۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین طبق طبق دلخوشی میهمان منازل زوج‌های جوان/ اهدای ۱۱هزار جهیزیه که از نگاه رهبری تحسین‌برانگیز شد
کد خبر: ۳۴۷۵۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

برگ زرینی از تاریخ ماندگار کمک‌مومنانه در قزوین؛

طبق طبق دلخوشی میهمان منازل زوج‌های جوان/ اهدای ۱۱هزار جهیزیه که از نگاه رهبری تحسین‌برانگیز شد

این روزها که قیمت‌ها سر به فلک کشیده و مقصدی برای توقف پیدا نمی‌کند تهیه جهیزیه برای خانواده‌هایی که قشر متوسط جامعه به حساب می‌آیند سخت شده است، اما در این میان راه اندازی طرحی به نام «کمک مومنانه» از سوی رهبر معظم انقلاب زمینه‌ای شد تا با حفظ کرامت انسانی دختران چشم انتظار هم به زندگی و آینده خود دلخوش شوند.

طبق طبق دلخوشی میهمان منازل زوج‌های جوان/ اهدای ۱۱هزار جهیزیه که از نگاه رهبری تحسین‌برانگیز شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ چهره‌ای تکیده و سن و سال دار داشت، دست‌های پینه بسته‌اش همچنان می‌لرزید، چند جعبه کوچک میوه در دست داشت و امشب نمی‌دانست کوچه‌ای که ۴۰ سال آن را برای رسیدن به خانواده اش با شوق قدم برمی‌داشت را چگونه به انتها برساند.

بهترین شب زندگی‌اش تبدیل به کابوسی بزرگ شده بود.

چندبار کلید را در قفل درب زنگ زده قهوه‌ای خانه‌اش چرخاند اما همچنان بین زمین و آسمان معلق مانده بود که قرار است چه جوابی برای چشمان منتظر همسر و دخترش داشته باشد.

بغض گلویش را می‌فشرد، تنها فرزندش در آستانه عروس شدن بود و پدری پیر و سالخورده‌ای بود که تمام دارایی زندگی‎‌اش را خرج درمان سرطان همسرش کرده بود و امشب که صدای سوت و کف زنان فامیل در مراسم بله برون دخترش، فضای خانه اجاره‌ای اش را پر کرده بود، نمی‌دانست با چه رویی باید وارد مجلس شود و لبخندی مصنوعی بر لبانش بنشاند.

قدم‌هایش پشت درب منزل خشک شده بود. نگاهی به آسمان کرد و کلید را در قفل چرخاند و وارد حیاط شد و زیر لب زمزمه کرد خدایا هیچ پدری را شرمنده خانواده‌اش مکن و با نگاهی غمزده به سمت مجلسی که انتظارش را می‌کشید، روان شد.

این روزها که قیمت‌ها سر به فلک کشیده و مقصدی برای توقف پیدا نمی‌کند تهیه جهیزیه برای خانواده‌هایی که قشر متوسط جامعه به حساب می‌آیند سخت شده است چه برسد به خانواده‌هایی که زیر خط فقر قرار داشتند و نیازمند به شمار می‌آمدند، اکثر دختران این خانواده‌های آبرومند در این شرایط ترجیح می‌دهند که به ازدواج فکر نکنند یا خواستگاران خود را به دلایل واهی رد کنند، اما در این میان راه‌اندازی طرحی به نام «کمک مومنانه» از سوی رهبر معظم انقلاب زمینه‌ای شد که تا با حفظ کرامت انسانی این دختران چشم انتظار هم به زندگی و آینده خود دلخوش شوند.

۶۰۰سری جهیزیه بسیج، روشنی چشم زوج‌های نیازمند

سرهنگ مهدی صادق‌پور به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: در راستای رزمایش کمک مومنانه سپاه استان قزوین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۰۰ جهیزیه را به کمک خیرین به زوجین نیازمند اهدا کرده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قزوین اذعان می‌کند: هدف ما این بود که اقلام اساسی برای شروع یک زندگی تازه را در این جهیزیه‌ها درنظر بگیریم که شامل تلویزیون، اجاق گاز، فرش، یخچال و ماشین لباسشویی، پتو، سرویس قابلمه و جاروبرقی است.

وی می‌افزاید: این جهیزیه‌ها در راستای حمایت از تولید ملی از کالاهای ایرانی و به قیمت ۱۵میلیون تومان تهیه شده است. روند شناسایی خانواده‌های نیازمند به صورت پایگاه محور است که هرپایگاهی که در هر محله‌ای قرار دارند مامور به شناسایی زوجین نیازمند هستند و پس از شناسایی و تحقیق لازم، جهیزیه به این زوج اهدا می‌شود.

این مقام مسئول بیان می‌کند: به هر پایگاهی در مناطق مختلف استان قزوین سهمی برای تامین جهیزیه سپرده شد. همچنین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز شامل این طرح می‌شوند، طرح اهدای جهیزیه در رزمایش کمک مومنانه تا پایان سال ادامه دارد و اهدای جهیزیه به هزار زوج، جزو برنامه‌های اصلی ماست.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه قزوین جزو استان‌هایی است که به خوبی توانسته خیرین را پای کار بیاورد، از دیگر وظایف پایگاه‌های بسیج شناسایی خیرین برای تهیه جهیزیه است.

امروز هیچ مددجویی در صف دریافت جهیزیه نیست

صادق‌پور با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی زوجین نیازمند تهیه شده است، عنوان می‌کند: معتقدم اهدای جهیزیه بسیار تاثیرگذارتر از اهدای بسته معیشتی است، زیرا زمینه شکل گیری یک خانواده را در این شرایط بد اقتصادی فراهم می‌کند.

وی یادآور می‌شود: مراجعین زیادی به سپاه و بسیج داشتیم که با وجود مشکلات اقتصادی، تصمیم داشتند به دلیل نداشتن جهیزیه در دوران عقد و نامزدی جدا شوند، بنابراین در حوزه تهیه جهیزیه قدم برداشتیم. از سوی دیگر دستوری از سوی فرمانده کل سپاه صادر شد که یکی از بخش‌های اجرای رزمایش کمک مومنانه به تهیه جهیزیه اختصاص یابد.

مسئول بسیج سازندگی استان قزوین ابراز می‌کند: باتوجه به ظرفیت و امکانات و جمعیت استان قزوین ورود به بحث تامین جهیزیه به خوبی صورت گرفته است، امروز هیچ مددجویی در کمیته امداد و بهزیستی وجود ندارد که نیاز به تهیه جهیزیه داشته باشد زیرا همه مددجویان از اهدای جهیزیه برخوردار شده اند.

وی می‌گوید: ابراز خوشحالی و خرسندی بسیاری از خانواده‌ها با دریافت جهیزیه‌ها قابل توجه بود و موقع اهدای این جهیزیه‌ها آنها را هدیه مقام معظم رهبری به خانواده‌ها عنوان می‌کنیم. از سوی دیگر با توجه به هجمه‌هایی که علیه سپاه و بسیج درحال انجام است ارائه خدمات اجتماعی از سوی این نیروهای جهادگر نگاه مردم را نسبت به سپاه و بسیج تغییر می‌دهد.

صادق‌پور در پایان تاکید می‌کند: جدیدترین برنامه ما در این حوزه هم اکنون اهدای جهیزیه در دهه مبارک فجر است که برای هر پایگاه بسیج در استان قزوین سهمیه‌ای درنظر گرفته شده تا بتوانیم با کمک خیرین دل‌های خانواده‌های نیازمند را شاد کنیم.

برای رونق ازدواج همه با هم پای کار بیاییم

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: اگر بتوانیم کار ازدواج جوانان را آسان کنیم، جوانان از انحرافات اجتماعی، گرفتاری‌هایی که بر سر راه آنان است، در امان می‌مانند، برای رونق هر چه بیشتر بنیان ازدواج همه با هم پای کار بیاییم.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی ادامه می‌دهد: تهیه جهیزیه و وسایل زندگی کار آسانی نیست و برای همین لازم است همه اقشار جامعه برای این کار خیر به میدان بیایند و بدانیم طبق آیات قرآن اگر کسی در این زمینه قدم بردارد، در سودآورترین فضا سرمایه‌گذاری کرده است.

امام جمعه قزوین بیان می‌کند: خدای متعال قول داده است اگر حسنه‌ای انجام دهید، ده برابر پاداش دریافت می‌کنید و این مهم باعث می‌شود تا انسان‌ها وارد این معامله پر سود شوند.

مهر تایید رهبری بر عملکرد مؤسسه‌ی خیریه «بنیان ازدواج»

موسسه خیریه بنیان ازدواج استان قزوین از سال۱۳۸۲ با همت جمعی از معتمدین و خیرین شهر با هدف تسهیل و فراهم نمودن امکانات لازم ازدواج جوانان راه‌اندازی شد و تاکنون با اجرای طرح‌های مختلف توانسته شیرینی زندگی زوج‌های جوان بی بضاعت را به ارمغان بیاورد.

مدیر موسسه خیریه بنیان ازدواج قزوین به خبرنگار صبح قزوین درباره اقدامات این موسسه می‌گوید: «طرح آینه و شمعدان» یکی از اقدامات ماست که
موسسه با حمایت خیرین در طول ۱۷سال فعالیت خود جهیزیه هشت هزار نوعروس عقد کرده، آبرومند را تهیه و به آنان اهدا کرده و سه هزارنفر نیز وام ازدواج دریافت کرده‌اند.

نقی میرزائی درباره «طرح رضوان» که با محوریت اهدای وام قرض الحسنه اجرا می‌شود، اذعان می‌کند: در این طرح خیرین با مسدود کردن بخشی از دارایی خود به موسسه اجازه می‌دهند که آن مبلغ را در اعطای وام قرض الحسنه زوجین به کار گیرند، در این طرح تاکنون بالغ بر سه هزار فقره وام قرض الحسنه اعطا شده است.

وی می‌افزاید: طرح توانمندسازی نوعروسان با محوریت برگزاری دوره‌های آموزشی قبل از ازدواج صورت می‌گیرد، این طرح با هدف ارتقا سطح آگاهی نوعروسان که منجر به ایجاد تغییر در نگرش و بینش و ایجاد باور و ارائه روش بهتر و مدیریت خانه و خانواده نوعروسان برگزار می‌شود.



این خیر قزوینی ادامه می‌دهد: «طرح ماه عسل» با محوریت پرداخت هزینه سفر زوج‌های برتر به مشهد مقدس صورت می‌گیرد، دوره آموزشی نوعروسان به مدت یک هفته است که نوعروسان پس از گذراندن این دوره با برگزاری آزمون ارزیابی می‌شوند و به شش نفر از برندگان دوره جوایزی اهدا خواهد شد که به سه نفر اول هزینه کامل سفر مشهد مقدس به همراه زوج خود و به سه نفر بعدی یک لوازم خانگی علاوه بر جهیزیه به رسم تقدیر اهدا می‌شود.

وی عنوان می‌کند: طرح «خانه‌های امید» با محوریت تامین مسکن زوج‌های جوان است، موسسه خیریه بنیان ازدواج در سال۹۵ ساخت مجتمع خود را با همت خیرین آغاز کرد که ساخت ۱۲واحد مسکونی در طبقه فوقانی مجتمع برای در اختیار قرار دادن به زوجین بی بضاعت به صورت یکسال که کمکی برای آنان در ابتدای زندگی خود شود.

مدیر موسسه بنیان ازدواج در پایان می‌گوید: در سال ۹۸ با وقوع سیل به مناطقی از استان‌های لرستان و خوزستان ۳۰۰سری جهیزیه ارسال کردیم. نکته مهمی که انگیزه ما را در این مسیر چندبرابر کرد خداقوت و تشویق رهبر معظم انقلاب درخصوص استمرار این کار خیر بود که تاکنون ۱۱هزار زوج نیازمند از برکات این موسسه بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش صبح‌قزوین؛ «کمک مومنانه» عنوان برازنده‌ای است که با حفظ عزت و شرافت یک خانواده مسلمان، شادی و دلخوشی را جایگزین غم و اندوه آنها می‌کند و چه زیبا زنان و مردانی دست به خیر وارد میدان جهادگری تسهیل ازدواج شده‌اند تا عرق شرمندگی پدری را از پیشانی‌اش بزدایند.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان