۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دلتنگی عشاق برای ۳روز مهمانی خدا در بهار معنویت/ کرونا، جای خالی اعتکاف را نمایان‌تر کرد!
کد خبر: ۳۴۸۵۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۸ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از برکت ماه رجب؛

دلتنگی عشاق برای ۳روز مهمانی خدا در بهار معنویت/ کرونا، جای خالی اعتکاف را نمایان‌تر کرد!

اعتکاف یکی از مراسم‌هایی است که به دلیل شیوع کرونا امسال نیز همچون سال گذشته برگزار نمی‌شود؛ اما بدون شک همه علاقمندان به حضور در این مراسم پرفیض معنوی دلتنگ روزی هستند که بتوانند دوباره تجربه گذشته خود را تکرار کنند.

دلتنگی عشاق برای ۳روز مهمانی خدا در بهار معنویت/ کرونا، جای خالی اعتکاف را نمایان‌تر کرد!
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ کرونا با آمدنش زندگی همه مردم دنیا را زیر و رو کرد و حتی ساده‌ترین چیزها را هم تحت شعاع قرار داد.
 
شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی دیدار اعضای خانواده، دورهمی‌های دوستانه و حتی دست دادن‌های مکرر روزانه یا شرکت در محافل و مراسم‌های مختلف به حسرتی برای همگان تبدیل شود.
 
هرچند سالی که گذشت به دلیل شیوع کرونا شرایط سختی برای همه رقم خورد؛ اما این ویروس کوچک در پس همه زشتی‌هایی که داشت به ما آموخت که بهتر ببینیم و بیشتر قدر داشته‌های خود را بدانیم.
 
این روزها ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کووید۱۹ مساجد و محافل مذهبی را هم تعطیل کرده و بسیاری از نمازگزاران دلتنگ حضور در مساجد هستند.
 
اعتکاف نیز یکی از مراسم‌هایی است که به دنبال تصمیم ستاد ملی کرونا امسال نیز همچون سال گذشته برگزار نمی‌شود؛ اما بدون شک همه علاقمندان به حضور در این مراسم پرفیض معنوی دلتنگ روزی هستند که بتوانند دوباره تجربه گذشته خود را تکرار کنند؛ چراکه اعتکاف موهبتی است که تا کسی در آن فضا قرار نگیرد لذت حضورش را درک نمی‌کند.

 
اعتکاف بهترین زمان برای گفتگو با خالق هستی‌بخش

سهیلا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به حال و هوای مراسم اعتکاف اظهار کرد: انسان‌ها گاهی اوقات در زندگی نیاز به سکوت و تنهایی دارند تا بی‌دغدغه با خدای خود خلوت کرده و ناگفته‌های خود را با خدای خویش در میان بگذارند.
 
وی افزود: اعتکاف بهترین فرصت برای گفتگوی درونی با پروردگار و هستی‌بخش این دنیای فریبنده است؛ زیرا روزها از پی هم می‌آیند و هر روز با وجود دستیابی به خواسته‌های دیروز، بدون اینکه شاکر برآورده شدن آرزویمان باشیم، در پی به دست آوردن آرزوهای جدید در حال تلاش هستیم و این روند همچنان در حال تکرار است.
 
اعتکاف، نعمت الهی است اگر به دیده بصیرت به آن نگاه کنیم
 
این بانوی جوان تصریح کرد: هر روز که می‌گذرد بیشتر غرق زرق و برق دنیا شده و از معنویات و هدف اصلی آفرینش دورتر می‌شویم؛ در این میان ماه رجب و مراسم اعتکاف، نعمت الهی است البته اگر به دیده بصیرت به آن نگاه کنیم.
 
وی بیان کرد: سالی که در مراسم اعتکاف شرکت کردم، رهایی از دغدغه‌ها و مشغله‌های زندگی و اتصال به مبدا هستی و راز و نیاز با خدا، حس و حال معنوی و آرامش و نشاط غیرقابل وصفی به من بخشید به طوریکه احساس سبکبال شدن داشتم.
 
اعتکاف فرصتی دوباره برای خلوت و آشتی با خداست
 
زهرا جارچی دیگر شهروند قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین در وصف اعتکاف گفت: اعتکاف فرصتی دوباره برای خلوت و آشتی با خدا و انس بیشتر با اوست؛ چراکه ما خیلی وقت‌ها در پیچ و خم زندگی و روزمرگی‌ها و در شلوغی‌های بازار دنیا، خود و خدایمان رافراموش می‌کنیم؛ درصورتی که اصلی‌ترین نیاز ما، نیاز به ارتباط با پروردگار است.
 
وی که در سال‌های گذشته توفیق چهار بار شرکت در مراسم اعتکاف را داشته است؛ بیان کرد: در سه روز اعتکاف تلاش داشتیم تا با تفکر در ابعاد مختلف زندگی افق دیدمان را گسترش بدهیم و فقط مشغول به مسائل کوچک و شخصی مان نباشیم.


این شهروند قزوینی تصریح کرد: اعتکاف نه تنها دامن انسان را از گناهان و خطاهاى گذشته پاک مى‌کند، بلکه در معتکف ایمنى خاصى ایجاد کرده و آینده او را نیز بیمه مى‌کند و امیدوارم به زودی با ریشه‌کنی ویروس کرونا امکان حضور همگان در این مراسم پرفیض معنوی فراهم شود.
 
در مراسم اعتکاف گویی تسبیح ملائک را می‌شنیدم و حال عجیبی داشتم
 
اعظم اصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: سال‌ها پیش وقتی چند تن از دوستانم به من پیشنهاد کردند که برای مراسم اعتکاف راهی مسجد شویم، چیز زیادی از اعتکاف و حال و هوایش نمی‌دانستم ولی برایم حس عجیب و غریبی داشت که دوست داشتم حداقل یکبار آن را تجربه کنم.
 
وی افزود: آن سال وقتی وارد مسجد شدم با انبوه جمعیتی مواجه شدم که مشتاقانه در گوشه و کنار حیاط و حجره‌های مسجد بساط عاشقی شان را پهن می‌کردند و از بدو ورود با خود و خدای خویش خلوت می‌کردند و به قرائت قرآن و عبادت مشغول می‌شدند.
 
این شهروند قزوینی گفت: حال و هوای معتکفین برایم ناشناخته بود چون اولین بارم بود که معتکف می‌شدم؛ اما همان سحر روز اول که بیدار شدم حس عبادت و نیایش در من شکوفا شد و کم کم احساس می‌کردم که به خدا نزدیک‌تر می‌شوم، عطر صلوات و راز و نیاز مسجد را پر کرده بود و گویی تسبیح ملائک را می‌شنیدم و حال معنوی عجیبی داشتم.
 
وی ادامه داد: مراسم پرفیض ام داوود برایم بسیار جالب بود، احساس دل بریدن از دنیا و نزدیک شدن به خدا را داشتم و طعم شیرین عبادت را می‌چشیدم و به قدری به حال و هوای خوب مسجد انس گرفته بودم که وقت بازگشت بغض گلویم را گرفته بود و زیبایی این احساس در این بود که در چهره همه معتکفین این حس و حال مشترک قابل مشاهده بود.
 
بهرامی در پایان گفت: خیلی دوست دارم پس از تمام شدن این فاجعه منحوس کرونا، دوباره به اعتکاف بروم چون چند سالیست که از حال و هوای آن روزها دور شده‌ و آن احساسات ناب و خالصانه خلوت با معبود را فراموش کرده‌ام.

 
صبوری و سبکبالی از جمله برکات حضورم در مراسم اعتکاف بود
 
زهرا حسینی دیگر شهروند قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین گفت: برای من اعتکاف مثل دریایی بود که من نیز همچون ماهی در آن دنیای بی‌کران غرق بودم بدون آنکه بدانم در چه فضای نابی هست.
 
وی افزود: وقتی انسان غرق در نعمت است متوجه عظمت و خوبی آن نمی‌شود من نیز بعد از اعتکاف متوجه شدم چقدر رحمت، برکت و حس خوب در آن مراسم معنوی نهفته بود.
 
این بانوی قزوینی تصریح کرد: اعمالی که در مراسم اعتکاف بیان شده است باعث می‌شود تا بفهمیم چقدر در زندگی توانستیم نفسمان را کنترل کنیم و چقدر با آن جنگیدیم یا اینکه برعکس، موافق امیال نفسانی خود حرکت کردیم.
 
وی اضافه کرد: از جمله برکات حضورم در این مراسم رسیدن به حس صبر و سبک‌بالی بود و احساس می‌کردم خدا لطف بزرگی در حقم کرده که توانستم در اعتکاف شرکت کنم.
 
حسینی در پایان گفت: آن سال من به نوعی برای امتحان کردن خودم در مراسم اعتکاف شرکت کردم که به شدت علاقه‌مند شدم؛ اما متاسفانه سال‌های بعد سعادت حضور نداشتم.
 
لحظات ناب خدایی شدن را می‌شود در اعتکاف درک کرد

مهسا کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اینگونه در وصف حضورش در مراسم اعتکاف گفت: وقتی برای اولین بار اعتکاف می‌رفتم با خودم تصمیم گرفتم تا گوشی‌ام را که اصلا نمی‌توانستم آن را از خود جدا کنم با خودم به مراسم نبرم.
 
وی افزود: بالاخره بدون گوشی به مراسم اعتکاف رفتم و سه روز فقط خودم بودم و خودم و انگار از تمام عالم و آدم، دور شده بودم، هرچند اطرافم معتکفین زیادی بودند اما گویا آنها نیز تعلقی به دنیا نداشتند و همه آمده بودند تا برای خدا خالص شوند و این لحظات ناب را تنها می‌شود در اعتکاف درک کرد.
این جوان قزوینی تصریح کرد: در مراسم زیبای ام داوود چه کسی فکرش را می‌کرد که منِ تنبل که معمولا دیر به دیر به سراغ قرآن و دعا می‌رفتم چند ساعت بنشینم و کلی دعا و قرآن بخوانم.
 
وی در پایان گفت: اعتکاف برای من یک فرصت تکرار نشدنی بود و امیدوارم حداقل یکبار دیگر مزه شیرینش را بچشم.
 
اعتکاف یعنی بستری مناسب برای خودشناسی و خداشناسی
 
زهرا امیری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: تاکنون دو بار تجربه حضور در اعتکاف را دارم و آن زمان، به شدت نیازمند داشتن خلوت بودم و احساس می‌کردم در این مراسم می‌توانم به خدا نزدیک‌تر شوم.
 
وی افزود: سه روز به دور از هیاهوی معمول زندگی و دور از همه آشنایان و وابستگان در اعتکاف لحظاتی را تجربه کردم که تا آن روز حس نکرده بودم.
 
این شهروند قزوینی گفت: بیش از هر چیز دیگر شب زنده‌داری معتکفین در دل شب و عبادت در زیر آسمان مسجد النبی از شب تا سحر برایم جذاب و خواستنی بود و من به شدت شیفته حال و هوای سحر بودم و با تمام وجودم حس می‌کردم که خدا صدای مرا می‌شنود.
 
وی بیان کرد: اعتکاف به عقیده من بهترین فرصت برای خلوت کردن با خداست و اگر توانش را داشتم هر سال که امکان برگزاری اعتکاف بود در این مراسم شرکت می‌کردم.
 
امیری عنوان کرد: تنها ذهنیتی که از اعتکاف دارم این است که در این سه روز خود را بیشتر بشناسی و خودت را پیدا کنی و به این فکر کنی که در طول یکسال گذشته چه بر تو گذشته و چقدر از خدا فاصله گرفته‌ای.

 
لحظات خاص و زیبای ایام اعتکاف را فراموش نمی‌کنم
 
فاطمه حسن‌پور مادر جوان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین گفت: چند سال پیش با تشویق دوستان مسجدی‌ام برای کمک به تدارکات و پشتیبانی در مراسم اعتکاف مسجد جامع قزوین شرکت کردم.
 
وی افزود: اولین باری که رفتم فضای اعتکاف برایم کاملا معمولی و بیشتر شبیه به یک دورهمی دوستانه بود که هر شب تا سحر با دوستان بیدار می‌ماندیم و نماز و دعا می‌خواندیم.
 
حسن‌پور تصریح کرد: البته مدام به این شکل نبود که فقط نماز بخوانیم و عبادت کنیم، بلکه ساعاتی هم به گفتگو و خنده و شوخی یا طرح مباحث جدی و صحبت کردن پیرامون آن  می‌گذشت و در واقع همه چیز کاملا به جا و برنامه‌ریزی شده بود.
 
وی بیان کرد: متاسفانه پس از ازدواج و بچه‌دار شدن دیگر فرصت شرکت در اعتکاف پیدا نکردم، اما لحظات خاص و زیبای آن ایام را فراموش نمی‌کنم و امیدوارم در سال‌های آتی مجدد شرایط حضور در این مراسم برایم مهیا شود.
 
سه روز وقف انسان برای خدا در اعتکاف
 
رقیه ملاحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین گفت: توفیق نصیبم شد که چند باری مهمان ویژه خدا در مراسم اعتکاف باشم. اعتکاف فضای عجیب و غریبی دارد؛ زیرا یک سری قوانین خاص خود دارد و معتکفین ملزم به رعایت این قوانین هستند.
 
وی افزود: در اعتکاف انسان سه روز خودش را برای خدا وقف کرده و از دنیا و تعلقات مادی دل کنده و مشغول راز و نیاز می‌شود. اعتکاف فرصتی برای اندیشیدن در  فلسفه خلقت و در واقع بستری برای خودشناسی و خودسازی است.

این فعال رسانه بیان کرد: در سه روز اعتکاف انسان دلبستگی و ارتباط خاصی با حضرت حق پیدا می‌کند و به خدا نزدیک‌تر می‌شود و نعمتی است که تا کسی در آن فضا قرار نگیرد لذت حضور در محضر الهی و با خدا بودن را درک نمی‌کند.
 
وی اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا، گویی خدا به شکلی دیگر انسان‌ها را آزمایش می‌کند و ما از بسیاری از نعماتی که تاکنون داشتیم و به چشم ما نمی‌آمد محروم شدیم.

ملاحسنی تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا و ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی خیلی از محافل به ویژه محافل مذهبی و نماز جماعت و جمعه تعطیل شده و باعث شده که امسال اعتکاف نداشته باشیم.
 
وی ادامه داد: هرچند سخت است اما این ایام هم فرصتی است برای اینکه قدر نعمتی که داشتیم بیشتر بدانیم و اگر کرونا ریشه کن شود مطمئنا این دلتنگی موجب می‌شود مجدد در مراسم اعتکاف شرکت کنیم و دوباره آن لحظات ناب را تجربه کنیم.
 
این شهروند قزوینی در پایان گفت: دعا می‌کنیم سال بعد کرونا از سر بشریت برداشته شود و بتوانیم در اعتکاف سال‌های بعد شرکت کنیم.
 
در مراسم اعتکاف، گویی معتکفین برای خدایی شدن با هم رقابت داشتند
 
زهره مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: بهترین اعتکافی که شرکت داشتم مربوط به سالی بود که در مسجد جامع بودم و همه مشغول عبادت بودند و گویی برای خدایی شدن با هم رقابت داشتند و از یکدیگر اعمال روزهای اعتکاف را جویا می‌شدند.

وی افزود: هرکسی همه همت خود را به کار می‌گرفت تا در این سه روز نهایت بهره را برده و بیشتر با خدا انس بگیرد؛ به طوریکه برخی برای استفاده بهتر از این خلوت معنوی ترجیح می‌دادند تنها و بدون دوستان یا نزدیکان در این مراسم حضور پیدا کنند.
 
این شهروند قزوینی گفت: در مراسم اعتکاف برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود و آن فضا و برنامه‌ها طوری است که انسان ناخودآگاه به سمت نزدیکی با خدا هدایت می‌شود.
 
وی عنوان کرد: به حدی شوق حضور در مراسم اعتکاف را داشتم که همواره نگران بودم مبادا کاری یا مشکلی پیش آید که مانع حضورم در اعتکاف شود.
 
مظفری بیان کرد: فضای اعتکاف دانشجویی خیلی عالی و ناب بود به طوری که شیرینی آن هنوز در خاطرم هست و متاسفانه کرونا چنین فرصتی را از ما گرفته است.
 
وی عنوان کرد: تمایل جوانان و نوجوانان با هر تیپ و ظاهری برای حضور در اعتکاف در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته بود و این به نوعی از رویش‌های انقلاب بود.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان