۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین سیاسیون در اینستاگرام/ اکانت‌های پرطرفدار متعلق به کدام سیاستمداران ایرانی است؟
کد خبر: ۳۴۷۴۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ساعت: ۱۰:۲۱ ↗ لینک کوتاه

سیاسیون در اینستاگرام/ اکانت‌های پرطرفدار متعلق به کدام سیاستمداران ایرانی است؟

اینستاگرام در چند سال گذشته به بستر اصلی حضور سیاسیون تبدیل شده است. اما کدام شخصیت ها‌ی سیاسی ایرانی بیشترین دنبال کننده را در این بستر دارند؟

سیاسیون در اینستاگرام/ اکانت‌های پرطرفدار متعلق به کدام سیاستمداران ایرانی است؟
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، امروزه گسترش فضای مجازی و رشد شبکه‌های اجتماعی به سطحی رسیده است که در تمام ابعاد فضای حقیقی جامعه نقش و سهم اصلی را دارد از این رو بهتر است بگوییم فضای مجازی نه اینکه هم سطح فضای حقیقی هست بلکه فضای مجازی در دنیای امروزی، بزرگ‌تر از فضای حقیقی شده است.

به بیان بهتر تمامی ابعاد (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و...) فضای حقیقی در فضای مجازی وجود دارد، مضاف بر اینکه بسیاری از اقلیت‌ها و حداقل‌های محتوایی و نگرشی که امکان حضور و عرضه در فضای حقیقی جامعه را -به علت هنجار‌ها و یا حداقل بودن- ندارند در فضای مجازی فعالانه سهم دارند و به فعالیت مشغول هستند که امر جدای از کنش‌هایی است که ابتدا از فضای مجازی شروع می‌شود و در بعضی موارد به فضای حقیقی جامعه سرریز می‌کند.

یکی از ابعاد جدی حضور شبکه‌های اجتماعی به عنوان بخش اصلی فضای مجازی امروز جهان، عرصه سیاست است، که از اینکه نظر مردم در مورد یک شخصیت سیاسی و یا سازمان چیست شروع می‌شود و تا ظرفیت تصمیم سازی برای دموکراسی پیش می‌رود.

نقش جدی شبکه‌های اجتماعی در موضوعات سیاسی به حدی است که در تمامی کشور‌ها در حال حاضر نامزد‌های انتخاباتی به صورت جدی در این بستر فعالیت می‌کنند و نقل قول و حتی موضع‌های سیاسی و بین المللی بعضی از شخصیت‌ها به جای اینکه در فضای دیپلماسی کلاسیک گذشته باشد سر از توییتر و یا فیس بوک در می‌آورد.

*چند نفر در اینستاگرام فارسی فعالیت دارند؟

اینستاگرام فارسی که در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های اجتماعی ایرانیان است، بر اساس بررسی‌های مرکز پژوهشی بتا بیش از چهل و هفت میلیون کاربر ایرانی دارد و این کاربران در طول یک سال بیش از یک میلیارد محتوا تولید می‌کنند.

نوع فعالیت در سطح بالای کاربری نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ پیج با دنبال کننده بیش از ۳ میلیون کاربر دارد و بیش از ۶۰۰ پیج با دنبال کننده بیش از یک میلیون در این فضا وجود دارد.

*کدام شبکه اجتماعی بیش از سایرین، ایرانی‌ها را به خود مشغول می‌کند؟

می‌توان گفت از نظر اینکه کاربران چه زمانی در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند اصلی‌ترین شبکه اجتماعی حال حاضر کشور است به صورتی که بیش از بقیه شبکه‌های اجتماعی و حتی پیام رسان‌ها وقت کاربران را به خود اختصاص می‌دهد.

*سیاسیون مهم ایران در اینستاگرام

با بررسی انجام شد از سوی مرکز پژوهشی بتا ترتیب سیاسیون که در بستر اینستاگرام فعال هستند بر اساس تعداد دنبال کننده به صورت زیر است.

سیاسیون در اینستاگرام/ اکانت‌های پرطرفدار متعلق به کدام سیاستمداران ایرانی است؟

نکته جالب اینکه حضور سیاسیون در اینستاگرام نه اینکه از بستر‌های سیاسی مانند توییتر کمتر نیست بلکه با فیلتر نبودن این شبکه اجتماعی در حقیقت بستری برای حضور و تعامل بیشتر شخصیت‌های سیاسی با مردم شده است.

نکته جالب سهم بیشتر شخصیت‌های سیاسی از دنبال کنندگان در این بستر است، به بیان بهتر اینستاگرام در مدت چند سال گذشته به بستر اصلی حضور سیاسیون تبدیل شده است و شخصیت‌های سیاسی بیشترین دنبال کنندگان خود را در این بستر دارند.

در این میان صفحه منسوب به رهبری بیشترین تعداد دنبال کننده اینستاگرام را دارد و بعد از آن رئیس جمهور بیشتر تعداد دنبال کننده را دارد، رتبه سوم مربوط به رئیس قوه قضاییه است و در بعد از آن دیگر شخصیت‌های سیاسی جای گرفته اند که در نمودار زیر بر اساس تعداد دنبال نمایش داده شده است.

منبع: مرکز پژوهشی بتا

انتهای پیام/1404

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان