شد به طوریکه تقریبا توانستیم تمام مهرگان را تحت پوشش قرار دهیم و از این طریق جامعه آماری خوبی را از طریق دریافت شماره تلفن‌ مدیران ساختمان و افراد نیازمند جمع‌آوری کنیم.
 
وی با بیان اینکه بحث ضدعفونی بلوک به بلوک ساختمان‌ها از دیگر اقداماتی بود که توسط گروه‌های جهادی صورت گرفت، ادامه داد: روزانه با دو خودروی نیسانی که در اختیار گرفته بودیم ضدعفونی تمام مناطق مانند بلوک‌ها، درب‌ها، آسانسورها، راه‌پله‌ها، انباری‌ها و مناطق عمومی و مدارس را طبق نقشه عملیاتی طرح‌ شده در مسجد، محله به محله انجام می‌شد.
 
علی‌اکبری درمورد خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی ابراز کرد: این اقدام پیش‌ از طرح شهید سلیمانی نیز اجرا می‌شد، به طوریکه دو اکیپ از مسجد اعلام آمادگی کرده بودند و با پوشیدن لباس مخصوص و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مواردی همچون خرید اقلام مورد نیاز آنها یا شستشوی لباس‌ها و کمک به بیماران کرونایی فعالیت می‌کردند.
 
مسئول اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرک مهرگان اضافه کرد: روزانه یک وعده شربت آبلیمو و عسل و آب هویج تهیه کرده و به همراه الکل برای موارد ضدعفونی به درب منازل افراد مبتلا به کرونا می‌رساندیم.
 
شناسایی بیماران کرونایی جهت خدمات رسانی به آنها

وی عنوان کرد: آمار بیماران کرونایی تقریبا هر سه روز یکبار به صورت به روز در اختیار ما قرار می‌گرفت و ما آن‌ها را تا زمان بهبود پشتیبانی می‌کردیم تا مانع از گسترش شیوع ویروس کرونا شویم به طوریکه تقریبا هر سه روز یک بار ۳۵ تا ۴۰ نفر مبتلا معرفی می‌شد  که به همه آن‌ها خدمات ارائه می‌کردیم.

 
امام جماعت مسجد موسی‌ابن جعفر(ع) بیان کرد: در طرح جامع آماری با مراجعه به درب منازل، یک هزار و ۱۷۰ نیازمند واقعی را شناسایی و به صورت منطقه‌ای فازبندی کردیم و برای هر فاز یک مسئول تعیین شد تا بتوانیم خدمات لازم را به آنها ارائه دهیم.
 
علی‌اکبری ابراز کرد: بحث درمان تمام خانواده‌های نیازمند به صورت رایگان انجام می‌گرفت؛ به طوریکه هماهنگ کردیم هر نوع نسخه دارویی و درمانی و بحث پاراکلینیکی مانند سونوگرافی، رادیولوژی و آزمایش را به مسجد ارائه دهند تا هزینه‌ آن پرداخت شود.
 
توزیع مستمر بسته‌های غذایی و معیشتی
 
مسئول اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرک مهرگان با بیان اینکه در بحث احسان و غدیر ۱۴هزار پرس غذای گرم، طبخ و بین نیازمندان توزیع شد، افزود: در بحث معیشتی نیز هر ۲۰ روز یکبار یک بسته غذایی و در مناسبت‌های خاص نیز غذای گرم پخته و در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و در ماه مبارک رمضان به طور مستمر وعده‌های سحری و افطاری تهیه و توزیع می‌شد.

 
وی اظهار کرد: از آنجایی که اغلب ساکنین شهرک مهرگان درآمد متوسط رو به پایین دارند، در مباحث شارژ ساختمان، پرداخت اجاره، تامین پول پیش منزل و انشعابات آن‌ها نیز ورود کردیم به طوریکه توانستیم حدود ۱۰۰میلیون تومان هزینه بابت این مسائل بپردازیم. 
 
امام جماعت مسجد موسی‌ابن جعفر(ع) شهرک مهرگان با اشاره به اینکه تامین بسته معیشتی و کمک‌های مالی همچنان ادامه دارد، بیان کرد: ماهیانه ۸۰ میلیون تومان با همکاری خیرین سطح استان قزوین، کارخانه‌داران شهرک صنعتی کاسپین و شهر صنعتی البرز تامین و به نیازمندان کمک می‌کنیم.
 
علی‌اکبری ادامه داد: در کنار این کمک‌ها؛ نیاز اقلام فرهنگی‌ دانش‌آموزان را تهیه و در اختیارشان قرار دادیم؛ همچنین کلاس‌های فرهنگی را با حضور اساتید برجسته به منظور افزایش سطح فرهنگی برای خانواده‌ها برگزار می‌کنیم تا از این طریق بتوانیم مردم را نسبت به امور فرهنگی و اجتماعی آگاه سازیم.
 
شناسایی بیش از هزار نیازمند واقعی در شهرک مهرگان
 
مسئول اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرک مهرگان اضافه کرد: طی رایزنی‌هایی که با دادستانی انجام شد، ۳۰۰سهمیه برای پذیرش معتادین به ما تعلق گرفت تا افرادی که از سوی مسجد به کمپ معرفی می‌شوند را به صورت رایگان پذیرش کنند؛ همچنین بنا شد که کمیته امداد در دو تا سه ماهی که فرد سرپرست خانوار در کمپ حضور دارد، ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه به خانواده‌هایشان بپردازد.
 
وی با اشاره به طرح ایجاد اشتغال برای افراد بیکار آسیب‌دیده از کرونا بیان کرد: برای اجرای این طرح‌ با کمک خیرین دستگاه‌های مبل شویی به مبلغ ۴۰میلیون تومان از طریق مسجد خریداری شده و یک مرکز خدماتی راه‌اندازی کردیم که اکنون ۱۰نفر در آن مشغول به کار هستند.
 
علی‌اکبری ادامه داد: همچنین پشت مسجد یک کارگاه تولیدی در زمینه پاک کردن شاه‌پر بوقلمون راه‌اندازی شده که برای مواردی نظیر تزئین دور مانتو و آباژورها استفاده می‌شود؛ اکنون ۴۰ نفر از اعضای سرپرست خانوار دارای مشکل‌ مالی آنجا مشغول به کار شدند که با توجه به ارزش‌افزوده مناسب از تولیدات، همه نیروها ماهیانه حقوق ثابت دارند.



امام جماعت مسجد موسی‌ابن جعفر(ع) ابراز کرد: شهرک مهرگان سه مسجد به نام‌های امیرالمومنین(ع)، نبی اکرم(ص) و موسی ابن جعفر(ع) دارد که محوریت طرح شهید سلیمانی با مسجد موسی ابن جعفر(ع) است که ۵۰ نفر نیز به صورت شبانه‌روزی و جهادی به ما کمک می‌کنند.

خدمات رسانی به نیازمندان و بیماران کرونایی ادامه دارد
 
وی اذعان کرد: همچنین از طریق ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در البرز ماهیانه ۵۰۰بسته به شهرک مهرگان اختصاص می‌یافت و مابقی بسته‌ها را نیز از طریق خیرین تامین می‌کردیم و هر ۲۰روز یکبار بین تمام نیازمندان سطح شهرک توزیع می‌شد که هنوز هم این طرح‌ ادامه داد.
 
علی‌اکبری بیان کرد: طی رایزنی‌ با ستاد علوی توانستیم حدود ۲۵میلیون تومان بابت هزینه اجاره منازل جذب کنیم و برای اجاره‌‌های عقب افتاده نیازمندان به حساب صاحبان منازل واریز کنیم؛ همچنین ۲۰دستگاه تبلت تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم و برای افرادی که به دلایل مختلف شرایط استفاده از فضای مجازی را نداشتند معلم در نظر گرفتیم که به صورت محدود و سه نفره آموزش‌های لازم را در مسجد فراگیرند.
 
وی در پایان گفت: با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خوشبختانه وضعیت مهرگان از نظر کاهش ابتلا به ویروس کرونا خوب است اما همچنان از مردم تقاضا داریم تعاملات خود را با مسجد حفظ کنند؛ چراکه گروه‌های جهادی به صورت مستمر ۲۰ساعت در مسجد حضور دارند و خدمات‌رسانی در زمینه‌های غذایی و دارویی همچنان ادامه دارد.
 
انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان