۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ایرانی‌ها با اقتدار صنعتی مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویی‌های امریکا زدند/ از مونتاژ به صادرکننده جهانی رسیدیم
کد خبر: ۳۴۸۰۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از ثمره انقلاب در حوزه اقتصادی؛

ایرانی‌ها با اقتدار صنعتی مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویی‌های امریکا زدند/ از مونتاژ به صادرکننده جهانی رسیدیم

با بررسی دستاوردهای انقلاب در بخش صنعت استان قزوین مشاهده می‌کنیم که صنایع پیش از انقلاب بیشتر در حوزه مونتاژ بودند؛ اما اکنون صنایع بسیاری با دانش فرزندان این مرزوبوم تولید و حتی صادر می‌شود.

ایرانی‌ها با اقتدار صنعتی مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویی‌های امریکا زدند/ از مونتاژ به صادرکننده جهانی رسیدیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، استان قزوین با توجه به ظرفیت‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی خود همواره نقش موثری در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور داشته و حتی در سال‌های اوج تحریم نیز نگاه سرمایه گذاران داخلی و خارجی به آن معطوف بوده است.

استان قزوین با دارا بودن 19شهرک و ناحیه صنعتی نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی کشور بازی می‌کند؛ در مجموع سه هزار و 437واحد تولیدی و صنعتی در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد هزار و 404واحد تولیدی درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و دو هزار و 33 واحد تولیدی خارج از این شهرک‌ها و نواحی قرار دارند.

در یک شهر و حدود 20شهرک و ناحیه صنعتی استان قزوین بیش از یک هزار و 290محصول صنعتی تولید می‌شود و این استان، رتبه اول تولید صنایع شوینده کشور، تنها تولید کننده و صادرکننده چرخ خیاطی، بزرگترین تولید کننده مخازن سی ان جی، رتبه اول تولید سی دی و دی وی دی، رتبه اول تولید شیشه دارو، رتبه دوم تولید نخ مصنوعی، رتبه دوم شیشه و صنایع وابسته به سیلیس، رتبه سوم صنایع سرامیک و کاشی، رتبه سوم صنایع شیمیایی و رتبه سوم تولید قطعات خودرو را در کشور دارد.

استان قزوین دارای بیش از چهار هزار واحد صنعتی است که 88درصد آن‌ها شامل صنایع کوچک و متوسط می‌شود و بیش از 40درصد اشتغال صنعتی استان قزوین مربوط به این دسته از صنایع است.

این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی در استان قزوین یک شهرصنعتی بیشتر وجود نداشت اما اکنون شهر، ناحیه و شهرک صنعتی در استان وجود دارد و در صنایع نظیر مواد شوینده، شیشه‌های دارویی، نساجی، فولاد، قطعات خودرو، واحدهای بسته بندی و لوازم خانگی جزو رتبه های اول تا ششم کشور هستیم.

نزدیک به هزار واحد تولیدی بهره بردار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین دارای پروانه بهره برداری است که با تکمیل طرح‌های در دست اجرا و ساخت این رقم به هزار و 600مورد افزایش خواهد یافت.

حدود 60درصد واحدهای صنعتی استان قزوین بیرون از محدوده شهرک‌های صنعتی استان قرارگرفته‌اند؛ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حدود 2 هزار و 75جواز تأسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در قزوین صادرشده است.

استان قزوين در روزگار ما به دلیل داشتن شهرك و مجتمع‌هاي متمركز صنعتي همچون البرز، ليا، تاكستان، حيدريه، نــهاوند، آراسنــج و شـهــرك صنعتي تكنولوژي برتر كه بيش از 600واحد توليدي بزرگ را در خود جاي داده يكي از مهمترين مراكز صنعتي كشور به شمار می‌آيد و تنوع توليد را بايد از ويژگی‌های صنايع استان دانست.

هم اينك افزون بر هزار نوع محصول در اين كارگاه‌ها توليد می‌شود كه می‌توان از لوازم خانگی، صنايع غذايی، بهداشتی و دارويی، محصولات شيميايی و سلولزی، فلزی و ريخته‌گری، ماشين سازی و ساخت تجهيزات، نساجی، چرم و پوشاك، خودرو و نيرومحركه، لوازم برقی، الكترونيك و مخابرات، محصولات ساختمانی، ظروف و مخــازن پلاستـيـكی و بـستــه بنـدی و فراورده‌های كانی غير فلزی نام برد كه به خارج از كشور نيز صادر می‌شود.

محسن صالحی نیا دراین باره گفت: امروز صنایع استان قزوین در بیش از 16 شهرک صنعتی این استان فعالیت می‌کنند و در مجموع می‌توان گفت بیش از دو درصد شهرک‌های صنعتی کشور در قزوین قرار دارد و با همین ظرفیت امروز قزوین در تولیدات برجسته در کشور توانسته جزو برترین های صنایع مختلف باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با مشکلات اقتصادی خاصی که در سال‌های گذشته کشور را درگیر کرده است عده‌ای سعی دارند با سیاه نمایی نشان دهند که وضعیت صنایع اسفناک و درحال تعطیلی است؛ در حالی که امروز می‌بینیم بسیاری از واحدهای تولیدی ما با بهره وری بهینه و آگاهی از ظرفیت‌های داخلی توانسته‌اند طرح‌های توسعه خوبی اجرایی کرده یا کیفیت محصول خود را به صورت ویژه‌ای ارتقاء بخشند.

وی همچنین عنوان کرد:  شهرک‌های صنعتی کاسپین یک و دو و شهرک صنعتی البرز امروز جزو شهرک های صنعتی برتر کشور از نظر کیفی هستند و این روند در سایر شهرک‌های صنعتی قزوین نیز ادامه دارد.

هدایت‌الله جمالی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با اشاره به ظرفیت استان در حوزه صنایع اظهار کرد: قزوین از جمله استان‌های صنعتی کشور است که ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد، اگر این صنایع مورد حمایت قرار گیرد شاهد رشد و شکوفایی آن خواهیم بود.

استاندار قزوین بیان کرد: در استان باید آمایش جدیدی از صنعت صورت گیرد تا توسط آن جهت‌گیری‌های صنعتی مشخص و آینده صنعتی ترسیم شود. آب مهم‌ترین مسئله برای صنعت است که در این امر نیز باید ظرفیت‌ها شناسایی شود، حتی برخی از صنایع می‌تواند به‌عنوان قطب مطرح شود.

سعید نبیل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با بیان اینکه استان قزوین با 19شهرک صنعتی به‌عنوان قطب صنعتی پتانسیل بالایی دارد؛ عنوان کرد: بالغ بر 4 هزار و 26واحد پروانه بهره‌برداری فعال دارند که 163هزار نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هزار و 700جواز تأسیس در استان قزوین صادر شده که با سرمایه‌گذاری 20هزار میلیاردی برای 71هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در استان قزوین 17کارگروه اصلی و 47جلسه فرعی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده است که 334مصوبه برای 172 واحد تولیدی در پی داشته است.

وی گفت: سال گذشته 313مصوبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین به ثبت رسید که 391میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد؛ همچنین در سال جاری نیز از محل تسهیلات رونق تولید 11.2میلیارد تومان اعتبار در قالب سه فقره پرداخت شد.

نبیل در پایان گفت: از محل تبصره 18نیز یک فقره تسهیلات در قالب 40میلیارد تومان پرداخت شد و در سال گذشته نیز استان قزوین در پرداخت مستقیم بانک‌ها جایگاه نهم کشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، با بررسی دستاوردهای انقلاب در بخش صنعت در استان قزوین مشاهده می‌کنیم که صنایع پیش از انقلاب بیشتر در حوزه صنایع مونتاژ بودند؛ اما اکنون صنایع بسیاری با دانش فرزندان این مرزوبوم تولید و حتی صادر می‌شود.

در سال‌های پیش از انقلاب در صنعت به مونتاژ اکتفا می‌شد، به طوریکه یکی از مسئولین وقت امریکا در کتاب خاطرات خود نوشته است «قرار نبود که ایران صنعتی بشود بلکه فقط قرار بر این بود که ایران نفت ارزان تولید کند و در قبال آن ما هم مواد مصرفی ایران را تأمین کنیم.»

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان