۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیش از ۵۰درصد محصولات باغی مربوط به انگور است/ ۳هزار متقاضی تسهیلات داربستی کردن باغات انگور
کد خبر: ۳۴۸۷۰۳ نویسنده: علی اکبری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ساعت: ۱۲:۵۹ ↗ لینک کوتاه

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی قزوین درمصاحبه با صبح‌قزوین:

بیش از ۵۰درصد محصولات باغی مربوط به انگور است/ ۳هزار متقاضی تسهیلات داربستی کردن باغات انگور

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از تولید ۶۵۰هزار تنی محصولات باغی استان قزوین حدود ۴۰۰هزار تن به عبارتی بیش از ۵۰ تا ۶۰درصد محصولات مربوط به انگور است.

بیش از ۵۰درصد محصولات باغی مربوط به انگور است/ ۳هزار متقاضی تسهیلات داربستی کردن باغات انگور
علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در مورد داربستی کردن باغات انگور در سطح استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین حدود 76هزار هکتار باغ دارد که بیش از 32 هزار هکتار از آن مربوط به باغ انگور است.

وی افزود: از تولید 650هزار تنی محصولات باغی استان قزوین حدود 400هزار تن به عبارتی بیش از 50 تا 60درصد این محصولات مربوط به انگور است و رتبه دوم تولید انگور و رتبه اول تولید کشمش به استان قزوین در کشور اختصاص دارد.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به فواید داربستی کردن باغات انگورتصریح کرد: افزایش کیفیت محصولات تولیدی از جمله فواید داربستی کردن باغات است؛ از این رو طی 20سال گذشته به شکل الگویی و دو سال نیز به صورت جهشی برای داربستی کردن باغات اقدام کردیم.

وی عنوان کرد: هم اکنون سطوح باغات داربستی استان بیش از 5هزار و 300هکتار است و خوشبختانه الگویی شده برای سایر باغداران به طوریکه اکنون بیش از سه هزار متقاضی برای پنج هزار هکتار از باغات استان داریم.

اکبری بیان کرد: در سال جاری متاسفانه اعتبار کم‌بهره برای موضوع نداشتیم و این یک طرح ملی است که استان قزوین در این زمینه پیش‌رو بوده و هیچ استانی به اندازه قزوین در داربستی کردن باغات فعال نبوده است.

پرداخت 7میلیارد تومان تسهیلات طی پنج سال گذشته برای داربستی کردن باغات 

وی ادامه داد: طی پنج سال گذشته بیش از هفت میلیارد تومان به شکل یارانه و تسهیلات برای داربستی کردن باغات پرداخت کردیم و جهشی در باغات داربستی اتفاق افتاد؛ اما متاسفانه در سال جاری نتوانستیم این موضوع را ادامه دهیم و یارانه‌ای هم امسال پرداخت نشد.

این مقام مسئول بیان کرد: برای تحقق این امر نامه نگاری‌های متعددی با وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی اتفاق افتاده است و طرح حالت ملی به خود گرفته است چون بیش از 10 استان از قزوین آموزش می‌بینند چراکه استانی پیش رو بودیم.
 
وی عنوان کرد: در ردیف استانی فقط الگوسازی، ترویج و آموزش انجام می‌شود که با تحقق این امر هم اکنون باغداران متقاضی داربستی کردن هستند.
 
اکبری تصریح کرد: درخواست داریم نمایندگان مجلس و استاندار این موضوع را در هیئت دولت مطرح کنند تا مثل دو محصول گندم و زیتون که ردیف ملی دارند این اتفاق در رابطه با انگور در کل کشور هم انجام شود؛ زیرا مهمترین محصولات صادراتی کشور پس از پسته و زعفران مربوط به کشمش است.
 
وی در پایان گفت: متاسفانه اعتبار دست ما نیست و اختصاص تسهیلات کم‌بهره نیازمند عزم ملی و ردیف ملی است، هم اکنون در زمینه زیتون و گندم و مبارزه با آفات عمومی مثل ملخ و سن گندم در استان حمایت می‌شود؛ اما در سال جاری از داربستی کردن باغات نتوانستیم حمایت کنیم؛ البته برای تحقق این امر نامه نگاری و جلسات و مراجعات انجام شده است اما باید یک ردیف اعتباری خاص برای داربستی کردن و انگور و کشمش مصوب شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان