۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بی‌تدبیری مدیریتی، بلاتکلیفی را میهمان اراضی «شهرک‌اندیشه» کرد/ تعقیب قضایی در انتظار مدیران متخلف قزوین
کد خبر: ۳۴۷۴۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

پیگیری صبح قزوین از یک مطالبه مردمی؛

بی‌تدبیری مدیریتی، بلاتکلیفی را میهمان اراضی «شهرک‌اندیشه» کرد/ تعقیب قضایی در انتظار مدیران متخلف قزوین

بخش قابل توجهی از اراضی شهرک اندیشه در سال‌های گذشته خریداری شده، این در حالی است که تعیین تکلیف بخشی از این اراضی در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و مشکلاتی را برای اهالی این شهرک ایجاد کرده است.

بی‌تدبیری مدیریتی، بلاتکلیفی را میهمان اراضی «شهرک‌اندیشه» کرد/ تعقیب قضایی در انتظار مدیران متخلف قزوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، شهرک اندیشه در پنج کیلومتری مرکز شهر قزوین واقع شده و شامل یک‌هزار قطعه زمین و متعلق به تعاونی مسکن ناجاست؛ تقریبا بخش قابل توجه و نیمی از این شهرک فاقد مشکل قانونی است، در حالی که مسئولان قضایی استان قزوین عنوان می‌کنند برخی از اراضی این شهرک دارای مشکل است.

براین اساس، در چند هفته گذشته شاهد تجمع جمعی از اهالی شهرک اندیشه مقابل دادگستری قزوین بودیم که گلایه‌هایی را مطرح کردند و مسئولان و متولیان امر نیز وعده‌هایی مبنی بر پیگیری مشکلات این منطقه ارائه داده و بیان داشتند که پرونده اراضی شهرک اندیشه توسط بازرس در حال پیگیری است.

ساخت و ساز اراضی از ما سلب شده است

اهالی شهرک اندیشه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین عنوان کردند: بسیاری از زمین‌ها ۲۵سال گذشته خریداری شده و زمین‌ها دارای سند است؛ اما دستگاه‌های اجرایی و اداری در این بین مشکلاتی را ایجاد کردند که ساکنان اطلاعی از آن ندارند؛ زمانی هم که برای حل مشکل به دادسرا مراجعه می‌کنیم، مسئولان عنوان می‌کنند موضوع محرمانه است.

آنها بیان کردند: چگونه می‌توانیم در قبال زمین‌هایی که حق مالکیت آنها از ما سلب شده، فعالیت‌های ساخت‌وساز را انجام دهیم؟ اگر دستگاه اجرایی دچار اشتباه شده نباید تاوان این اشتباه را ما بدهیم.

این اهالی می‌گویند: با وجود گذشت چندین سال، مشکل همچنان پابرجاست و نمی‌توان در این شهرک ساخت و سازی انجام داد؛ مسئولان ذی‌ربط پاسخگو نیستند. واحدهای این شهرک، مسکونی و بسیاری از زمین‌های آن دارای سند تک برگی رسمی است؛ اما نمی‌دانیم کجای کار مشکل دارد که مسئولان برای حل آن، پاس‌کاری می‌کنند.

تخلفات شهرک اندیشه ارتباطی به مالکان زمین‌ها ندارد

محسن حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به وضعیت اراضی شهرک اندیشه اظهار کرد: تخلفاتی در شهرک اندیشه صورت گرفته و اعتقاد دارم این تخلفات، ارتباطی به خریداران زمین‌ها ندارد.

وی افزود: مردم مظلوم و کارمند، کارگر و زحمت‌کش اراضی شهرک اندیشه، براساس مستندات قانونی از جمله مشاهده سند تک برگی و استعالامات انجام شده، زمین‌ها را خریداری کرده و تقریبا 800 الی 900 قطعه زمین در این شهرک خرید و فروش شده است.

عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: به دلیل عدم صدور مجوز ساخت و ساز اراضی شهرک اندیشه توسط شهرداری، مالکان و خریداران این اراضی هم‌اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برند و نمی‌توانند به حقوق خود دسترسی داشته باشند.

حق‌شناس عنوان کرد: بخشی از تخلفات اراضی اندیشه مربوط به تعدی زمین‌های فاقد مجوز است، لذا دستگاه نظارتی باید در زمان مقرر نسبت به پیگیری این تخلفات اقدام کند.

وی یادآور شد: اعضای تعاونی شهرک اندیشه تقریبا مجوز تغییر کاربری ۲۱ و نیم هکتار را اخذ کردند و مشکل اصلی، مابقی زمین‌هاست؛ اما اگر تخلفی دراین‌باره صورت گرفته چرا دستگاه نظارتی در زمان مقرر پیگیری لازم را انجام نداده است. کسی که تخلفی کرده باید پاسخگو باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مردم نباید در گیرودار موضوع اراضی شهرک اندیشه دچار مشکل شوند؛ لذا اگر دستگاه قضایی در اسرع وقت پیگیر مشکلات این اراضی بود، امروز شاهد حجم گرفتاری کمتری در بین مردم این منطقه بودیم.

در پرونده شهرک اندیشه، به تصمیمات دستگاه قضائی احترام می‌گذاریم

حق‌شناس عنوان کرد: در اراضی شهرک اندیشه باید حقوق مردم درنظرگرفته شود و دست کسانی که به حقوق بیت‌المال تعدی کرده و به هر دلیلی از جایگاه خود سوءاستفاده کردند، کوتاه و قانون برای آنها اعمال شود.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی در حال پیگیری موضوع پرونده شهرک اندیشه است، ما نیز به تصمیم دستگاه قضایی احترام می‌گذاریم و در این موضوع پیش‌داوری نمی‌کنیم.

عضو شورای شهر قزوین اضافه کرد: براساس صحبت‌هایی که توسط برخی اعضای شهرک اندیشه عنوان شده، احتمال دارد بخشی از تخلفات به تعاونی یا شبه تعاونی، شهرداری و سایر دستگاه‌ها مرتبط باشد.

وی عنوان کرد: وضعیت اراضی شهرک اندیشه باید به صورت کارشناسی بررسی شود؛ نقشه‌ای که در آن موجود است، محدوده زمین تبصره ماده یک از جمله میزان تطابق نقشه موجود با آن زمین، حجم توافقات با شهرداری و عدم تعرض به حریم کانال و جاده و سایر موضوعاتی که برای آن درنظرگرفته شده یقینا دستگاه قضایی در این خصوص اعلام رای می‌کند؛ لذا پیش داوری دراین‌باره شایسته نیست و باید اجازه دهیم قاضی با سعه‌صدر پرونده را بررسی کند.

حق‌شناس یادآور شد: مردم شهرک اندیشه از قشر پایین جامعه، بوده و بعضا تمام دارایی خود را برای خرید این زمین‌ها اختصاص داده‌اند.

حق‌شناس اذعان کرد: شهرداری، مختارانه و رسما نسبت به عدم صدور مجوز ساخت‌وساز زمین‌های شهرک اندیشه اقدامی نکرده و این امر به درخواست سایر دستگاه‌ها انجام شده است. پس از ایجاد شبهه‌هایی درباره وضعیت زمین‌های شهرک اندیشه، با نظارت دستگاه نظارتی از ساخت‌وسازها جلوگیری شده تا پرونده زمین‌های این شهرک تعیین تکلیف شود.

درحال پیگیری مشکلات اراضی شهرک اندیشه هستیم

محمد قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: مجوزی که برای اراضی شهرک اندیشه صادر شده برای یک مساحت مشخص بوده و مساحت‌های دیگر الحاقی است که تشریفات قانونی در آن رعایت نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه در حال پیگیری مشکلات اهالی شهرک اندیشه هستیم، گفت: به دنبال آن هستیم تا حقوق اشخاص، در معرض خطر قرار نگیرد؛ محدوده‌ دارای مجوز قانونی یا تبصره ماده یک با ارسال نامه‌ای به اداره ثبت اعلام شده است.

قاسمی مطرح کرد: محدوده 21 هکتاری از لحاظ قانونی و خرید و فروش فاقد مشکل است، اما نباید قبل از حل مشکلات محدوده‌ای که خارج از این هکتار و دارای مشکلاتی است، از دستگاه قضائی و دادستانی انتظار داشت مجوز ساخت و احداث بنا برای آن داده شود؛ چراکه تحقق این امر، مشکلاتی را در آینده به وجود خواهد آورد.

متخلفان دخیل در اراضی اندیشه باید پاسخگو باشند

وی تصریح کرد: بدون تنش پرونده اراضی شهرک اندیشه را بررسی می‌کنیم که در تخلفات این پرونده، چند مدیر از جمله مدیرکل سابق، شهردار سابق و افراد شورا دخیل هستند که باید پاسخگو باشند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآور شد: چه بسا اگر متخلفان دخیل در پرونده اراضی شهرک اندیشه استدلال حقوقی داشته باشند و مدارکی را ارائه دهند، ایرادات حقوقی حل و رفع می‌شود؛ اما اگر نتوانند پاسخ دهند تحت تعقیب قضائی قرار خواهند گرفت.

قاسمی در پایان یادآور شد: تلاش داریم تا حق مالکانی که تنها سرمایه‌ها آنها، اراضی خریداری شده است، پایمال نشود و در معرض تعدی قرار نگیرد.

به گزارش صبح قزوین، هرچند به گفته مسئولان، پرونده اراضی شهرک اندیشه در حال بررسی قانونی است اما انتظار می‌‎رود نظارت‌ها قبلا صورت می‌گرفت تا مالکانی که سرمایه اصلی خود را به این اراضی اختصاص داده‌اند، در بلاتکلیفی به سر نبرند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان