۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بهترین رژیم غذایی برای کنترل دیابت/ دیابتی‌ها حساس‌ترین گروه در ابتلا به کرونا هستند
کد خبر: ۳۴۷۹۱۶ نویسنده: دکتر سید حمیدرضا قافله باشی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ساعت: ۹:۲۸ ↗ لینک کوتاه

فوق تخصص بیماری‌های غدد مطرح کرد؛

بهترین رژیم غذایی برای کنترل دیابت/ دیابتی‌ها حساس‌ترین گروه در ابتلا به کرونا هستند

فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: متاسفانه افراد مبتلا به بیماری دیابت در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و میزان مرگ‌ومیر در این افراد بیشتر از سایر گروه‌ها‌ست.

بهترین رژیم غذایی برای کنترل دیابت/ دیابتی‌ها حساس‌ترین گروه در ابتلا به کرونا هستند

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ هر چیزی که ما می خوریم در دستگاه گوارش هضم شده و سرانجام به صورت مولکول‌های ساده جذب می‎شود که مواد قندی و نشاسته‌ای به صورت قند ساده یا همان گلوکوز جذب می‌شود؛ در بدن ما هورمونی وجود دارد به نام انسولین که قفل سلول‌ها را باز کرده و سبب می‌شود که گلوکوز وارد سلول شده و برای تولید انرژی به مصرف برسد.

دیابت وقتی ایجاد می‌شود که در بدن ما انسولین کافی برای وارد کردن گلوکوز به داخل سلول‌ها وجود نداشته باشد که این موضوع باعث تجمع گلوکوز در خون شده و در اصطلاح می گوییم که قند خون افزایش پیدا کرده است.

دکتر سید حمیدرضا قافله باشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه بیماری دیابت به علت افزایش بیش از حد قند خون ایجاد می‌شود، اظهار کرد: یکی از علت‌های مهم بروز دیابت، کمبود تولید انسولین در بدن است و در مواردی هم حتی ممکن است انسولین به اندازه کافی در بدن تولید شود اما عملکرد مناسبی نداشته باشد که اصطلاحا به این مورد "مقاومت انسولین" گفته می‌شود.

وی افزود: در مواردی که مشکل اصلی بدن فرد فقدان تولید انسولین باشد اصطلاحا به آن "دیابت نوع یک" گفته می‌شود و اگر مشکل در مقاومت انسولین باشد یعنی انسولین تولید شود اما در بافت‌های بدن عملکرد کافی نداشته باشد "دیابت نوع دو" نام می‌گیرد.

بیماری دیابت در بسیاری از افراد بدون علامت است

قافله باشی تاکید کرد: متاسفانه ممکن است بیماری دیابت در تعداد زیادی از افراد کاملا بدون علامت باشد که این موضوع  مشکل ساز است ولی اگر این بیماری به صورت علامت‌دار بروز داده شود با علائمی مانند ضعف، احساس خستگی، کاهش وزن، پرنوشی، افزایش دفعات ادرار، کاهش وزن علی رقم پرخوری، عدم بهبود زخم‌های پوستی و سطحی، عفونت‌های قارچی، اختلال و تاری در دید ظاهر می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های غدد بیان کرد: معمولاً بیماری دیابت نوع یک در افراد زیر ۳۰ سال بروز پیدا می‌کند و علامت هایی همچون کاهش وزن، افزایش حجم ادرار و پرنوشی در این افراد بارزتر از افراد مبتلای دیگر است.

وی اضافه کرد: افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند معمولاً دچار اضافه وزن هستند و به دلیل اینکه ممکن است بروز این بیماری بدون علامت باشد باید با بروز علائم اولیه، فرد موردنظر زیر نظر پزشک قرار گیرد تا برای تشخیص بیماری اقدامات لازم انجام شود.

 دیابت محدوویت سنی نمی‌شناسد

قافله باشی ابراز کرد: دیابت محدودیت سنی ندارد و از بدو تولد ممکن است که این بیماری در فرد دیده شود و حتی برخی از افراد مسن در سال‌های پایانی عمر خود مبتلا به بیماری دیابت می‌شوند.

فوق تخصص بیماری غدد تصریح کرد: به طور معمول اگر بر اساس نوع دیابت در نظر بگیریم، دیابت نوع یک در افراد زیر ۳۰ سال و دیابت نوع دو در افراد بالای ۳۰ سال دیده می شود و پیک سنی خاصی برای دیابت نوع دو وجود ندارد ولی دیابت نوع یک در سنین بلوغ شیوع بیشتری دارد.

وی افزود: شرایط بیماران دیابت نوع دو بستگی به شرایط هر جامعه یا منطقه دارد و اینکه آیا زندگی، نوع تغذیه و زمینه ژنتیکی سن ابتلا به دیابت را تغییر می‌دهد؟ پاسخ این است که هر عاملی مخصوصا زمینه خانوادگی، ژنتیکی، زندگی بدون فعالیت، افزایش وزن و رژیم غذایی نامناسب هر فرد را مستعد ابتلا به بیماری دیابت نوع دو می‌کند.

فوق تخصص غدد گفت: در خانم‌ها سابقه ابتلا به دیابت بارداری یک علامت بسیار مهم است و در حالت کلی بیماری دیابت تقریبا بین مردان و زنان شیوع نسبتا یکسانی دارد و تفاوت جنسی جدی در این بیماری دیده نمی‌شود.

بیماری دیابت گاها نسل به نسل می‌چرخد

قافله باشی با اشاره به اینکه دیابت می‌تواند زمینه خانوادگی و ارثی داشته باشد، عنوان کرد: این بیماری به طور مادرزادی وجود نخواهد داشت اما در دوره نوزادی ممکن است که فرد به دیابت مبتلا شود چراکه فرم‌های ابتلای ارثی دیابت وجود دارد و گاها دیده می‌شود که در بعضی از خانواده‌ها در چندین نسل بیماری دیابت وجود دارد.

وی بیان کرد: زمانی که میزان قندخون از ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر تا ۱۲۵ باشد به این وضعیت پیش دیابتی گفته می‌شود و اگر از عدد ۱۲۶ تا بالاتر نشان داده شود، دیابت نام می‌گیرد که این تعریف برای محاسبه بیماری قند خون در وضعیت ناشتا است.

فوق تخصص غدد بیان کرد: زمانی که میزان قند خون در وضعیت پیش دیابت یا دیابت، افزایش پیدا کند باعث تخریب عروق بدن می‌شود و تغییراتی را در متابولیسم بدن ایجاد می‌کند چراکه همه قسمت‌های بدن دارای رگ است بنابراین تخریب و عوارض ناشی از افزایش قند خون تقریباً در تمام بدن رخ می دهد.

فراموشی یکی از مشکلات مبتلایان به بیماری دیابت است

وی تاکید کرد: به طور کلی عوارض ناشی از دیابت به دو گروه مرتبط با عروق و غیرمرتبط با عروق تقسیم می‌شود و عوارض غیرمرتبط با عروق در دستگاه گوارش باعث اختلال در حرکات دستگاه گوارش، دستگاه تنفس، افزایش فشار خون، کبد چرب و ایجاد اختلال در سیستم عصبی فرد می‌شود و حتی در افراد مسن ممکن است باعث فراموشی، آلزایمر یا اختلالات شناختی شود.

قافله باشی ابراز کرد: عوارض عروقی به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عوارضی که عروق بزرگ و عوارضی که عروق کوچک را درگیر می‌کند؛ عوارض عروق بزرگ شامل درگیری در عروق قلب، سکته مغزی و اختلال در عروق محیطی است که این موارد می‌تواند موجب نارسایی عروق تحتانی شود و حرکات فرد را تحت شعاع قرار دهد.

 فوق تخصص غدد تاکید کرد: به طور شاخص سه عارضه عروق کوچک بیماری دیابت شناخته شده و مهم تر است که این سه عارضه از جمله درگیری شبکیه چشم ( ممکن است باعث نابینایی شود)، درگیری عروق کلیوی (بیمار را به دیالیز می‌رساند) و درگیری عروق در اعصاب محیطی (باعث اختلال و آزار ناشی از اختلال عملکرد اعصاب محیطی) شود که در نهایت به شکل گزگز کردن یا احساس درد در دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود.

رژیم غذایی صحیح راه حلی مناسب برای مقابله با بیماری دیابت

وی اضافه کرد: وقتی که صحبت از درمان عوارض بیماری دیابت می‌شود باید به این موضوع توجه کرد که کنترل قندخون مناسب برای بیمار در نظر گرفته شود، چراکه اگر بیمار مبتلا به دیابت، کنترل قند مناسبی داشته باشد عوارض بعدی ظاهر نمی‌شود.

قافله باشی گفت: باید قند خون بیمار کنترل شود و علاوه بر این مورد، عوامل خطر مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا، بی فعالیتی، اضافه وزن و مصرف سیگار اصلاح شود که در نهایت پایش منظم موجب پیشگیری از بروز عوارض می‌شود.

فوق تخصص غدد تصریح کرد: در صورت بروز عوارض دیابت باید مراحل درمانی مناسب انجام شود که برای انجام این مورد کنترل قند خون یکی از مهمترین معیار ها است که در راستای این موضوع باید آزمایشی به نام هموگلوبینAyc یا اصطلاحا کنترل قند سه ماهه انجام شود که به طور کلی اگر این عدد کمتر از هفت درصد باشد بیانگر کنترل مناسب قند خون خواهد بود.

وی اضافه کرد: در درمان دیابت نوع یک به واسطه تزریق انسولین، کنترل قند خون این افراد انجام می‌شود و در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در مراحل اولیه استفاده از داروهای خوراکی کافی است.

قافله باشی عنوان کرد: اما در افراد مبتلا به دیابت نوع دو که زمان زیادی است به این بیماری مبتلا هستند امکان دارد که بدن آن‌ها نیاز به انسولین داشته باشد چراکه این افراد در درازمدت دچار کمبود انسولین می‌شوند و علاوه بر اینکه بدن آن‌ها مقاومت به انسولین دارد، کمبود انسولین در این افراد دیده می‌شود.

فوق تخصص غدد گفت: بنابراین درمان بیماری دیابت و پیشگیری از بروز عوارض، نیاز به کنترل مناسب قند، کاهش عوامل خطر و پایش مکرر پیشگیری از عوارض را دارد.

وی ادامه داد: رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و فعالیت بدنی مناسب برای کنترل قند خون بسیار مناسب است و حتی فعالیت بدنی در بیماری دیابت نوع دو باعث طی شدن روند طبیعی کنترل قند خون می‌شود که ممکن است فرد بدون نیاز به استفاده از داروهای کنترل قند خون به وضعیت طبیعی خود بازگردد.

قافله باشی تاکید کرد: متاسفانه افراد مبتلا به بیماری دیابت در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و میزان مرگ‌ومیر در این افراد بیشتر از سایر گروه‌ها است که به همین دلیل پیشگیری از ابتلا به این ویروس در بیماران دیابت بسیار اهمیت دارد.

افراد مبتلا به دیابت از حضور در اجتماعات بپرهیزند

فوق تخصص غدد بیان کرد: به افراد مبتلا به بیماری دیابت توصیه می‌شود که در صورت نبود ضرورت از منزل خارج نشوند و در موارد نیاز خروج از منزل حتماً از ماسک و ضدعفونی استفاده کرده و فاصله اجتماعی را با سایر افراد رعایت کنند.

وی افزود: بعضی از افراد به اشتباه ممکن است گمان کنند به دلیل اینکه نام دیگر بیماری دیابت، قند است افزایش یا تشدید قند خون را فقط در مواد غذایی که طعم شیرینی مانند قند، شکر، میوه‌های شیرین، بستنی و نوشابه ‏دارند، بدانند؛ اما هر ماده‌ای که در بدن تبدیل به کربوهیدرات شود می‌تواند باعث تشدید قند خون گردد.

قافله باشی تصریح کرد: در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت باید مصرف از موادغذایی مانند نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی، پاستا و مواد نشاسته پرهیز شود و همچنین برخی از مواد غذایی مفید همچون خرما و توت خشک اگرچه می‌تواند فواید تغذیه‌ای کاملاً اثبات شده‌ای را داشته باشد اما زیاده روی یا مصرف بیش از اندازه این موارد هم موجب بالارفتن قندخون و بروز عوارض ناشی از دیابت در افراد می‌شود.

بیماران دیابتی در مقابل تزریق انسولین مقاومت بیجا نکنند

متخصص غدد بیان کرد: افراد مبتلا به دیابت باید با مراجعه به متخصصین این بیماری رژیم غذایی صحیحی را برای خود در نظر بگیرند و از آن پیروی کنند و اگر با توجه به تجویز پزشک نیاز به تزریق انسولین داشتند، در مقابل این تجویز مقاومت بیجا نداشته باشند.

قافله باشی در پایان گفت: تزریق انسولین به بدن افراد مبتلا به دیابت هیچ مشکل را ایجاد نمی‌کند چراکه انسولین ماده‌ای است که در بدن تولید می‌شود و زمانی که بدن فرد به اندازه کافی نتواند این ماده را تولید کند باید انسولین به بدن او تزریق شود.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان