۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کانون‌های فرهنگی سبزه‌میدان دستخوش برخورد سلیقه‌ای مدیران نشود/ مرکز فرهنگی_مذهبی شهر باید تپنده بماند
کد خبر: ۳۴۸۳۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از یک مطالبه‌گری؛

کانون‌های فرهنگی سبزه‌میدان دستخوش برخورد سلیقه‌ای مدیران نشود/ مرکز فرهنگی_مذهبی شهر باید تپنده بماند

دغدغه تخریب یا تغییرکاربری دو مرکز فرهنگی واقع در سبزه میدان قزوین، این روزها دغدغه جدی فعالان فرهنگی شهر قزوین است که در مقابل، شهرداری این اطمینان را می‌دهد که هچ گونه تغییرکاربری صورت نخواهد گرفت اما در این میان برخی گمانه‌زنی‌ها باعث بروز عدم اعتماد و اطمینان در مستاجران این مراکز و مردم شده است.

کانون‌های فرهنگی سبزه‌میدان دستخوش برخورد سلیقه‌ای مدیران نشود/ مرکز فرهنگی_مذهبی شهر باید تپنده بماند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ دو مرکز عرضه محصولات فرهنگی واقع در سبزه‌میدان شهر قزوین بیش از دو دهه است که نه تنها به شهروندان قزوینی بلکه به کل استان خدمات ارائه می‌دهد؛ به طوری که از دورترین تا نزدیک‌ترین مناطق استان قزوین برای تهیه محصولات فرهنگی و مذهبی به این دو کانون مراجعه می‌کنند.

اما مدتی است که کانون عرضه محصولات فرهنگی و مذهبی شهر قزوین با چالش‌هایی مواجه شده که عمده آن به پروژه‌های شهری بازمی‌گردد و زمزمه تخلیه این دو کانون به بهانه ساماندهی پیاده راه سبزه میدان و پروژه دولتخانه صفوی، باعث نگرانی شهروندان و فعالان در این کانون‌ها شده است.

ابوالفضل حدادزادگان که مسئول کانون توحید است در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره مشکلات پیش رو، اظهار کرد: فعالیت این مراکز تا حدی جامع و پاسخگوی نیاز مردم بوده که طی این 20سال بسیاری از هیئت‌ها، مردم و حتی از روستاهای محروم و دوردست جهت تهیه اقلام دینی و فرهنگی مانند قرآن، پوستر و این قبیل اجناس با ما ارتباط می‌گرفتند یا مراجعه می‌کردند و تلاش کردیم به نحو شایسته ارائه خدمت کنیم.

مطالبه ما از مسئولان عدم تعطیلی دو مرکز فرهنگی شهر قزوین است

وی افزود: مطالبه ما از مسئولان شهری این است که این دو مرکز فرهنگی به هیچ عنوان تعطیل نشوند و با تعیین راه موقت به فعالیت خود ادامه دهند؛ شنیده‌ها حاکی از این است که این دو مکان قرار است به مسائل گردشگری و رفاهی مانند کافی شاپ تبدیل شود که با هویت و قدمت بیش از دو دهه این اماکن در تناقض است.

این فعال فرهنگی اذعان کرد: تاکنون سعی داشتیم که مشکل را به گونه‌ای با ایجاد تعامل با مدیران شهری حل کنیم اما متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده است؛ همچنین باید توجه داشته باشیم که از لحاظ تخصصی و نقشه تعریف شده برای این دو مجموعه نیز به هیچ عنوان بحث تخریب پیش‌بینی نشده است.

حدادزادگان یادآور شد: از طرفی هم پیمانکار درصدد است تا این دو فضا را در طول پروژه در اختیار داشته باشد تا بتواند انبار تجهیزات و محل استراحت کارگران قرار دهد در حالی که این کارها با دو کانکس مستقر در پروژه هم قابل اجراست.

وی بیان کرد: ما هم به شهرداری اعلام کردیم که دو متر راه برای تردد این دو مرکز تعیین کنند که برای ما کفایت می‌کند تا از تعطیلی این مراکز فرهنگی جلوگیری شود؛ چراکه نبود این دو مرکز یک خدشه بزرگ در چهره فرهنگی شهر ایجاد خواهد کرد.

به گزارش صبح قزوین؛ دو مرکز فرهنگی واقع در سبزه میدان شهر قزوین به کانون توحید و هیئت حسین جان تعلق دارد که همه مردم از هر طیفی آشنایی کامل و اُنس خاصی با محصولات فرهنگی و مذهبی آن دارند به طوری که همه قزوینی‌ها این اطمینان را دارند که هرآنچه که از محصولات فرهنگی بخواهند نیز در این مراکز می‌توانند تهیه کنند.

آنچه که امروز دغدغه فعالان فرهنگی و مردم شهر قزوین شده، بحث آینده نامعلوم این مرکز فرهنگی است که معلوم نیست در گیرودار پروژه ساماندهی و بهسازی سبزه میدان چه سرنوشتی داشته باشد؛ از طرفی هم مسئولان این کانون‌های فرهنگی از وعده‌های مدیران و مسئولان پروژه اطمینان خاطر ندارند.

هیچ گونه تغییرکاربری در کانون‌های فرهنگی سبزه‌میدان قزوین صورت نمی‌گیرد

آرش رشوندآوه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان اظهار کرد: پروژه بازآفرینی سبزه میدان به عنوان بخشی از طرح ساماندهی دولتخانه صفوی از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به قزوین در سال 82 است.

وی افزود: جلسه‌ای در استانداری قزوین با حضور متولیان امر از جمله معاون میراث فرهنگی کشور، استاندار و معاون استاندار، شهردار و رئیس میراث فرهنگی وقت در سال 95 برگزار و قرار شد فعالیت‌های مربوط به دولتخانه صفوی از جمله سبزه‌میدان که بالغ بر 10 هکتار است، توسط شهرداری دنبال شود.

پروژه پیاده‌روی سبزه‌میدان یک طرح کاملا مطالعه شده است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین بیان کرد: سال 95 مشاور دولتخانه صفوی به عنوان مشاور راهبردی پروژه سبزه‌میدان انتخاب شد و طرح ساماندهی دولتخانه صفوی و پروژه پیاده‌روی سبزه‌میدان یک طرح کاملا مطالعه شده است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح ساماندهی دولتخانه صفوی را از سال 95 شروع کرده و مکاتبانی را با مسئولان دو کانون فرهنگی مستقر در مرکز میدان آزادی از سه سال گذشته و در سال‌جاری انجام دادیم که به دلیل تقارن با مناسبت‌های مذهبی اجرای پروژه به تعویق افتاده است.

این مقام مسئول گفت: دوکانون مستقر در سبزه‌میدان را به عنوان فضاهای فرهنگی در نظرگرفتیم و قرار نیست این فضاها تخلیه شود و تغییر کاربری در آن صورت بگیرد.

فضای دو کانون مستقر در سبزه‌میدان نیازمند بهسازی و اصلاح است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین اذعان کرد: جلسه‌ای با مسئولان دو کانون برگزار شده و اعلام کردیم فضای جایگزین به صورت موقت تا پایان بازسازی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: مسئول این دو کانون نگران عدم بازگشت به محل مورد نظر بودند که دستوری توسط شهردار مبنی بر انعقاد تفاهم‌نامه‌ صادر شد؛ در نظر نداریم فضای این دومجموعه را غیرفعال کنیم و معتقدیم فضای این دو مجموعه نیازمند بهسازی و اصلاح است.

رشوندآوه گفت: ورودی‌‎های دوکانون مناسب و استاندارد نیست و افرادی که شرایط ایده‌آلی ندارند؛ نمی‌توانند به راحتی وارد این فضاها شوند؛ لذا در طرح بازسازی این دو مجموعه طرح‌هایی برای تردد بهتر درنظرگرفته شده است.

پیش‌بینی طرح‌های کاملا فرهنگی در اجرای پروژه پیاده‌روی سبزه‌میدان

این مقام مسئول اذعان کرد: باتوجه به اینکه کلیات طرح ساماندهی دولتخانه صفوی مصوبه سفر مقام معظم رهبری به قزوین و جزو مصوبه ستاد ملی کشور است، طرح‌های کاملا فرهنگی در آن درنظرگرفته شده است.

وی تصریح کرد: تمهیدات لازم برای واگذاری جای معوض از حمام حاج میرحسن تا مغازه کنار عالی قاپو، کنار خانه ابوترابی و از خانه‌های قدیمی در محله بلاغی پیش‌بینی شده و کاربری همان کاربری فرهنگی است و شهردار دستور داده که تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص منعقد شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین با بیان اینکه فضاهای جایگزین شده تقریبا تا حدودی مورد موافقت مسئول دو کانون واقع شده است، ابراز کرد: اجرای پروژه 10 ماه پیش‌بینی شده اما مشاور قول انجام پروژه را در اسرع وقت داده است و امیدواریم پروژه به زودی اجرایی شود.

اجرای پروژه ساماندهی دولتخانه صفوی نیازمند بازه زمانی است

وی بیان کرد: پیمانکار را به اجرای سریع پروژه ساماندهی دولتخانه صفوی موظف کردیم و سراسر پروژه حصارکشی شده است و تحویل سازمان نوسازی و بهسازی می‌شود تا فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی دنبال شود.

رشوندآوه اضافه کرد: اجرای پروژه ساماندهی دولتخانه صفوی نیازمند بازه زمانی است و به دلیل شرایط مالی پروژه هم‌اکنون اجرا می‌شود که به دلیل تقارن برخی مناسبت‌ها و وقفه در اجرا، حاشیه‌هایی ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قزوین با اشاره به اعتبار اجرای پروژه گفت: بودجه سال‌جاری، چهار میلیارد تومان در نظرگرفته شده است که در طرح مشاور دولتخانه صفوی، نازک‌کاری و اصلاح ورودی را پیش‌بینی کردیم و ایجاد فضای مبلمان و اصلاح فضاهای داخلی برعهده مسئول دو کانون است.

مراكز فرهنگی ميدان آزادی در طرح گذر فرهنگی دستخوش مشكل نشود

محسن حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اظهار کرد: فعالیت‌های موثر فرهنگی که طی سالیان متمادی مطالبات فرهنگی شهروندان را در مرکز شهر برآورده می‌کرده در طرح گذر فرهنگی میدان آزادی (سبزه ميدان) نباید دستخوش مشکل شود.

وی با اشاره به اجرای طرح گذر فرهنگی سبزه میدان تاکید کرد: لازم است به تعاملات فرهنگی ایجاد شده در این گذر که سال‌ها مطالبات شهروندان را به خوبی برآورده کرده است، توجه جدی شود.

عضو شورای شهر قزوین تاکید کرد: باید به این موضوع توجه شود که دو مجموعه فرهنگی که سال‌هاست دراین مکان خدمات شایسته‌ای را به شهروندان ارائه می‌کنند و علاوه بر تامین اقلام فرهنگی، بسیج کننده نگاه‌های فرهنگی و جریانات خیرین در بین مجموعه‌های فعال شهر و هیئت مذهبی هستند، در اثر اجرای این طرح دستخوش مشکل نشوند و در طی فعالیت کارگاه دو گذر محدود از شرق و غرب برای این دو مجموعه در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ دغدغه تخریب یا تغییر کاربری دو مرکز فرهنگی واقع در سبزه میدان، این روزها دغدغه جدی فعالان فرهنگی شهر قزوین است که در مقابل، شهرداری این اطمینان را می‌دهد که هچ گونه تغییرکاربری صورت نخواهد گرفت اما در این میان برخی گمانه‌زنی‌ها باعث بروز عدم اعتماد و اطمینان در مستاجران این مراکز و مردم شده است.

باتوجه به سبقه و قدمت فعالیت این مراکز فرهنگی و لزوم حضور و فعالیت پویای این دو مرکز ارزشی و مذهبی در مرکز شهر، ایجاب می‌کند که مدیران شهری با تدابیر بهتر و دقت بیشتری موضوع را دنبال کنند تا در آینده شاهد خسارات معنوی و حتی مادی در معرض نبود این مراکز در قلب پرتکاپوی شهر قزوین نباشیم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان