۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین حمایت از فرزندان زنان سرپرست خانوار جزو دغدغه‌های مجلس است/استاندار قزوین در عملکرد سلیقه‌ای مدیران زن بازنگری کند
کد خبر: ۳۴۸۴۹۰ نویسنده: فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۵ ساعت: ۱۳:۱۷ ↗ لینک کوتاه

عضو فراکسیون زنان مجلس درمصاحبه با صبح‌قزوین:

حمایت از فرزندان زنان سرپرست خانوار جزو دغدغه‌های مجلس است/استاندار قزوین در عملکرد سلیقه‌ای مدیران زن بازنگری کند

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه حمایت از فرزندان زنان سرپرست خانوار یکی از دغدغه‌های مجلس است، گفت: در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار جلساتی با بیمه سلامت برگزار کردیم تا بتوانیم پوشش بیمه‌ای آنان را تکمیل کنیم.

حمایت از فرزندان زنان سرپرست خانوار جزو دغدغه‌های مجلس است/استاندار قزوین در عملکرد سلیقه‌ای مدیران زن بازنگری کند

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت مشاغل خانگی اظهار کرد: مشاغل خانگی از چند جنبه حائز اهمیت است که می‌توان به مواردی از جمله استحکام خانوادگی، رسیدگی همزمانی به همسرداری و فرزندپروری، تولید اقتصادی، تربیت فرزندان خلاق و کارآمد و تقویت فرهنگ کار و تلاش در خانواده‌ها اشاره کرد.

وی افزود: در واقع ما حمایت از مشاغل خانگی را صرفاً به عنوان مباحث اقتصادی نمی‌نگریم بلکه مشاغل خانگی یک سبک زندگی ایرانی و اسلامی است که برای حمایت از آن، برنامه‌هایی در مجلس از جمله فراکسیون زنان در نظر گرفته شده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: همچنین ما سعی کردیم نشست اقتصاد خانواده محور را در مجامع آسیایی دنبال کنیم و آن را به عنوان یک فرهنگ نهادینه کنیم.

وی بیان کرد: در داخل کشور به دنبال تغییر الگوهای روابط و تعامل کار هستیم؛ همچنین حمایت از شرکت‌هایی که می‌توانند سرمایه‌های خرد، کوچک و زنان خانه‌دار را حمایت کنند و تشکیل تعاونی‌های مشاغل خانگی و حمایت از تعاونی‌هایی که بانوان سرپرست آنها هستند نیز از برنامه‌های در دستور کار مجلس است.

محمدبیگی با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید در عرصه توانمندسازی زنان اهمیت بالایی دارد، ابراز کرد: در واقع کار مجلس قانونگذاری و اجرای آن بر عهده دولت است؛ لذا ما از دولت درخواست داریم که در این حوزه، کار را به خوبی اجرا کند و همچنین در حوزه طرح توانمندسازی زنان به دنبال ایجاد بازارچه‌های فروش محصولاتی هستیم که توسط بانوان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: عمده کارهایی که تاکنون در کشور انجام شده مبتنی بر توانمندسازی اشتغال زنان یا توانمندسازی کارآفرینی در زنان است در حالیکه بعد از تولید، بازاریابی، مشتری‌یابی، برندینگ، رسیدن محصول به دست مشتری و تداوم بازار پایدار از معضلات اشتغال بانوان است.

نماینده مردم قزوین در مجلس ابراز کرد: از طریق نشست با سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت کار و امور اجتماعی و معاون امور خانواده ریاست جمهوری به دنبال حل مسائل اشتغال بانوان هستیم.

طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تاکنون به مجلس ارائه نشده است

وی اذعان داشت: طرح جامع توانمندسازی زنان ابتدا در حد یک لایحه بود سپس به عنوان یک پیش‌نویس به شورای اشتغال کشور ارائه شد که دولت با این کار به دنبال راه‌اندازی ۵۰واحد توانمندسازی زنان بود.

محمدبیگی اضافه کرد: در مورد طرح جامع توانمندسازی زنان ۹جلسه در هیئت دولت برگزار شد و در نهایت در ۲۹اردیبهشت ماه سال ۹۸ به تایید و تصویب هیئت وزیران رسید؛ اما ۱۹تیر ماه که هیئت وزیران این لایحه را برای اصلاحیه بند ت ماده۸۰ به سازمان برنامه و بودجه فرستاد با مخالفت مجلس همراه شد.

وی ادامه داد: ابتدا هیئت دولت در نظر داشت که این طرح را وارد مجلس نکند و مطرح می‌کردند، این برنامه در دستورالعمل مجلس نیست اما برای تصویب، یک برنامه جامع و کاملاً جهت دار بود که باید به مجلس ارائه می‌شد و مرکز پژوهش‌های مجلس روی این طرح اعلام نظر می‌کرد در حالیکه لایحه اصلاحیه بند ت ماده ۸۰ در مجلس دهم وارد کمسیون شده و در کمیسیون برنامه و بودجه رای ‌آورد و زمانی که در حال ورود به صحن بود مجلس ۱۱ روی کار آمد.

محمد بیگی افزود: اکنون در مجلس ۱۱ مجدد درخواست اصلاحیه بند ت ماده ۸۰ شد که در کمیسیون برنامه و بودجه رد شد چرا که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نظر داشت که ۵۰ واحد توانمندسازی زنان را بدون نظر مجلس اجرا کند.

وی ادامه داد: طی جلسه‌ای که با این نهاد داشتیم درخواست کردیم که این طرح وارد کمیسیون مجلس شود تا بررسی و و اصلاحیه لازم انجام و به یک طرح ملی تبدیل شود اما تاکنون هیچ درخواستی از سوی آن‌ها به طور کامل به مجلس ارائه نشده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس ابراز کرد: اکنون عملا طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در نهاد امور خانواده ریاست جمهوری در حال انجام است در حالیکه در مجلس تصویب نشده است.

وی بیان کرد: اهداف دولت و مجلس در این زمینه باهم تعارض دارند که در صورت ورود به مجلس باید طبق بند ت ماده ۸۰ بررسی و بعد بودجه واگذار شود در غیر اینصورت مجلس تا زمانی که طرحی را بررسی نکند بودجه‌ای به آن اختصاص نخواهد داد.

وی تصریح کرد: در طرح توانمندسازی دولت، سلامت جسمی و روحی زنان در نظر گرفته نشده بلکه عمدتا مبتنی بر اشتغال‌زایی، تسهیلات، اشتغال زنان روستایی و بحث توانمندسازی زنان برای مدیریت است اگرچه سال‌های گذشته از طرف سازمان برنامه و بودجه به این طرح اعتبار اختصاص داده شده اما مجلس طبق قانون تا زمانی که طرحی را بررسی نکند نمی‌تواند بودجه‌ای برای آن در نظر بگیرد.

در طرح توانمندسازی دولت، سلامت جسمی و روحی زنان در نظر گرفته نشده است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در حال تدوین بودجه برای توانمند سازی زنان از طریق سازمان‌های بهزیستی، کمیته امداد و گروه‌های جهادی برای پروژه‌هایی که مربوط به کارآفرینی است تا از این طریق اقدام کند

محمدبیگی درباره مشکلات ضمانت تسهیلات مشاغل خانگی توضیح داد: نهاد خانواده و زنان ریاست جمهوری در زمینه تسهیلات کار کرده تا ضمانت بانک برای زنان آسان‌تر شود و زنان شاغل بتوانند از پروانه مشاغل خود به عنوان ضمانت استفاده کند و در این رابطه رایزنی‌هایی با بانک‌ها انجام شده اما به نظر می‌رسد که زنان شاغل هنوز نتوانستد به تفاهم مناسبی با بانک‌ها برسند و بانک‌ها رابطه ضعیفی با زنان سرپرست خانوار دارند.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه سامانه بانک اطلاعاتی این طرح هنوز کامل نشده است، ادامه داد: بخشی از سامانه اطلاعاتی این طرح توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی و بخشی به خارج از کشور ارائه می‌شود که این روند مورد تایید مجلس نیست چراکه مجلس معتقد است که تبادل اطلاعات با هر کشوری باید مطابق با قوانین امنیتی کشور انجام شود.

وی عنوان کرد: در سامانه اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار، اطلاعات کاملی در مورد تعداد فرزندان زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته نشده و ناقص است در حالیکه مسئولیت زن سرپرست خانواده با چند فرزند یا تک فرزند متفاوت است که این موضوع به نهاد خانواده و زنان ریاست جمهوری نیز اطلاع داده شده تا به سامانه اطلاعاتی افزوده شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک اضافه کرد: متاسفانه تعداد دستگاه‌های متولی حمایت از زنان سرپرست خانوار بسیار زیاد است که این کثرت موجب ایجاد چندگانگی مسئولیت زنان سرپرست خانوار می‌شود و همین عامل موجب شده که دستگاه‌ها با عملکرد جزیره‌ای، گاها با هم‌پوشانی یا موازی کاری مواجه شوند که در این میان تعدادی از زنان سرپرست خانوار رها می‌شوند.

محمدبیگی با اشاره به اینکه حمایت از فرزندان سرپرست خانوار یکی از دغدغه‌های مجلس است، تصریح‌کرد: در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار جلساتی با بیمه سلامت برگزار کردیم تا بتوانیم پوشش بیمه‌ای آنان را تکمیل کنیم همچنین در بودجه ۱۴۰۰ مواردی با عنوان پوشش بیمه زنان سرپرست در نظر گرفته شده که نیاز به تصویب دارد.

متاسفانه از اندیشه‌های عمیق و نیروهای فکری زنان استفاده‌ای نمی‌شود

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به عملکرد سلیقه‌ای مدیریتی بانوان در استان قزوین اظهار کرد: تمام اقشار بانوان فعال جامعه از هر صنف یا گروه سیاسی باید دیده شود چون مسئله زنان تنها مسئله یک جناح یا گروه سیاسی خاصی نیست بلکه به عنوان مسئله تمام جامعه است و زن موفق باید برای تمام جامعه الگو باشد.

وی ابراز کرد: زمانی که بانوان پست مدیریتی برعهده می‌گیرند باید سعی کنند با گروه‌های مختلف سیاسی ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها به گفت‌وگو بپردازد و در صورت هرگونه انتقاد پذیرای آن باشد؛ اگر در حوزه مسئولیتی و اجرایی کم‌کاری شود قطعا مطالبه خواهم کرد و از استاندار قزوین درخواست دارم که در عملکرد سلیقه‌ای زنان در سیستم اجرایی استان بازنگری کنند.

نماینده مردم قزوین در مجلس اذعان داشت: یکی از اشکالات عمده دولت روحانی در سطح کلان کشور، این است که امور زنان عملکرد سلیقه‌ای دارد و متاسفانه موضوع زن چالش سیاسی این دولت است که عمدتا در حوالی انتخابات و برای مقاصد سیاسی از زنان استفاده می‌شود که بسیار آزار دهنده است درحالیکه جایگاه زن بسیار بالاست.

محمدبیگی در پایان گفت: متاسفانه از اندیشه‌های عمیق و نیروهای ذهنی و فکری زنان استفاده‌ای نمی‌شود؛ اگرچه می‌گویند به دنبال ۳۰درصد سهمیه مدیریتی هستیم اما موارد شایستگی و شایسته‌سالاری در این درصد مدیریتی زنان دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که در استان باید یک بازنگری ویژه صورت گیرد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان