۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نقش دانشجویان در حوزه پژوهش کمرنگ است/کاربردی‌کردن دانش پایه‌های اقتصاد و صنعت را قوی می‌کند
کد خبر: ۳۴۷۷۰۷ نویسنده: سعیده سنماری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۶ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

استاد پژوهشگر برتر استان درمصاحبه با صبح‌قزوین:

نقش دانشجویان در حوزه پژوهش کمرنگ است/کاربردی‌کردن دانش پایه‌های اقتصاد و صنعت را قوی می‌کند

پژوهشگر برتر استان قزوین گفت: باید به آموزش و دانش، به صورت عملی و در قالب پژوهش توجه ویژه‌ای داشت؛ زیرا کاربردی کردن دانش، پایه‌های اقتصاد و صنعت را قوی می‌کند.

نقش دانشجویان در حوزه پژوهش کمرنگ است/کاربردی‌کردن دانش پایه‌های اقتصاد و صنعت را قوی می‌کند

سعیده سنماری در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین درباره فعالیت‌های پژوهشی خود اظهار کرد: حیطه کاری‌ام در رشته زمین شناسی است و بطور تخصصی در زمینه نانو فسیل کار می‌کنم؛ پروژه‌ها و کارهایی هم که انجام داده‌ام بیشتر در ارتباط با شرکت نفت است؛ همچنین مقالاتی‌ نوشته‌ام که مرتبط با همین حوزه است.

وی افزود: هر پژوهشی برای شروع، به امکانات نیاز دارد؛ هرکس که بخواهد کاری را انجام دهد نیاز به یک سری ابزار و وسایل دارد که اگر این ابزار در اختیار پژوهشگر قرار نگیرد، او نمی‌تواند پژوهش خود را انجام دهد؛ امکاناتی که در دانشگاه‌ها در اختیار پژوهشگران قرار دارد محدود است؛ در مجموع سطح استان قزوین به لحاظ امکانات بسیار پایین است.

این پژوهشگر برتر تصریح کرد: باوجود این امکانات کم، کسی که به عنوان پژوهشگر برتر شناخته می‌شود، بدون شک با تلاش و دست‌رنج خود این عنوان را کسب کرده است؛ زیرا حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد؛ البته ناگفته نماند دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از جمله دانشگاه‌هایی است که به پژوهشگران اهمیت می‌دهد.

ضرورت کاربردی کردن مباحث علمی

سنماری ادامه داد: پژوهشگران برای آماده سازی، نمونه برداری، آنالیز و سایر اقدامات برای هر پروژه مبالغی را می‌پردازند؛ این مبالغ بعد از انجام کار توسط پژوهشگر به او پرداخت می‌شود؛ اما بهتر این است که قبل از شروع پژوهش این هزینه‌ها در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد‌. حمایت‌ها باید از سوی مقامات استانی، وزارت علوم و خدمات درمان و آموزش پزشکی انجام بگیرد.

این پژوهشگر درباره وضعیت دانشجویان درحوزه پژوهش گفت: دانشجویان بیشتر به فکر گرفتن نمره و پاس کردن واحدها هستند؛ در زمینه پژوهشی نقش دانشجویان بسیار کمرنگ بوده که علت آن هم ضعف ارتباط با صنعت است.

سنماری افزود: دانشجویان باید بدانند کار و دانشی که می‌آموزند می‌بایست عملی شود؛ ما نیز باید مسئله عملی کردن دانش و استفاده آن در جامعه را به عنوان یک فرهنگ در بین دانشجویان نهادینه کنیم؛ زیرا به این موضوع بسیار کم پرداخته می‌شود.

لزوم تامین ابزار کار پژوهشی برای پژوهشگران

وی درباره وضعیت پژوهش در دانشگاه‌های استان قزوین بیان کرد: انجام کار پژوهشی ‌در بین همه دانشگاه‌ها وجود دارد؛ منتها با این تفاوت که هرجا امکانات بیشتر باشد، وضعیت پژوهش نیز در آنجا بهتر است.

این ‌پژوهشگر درباره انتخاب وی به عنوان پژوهشگر برتر استانی گفت: می‌توان پژوهشگر برتر را اینگونه تعریف کرد که او نسبت به بقیه پژوهشگران در سطح استان کار‌های بیشتری انجام داده است؛ در سطح دانشگاه هم، باتوجه به ممارست و تدوام در زمینه تحقیق این عنوان به او داده می‌شود.

وی تصریح کرد: از مسئولین درخواست می‌کنم ابزار مورد نیاز پژوهشگران را تامین کنند؛ به هرحال هر رشته‌ای برای تحقیق ابزار خاص خود را نیاز دارد و باید ابزار کار توسط دانشگاه در اختیار پژوهشگر قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: معتقدم که باید به آموزش و دانش، به صورت عملی و در قالب پژوهش توجه کرده و به آن بال و پر بدهند؛ زیرا کاربردی کردن دانش پایه‌های اقتصاد و صنعت را قوی می‌کند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان