۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ادعای تولید واکسن کرونا با آمار روزانه ۴هزار کشته در امریکا همخوانی ندارد/ غربی‌ها اگر صادقند چرا ما را تحریم دارویی کرده‌اند
کد خبر: ۳۴۷۳۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ساعت: ۲۱:۱۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس:

ادعای تولید واکسن کرونا با آمار روزانه ۴هزار کشته در امریکا همخوانی ندارد/ غربی‌ها اگر صادقند چرا ما را تحریم دارویی کرده‌اند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت: سوال اینجاست اگر غربی‌ها ادعای کمک به ایران را دارند چرا طی این چندین سال داروهای ما را تحریم کرده‌اند و موجب شدند ما عده‌ای از شهروندان خود را بر اثر تحریم دارویی از دست بدهیم.

ادعای تولید واکسن کرونا با آمار روزانه ۴هزار کشته در امریکا همخوانی ندارد/ غربی‌ها اگر صادقند چرا ما را تحریم دارویی کرده‌اند

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ فاطمه محمدبیگی در نشست آنلاین با موضوع علل نگرانی از خرید واکسن خارجی که امشب به همت مرکز نسرای قرارگاه فضای مجازی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: واکسیناسیون امروزه یک روش برای مدیریت سلامت کشورها محسوب می‌شود، بنابراین طبیعی است که تمام کشورها برای دستیابی به نتایج مثبت آن تلاش کنند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه ایران سالیان زیادی است که سابقه تولید واکسن را دارد و با توجه به سوابق تولید در برخی داروها رتبه علمی خوبی داریم، لذا زیرساخت لازم برای تولید واکسن در کشور وجود دارد بنابراین بهتر است به تولید داخلی اعتماد کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به برخی مشکلات در حوزه نقل و انتقال پول برای خرید واکسن ابراز کرد: متاسفانه عده‌ای در کشور از واکسن به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند، چه بسا شخصیتی مانند جو بایدن به عنوان قهرمان نجات ایران وارد عمل شود و واکسنی حاوی عوامل بیماری زا در اختیار ما قرار دهد.

وی ادامه داد: سوال اینجاست کشورهایی که ادعای کمک به ایران را دارند، چرا طی این سال‌ها داروهای ما را تحریم کرده‌اند و عاملی شدند تا ماعده ای را بر اثر تحریم دارویی از دست بدهیم.

ما نباید تبدیل به موش آزمایشگاهی غربی‌ها شویم

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح‌کرد: مردادماه امسال پیش از آغاز موج سوم کرونا در کشور، کشورهای غربی پول ما را برای خرید واکسن دریافت کردند اما این هزینه را بلوکه کردند و عامل مرگ عده‌ای از هموطنان ما شدند.

وی اضافه کرد: کشورهای غربی و اروپایی اگر ادعای کنترل و درمان کرونا را با ساخت واکسن دارند، چرا تزریقات بالای واکسن را در آمریکا و انگلستان آغاز نمی‌کنند و روزانه 4 هزار کشته می‌‌دهند؟ درواقع این کشورها به دنبال موش آزمایشگاهی می‌گردند، در حالیکه اگر واقعا توانایی این کار را داشتند اول به فکر درمان مردم خودشان بودند.

محمدبیگی ابراز کرد: ما اجازه نمی‌دهیم کشورهای غربی جان مردم ایران را دستمایه سیستم‌های سرمایه‌ای خود کنند، ضمن اینکه خرید واکسن از کشورهای معتبر جزو برنامه‌های ماست و کارهای مشترکی حتی در خط تولید مشترک با آن‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: تمام واکسن‌های کشورهای خارجی قبل از اجرا باید ارزیابی گردد تا اثربخشی آن بررسی شود، از طرفی باتوجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه تولید واکسن داخلی داشته‌ایم دسترسی ما به واکسن داخلی دور از دسترس نیست.

نباید وابستگی به واکسن در کنترل کرونا ایجاد شود

این مقام مسئول اذعان کرد: نباید اینطور فکر کنیم ‌که تنها واکسن، کنترل‌کننده کروناست، همانطور که با اجرای طرح شهید سلیمانی با رعایت مقررات اجتماعی و با حضور سپاه، بسیج و مداخله دولت ظرف سه هفته توانستیم سه چهارم آمار قربانی‌ها را کاهش دهیم. در حالیکه در همین زمان کشورهای دارای واکسن فایزر نتوانستند چنین کنترلی داشته باشند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک بیان کرد: نظام سلامت نباید صرفا به واکسن تکیه کند و این همه وابستگی به واکسن ایجاد شود، ضمن اینکه باید زمینه دستیابی به واکسن کرونا را هم فراهم سازیم.

وی در ادامه ابراز کرد: خوشبختانه ما با تولیدات خوبی در حوزه طب سنتی
مواجه هستیم که در زمینه مقابله با کرونا پاسخگوی نیاز ما بوده‌اند و جلساتی در این رابطه با وزیر برگزار کرده‌ایم و توانستیم دستور ادغام طب سنتی در حوزه بهداشت، درمان و سلامت را دریافت کنیم.

محمدبیگی درباره عملکرد واکسن ایرانی کرونا گفت: تاکنون واکسن ایرانی که فاز اول آن روی سه نفر انجام شد خوب عمل کرده و سه شنبه تزریق روی هفت نفر بعدی انجام خواهد شد و پیش بینی می‌شود که فاز دوم 2 ماه بعد صورت گیرد.

حمایت دولت از واکسن داخلی ضعیف است

وی ادامه داد: اکنون شش گروه در شرکت‌های مختلف در حال کار کردن روی واکسن ایرانی کرونا هستند، درحالیکه اگر مردادماه امسال با توجه به درخواست و پافشاری مجلس بر حمایت از پژوهشگران برای واکسن داخلی از سوی دولت اقدامی صورت می‌گرفت، ما تاکنون به این واکسن دست یافته بودیم.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در لایحه بودجه سال آینده، ۷۰میلیارد ریال برای واکسن داخلی و هزار میلیارد ریال برای واکسن خارجی درنظر گرفته شده با این تفاسیر می‌توانیم حمایت دولت از توان داخلی را بسنجیم.

وی ادامه داد: اقدام به موقع و هوشمندانه مقام معظم رهبری چندین خطر را از سر مردم رفع کرد، مهمترین پیام تذکر رهبری این بود که نباید به کشورهایی که به منافع خود می‌اندیشند اعتماد کرده و به عنوان ابزار آزمایشگاهی این کشورها قرار بگیریم، بلکه باید به توان داخلی خود تکیه کنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: اولویت بندی لازم برای افراد واحد شرایط در زمینه دریافت واکسن کرونا انجام شده که ابتدا برای افراد درمعرض خطر، سالمندان، زنان باردار و پرسنل سلامت انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مورد واکسن کرونا باید سیاست‌های هوشمندانه داشته باشیم و دریچه‌های خطر اعم از نتایج آزمایشگاهی، عدم امکان پرداخت مالی، خطر آلوده بودن که باتوجه به سوابق گذشته در واکسن ایدز وجود داشته و مشکلات بیولوژیکی مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام مسئول افزود: تولید واکسن داخلی می‌تواند از ظرفیت‌های علمی کشور بهره گرفته و برای جوانان ایجاد اشتغال کند، البته این خط تولید تنها برای این واکسن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه می‌تواند بیش از 10 واکسن دیگر را که امروز مورد نیاز ماست را تولید کند.

این همه اصرار برای خرید واکسن فایزر چیست؟

وی عنوان کرد: 40 سال است غربی‌ها از هر روشی برای تخریب ایران استفاده می‌کنند، حال سوال اینجاست چه شده که این کشورها می‌خواهند 150هزار دوز واکسن به ما هدیه دهند؟ درحالیکه چندین سال است که داروهای بیماران سرطانی و شیمی درمانی را تحریم کرده‌اند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک اذعان کرد: آمریکا تاکنون تحریم‌های یک جانبه بسیاری علیه ما داشته است، لذا مردم باید اخبار درست را از طریق درگاه رسانه ملی یا رسانه‌های معتبر دیگر دریافت کند و هوشیاری لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: بانک جهانی به عنوان بالاترین نهاد سرمایه آمریکا بعد از 15سال 50 میلیون دلار معادل 46 میلیون یورو وام برای تهیه تجهیزات پزشکی به دولت ما وام داده است، درحالیکه ایران در این شرایط نیازی به این وام ندارد و این موضوع باید برای مردم شفاف‌سازی شود که چرا دولت در این شرایط وام گرفته شده و از طرفی سوال اینجاست که چرا از همین وام برای خرید واکسن اقدام نشده است.

محمدبیگی عنوان کرد: دولت بهار امسال از طریق کوواکس اقدام به پیش خرید واکسن کرده است که سهم کشور ما 16 میلیون و 800 هزار دوز بوده است. البته با درایت هوشمندانه رهبر انقلاب خرید از امریکا و انگلیس ممنوع شد. رئیس بانک مرکزی 17 آذر امسال اعلام می‌کند که هیچ راهی برای انتقال پول نداریم پس چرا اصرار به تهیه و انتقال پول دارند که امکان مصادره پول و ندادن واکسن وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تصریح‌ کرد: با شرایطی که بانک مرکزی اعلام کرده است چرا برخی اصرار دارند که از فایزر واکسن بخریم؟ آیا وزارت بهداشت حاضر است این موضوع را برای مردم شفاف‌سازی کند؟ چرا زمانی که مجلس درخواست اسناد می‌کند، می‌گویند دسترسی نداریم.

وی در پایان گفت: در مجموع 30هزار و 544میلیارد ریال هزینه برای خرید واکسن خارجی اختصاص یافته است که اگر یک‌پنجم آن صرف تولید در داخل می‌شد به نتایج بهتری دست می‌یافتیم، لذا دولت در این زمینه باید پاسخگوی مردم باشد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان